AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.357

Vinteravställning, vad tänka på?

Sida 1 av 2
Visa användare
29
325cab03
325 cab CI -03
Tanka fullt?
Starta den ibland?
Pumpa upp hårt tryck i däcken, till hur mkt på 18"?
Cab uppe el nere?
Kan inte underhållsladda i garaget..ta ur batteriet? (vad händer då?)
Bilen kommer stå i ett ganska varmt gemensamt källargarage, kommer går att backa & köra 30 meter, sen backa 30, ska jag göra det?
Ska göra en inspektion II om 200 mil, göra den innan eller efter?

BILEN ÄR EN 325 Cab 03:a och har gått 8800 mil

Är tacksam för lite råd!

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
- Gör servicen innan avställning.
- Starta den inte!!!
- Pumpa däcken till 3.5.
- Snurra hjulen ibland så det inte blir "platta" på samma ställen.
- Cab uppe.
- Koppla loss batteriet om du inte kan underhållsladda (men du tappar larmet som du vet.).
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Tvätta inte bilen utan att köra den lite efter och värma/torka upp bromsarna.
Dra inte åt handbromsen.
Oljan ska som sagt bytas innan uppställning, oxider o vatten i den gamla oljan kan göra skador.
Eftersom du har gemensamt garage under vintern, så tänk på att teckna garage försäkringen medans den är avställd.

Vissa glömmer eller tänker inte på det.

Det är tråkigt om någon kör på den där nere eller om du får besök som inte har där att göra.

Ang bilen.

Som de andra skrivit också tvätta gärna av den ordentligt i hjulhus osv innan du kör ner den. Dels får du använt bromsarna på väg från tvätten till garaget som Isåkaren skrev.

Ang oljebyte, så antar jag du kört c:a 2300 mil med den oljan du har i.

Helst av allt skulle du gjort ett nu och ett innan du drar igång den nästa säsong.
Annars vänta tills du drar igång den.
Hör vissa gör som Kane, men jag är av samma inställning som Isåkaren ang detta med kondens och dylikt, som du annars skall dra runt i 2500 mil framöver.
När jag ställer av sommarbilen så är den fulltankad, nytvättad och rejält med luft i däcken. Underhållsladdare på batteriet och sidorutorna nere några millimeter så att det får lufta lite i kupén. En torrboll är inte fel om bilen står så att det kan bli temeraturväxlingar.

Oljan bytar jag under vintern eller framåt vårkanten. Har aldrig någonsin hört talas om någon som fått några skador pga oljebyte på våren istället för på hösten.

Att starta bilen under vintern tror jag gör mer skada än nytta om man inte kan köra den riktigt genomvarm.
Visa användare
29
325cab03
325 cab CI -03
Tror jag gör så här, byter olja själv INNAN uppställning, sen gör jag en inspektion II service direkt när jag tar ut den på vårkanten, är det viktigt att det är samma fina kvalitet på oljan som det är när Bmw gör servisarna?
(kommer inte ihår nu vad det är för nån, men ja har en liter av den i skuffen)

Sen tar jag ur batteriet och sätter det på underhålls-laddning hemma
(vad händer med stereon då? Koder o.s.v?)

sen låter jag den stå still, åker ner och lyfter den vad 14:e dag och snurrar hjulen, tar med en domkraft, eller räcker det med 1 gång/månad?

pallar 18" 3,5 kg, brukar köra på 2,6-2,7 & tänkte pumpat i 3 kg, men det kanske är för lite?

Visa användare
29
325cab03
325 cab CI -03
Förtydligande när det gäller oljan, menar den oljan som jag ska ha i när bilen bara STÅR STILL, om den måste vara lika fin som den som BMW häller i, eller kan jag köpa ex delsyntet 10w-40 på Jula för 199 kr?

Däcken är inga problem, du kan 4 kilo också. Trodde du körde på 3 kilo redan.

Det räcker att snurra dem eller om du bara puttar bak bilen en 20-30 cm i din parkeringsficka, så slipper du ta dit domkraft.
Det räcker med en gång i månaden.

Du kan få knappa in kod i stereon sedan.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Du kan utan problem hälla i vilken motorolja som helst, du kan t.o.m köra bilen på den oljan bara man byter oftare.
Din motor kommer må bättre (i långa loppet) av att få ett oljebyte varje höst med en normal olja än en svindyr långlifeolja bytt var 2500 mil.
Det är mycket viktigare att byta olja med tidsintervall än miltal, särskillt om den inte körs så mycket per år.

Det är allmänt känt och vedertaget att man byter olja innan avställning, man gör tex samma på båtmotorer innan vinterförvaringen, först med tanke på ev föroreningar i oljan. Olja som står stilla separerar olika saker, vatten flyter upp, fasta föroreningar skjunker till botten, och det är där oljesilen sitter som suger upp oljan när du startar på våren, så har du frisk olja i vet du att motorn får ren smörjning direkt när du startar på våren om du bytt på hösten.
Bra och tydligt formulerat :)
Visa användare
29
325cab03
325 cab CI -03
nån som vet exakt mängd till en 325:a 03:a? (med byte av oljefilter)
Köper nån billig 10w 40 då typ & häller i, sen låter jag Bmw slå i sin olja när jag tar fram den, ska ju ändå göra en Insp. II då..

Det risk att nån kör/skrapar emot bilen om ja backar 20-30 cm, det e lite trångt i gemensamhets garaget...& så det blir nog till & använda domkraften

Visa användare
29
325cab03
325 cab CI -03
Är 2,7 kg för lite på 18", faan törs man dra i 4 kg...tänk ifall det smäller påväg te garaget, kan ju bli skador på bilen...hmm, men det kanske man ska ha så hårt pumpat???

6,5 liter är det som du skall ha i.

Ingen fara med 4 kilo, men nöj du dig med 3,5 om det känns bättre.
Ang däck trycket vid körning är beroende på bredd utav däcken.

Eftersom du har 18 tummare, antar jag du har minst 215 eller bredare däck och låg profil 40 eller lägre.

Varför det rekomenderas 3 kilo vid normalt fall. Är för att vid bredare däck och du har för lite luft i, så slits de mer på mitten, för de blir lite sladdriga i mitten och varmare varpå de slits upp i mitten. Därför rekomenderas 3 kilo, så de skall slitas jämnt.
Det står på däcken vilket maxtryck du kan ha i dom. Jag fyllde i runt 4 kg i mina och tror att maxtrycket på mina däck var runt 5 kg.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Funderar lite på det här med oljebyte innan avställningen.
Bytte olja för inte allt för länge sen så oljan kommer ha rullat under 500mil innan den ska ställas in, är det verkligen nödvändigt att byta innan den ska in då?
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Är det inte en god idé att starta upp och låta ac:n gå med jämna mellanrum?
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Skaffa ett par gamla däck på plåtfälg som du ställer den på.
Vet inte om det funkar, men om du tar ur batteriet så kan väl sätta dit ett billigt förbruknings/fritidbatteri över vintern som du kan ta hem och ladda nån gång vid halvtid ifall du inte kan underhållsladda i garaget.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
AC-kompressorer brukar ju inte gilla att stå för länge så det kan nog vara en god idé att köra runt den lite. Kanhända räcker det att sno runt den lite för hand nån gång om man kommer åt.
Däremot vet jag inte vad jag ska säga om digniteten av oro för att samma skit som man hade när man stängde av bilen kan skikta sig och bli direkt skadlig för motorn på våren. Sjunkpartiklar i oljan bör plockas upp av filtret och de som inte gör det tycker jag borde gott och väl hinna sjunka under natten normalt sett.
Visst är ren olja bäst i alla avseenden, men jag hoppas de som ägnar det mycket tid och tanke även tänker på vad de äter i minst samma omfattning. En bilmotor är ju i.a.f. bara sn samling metaller utan själ ;)
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Med andra ord är det alltså överkurs att byta oljan innan avställning om den inte är riktigt skitig?
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Du får nog räkna med att AC kommer läcka och att du kommer att få fylla på.
I alla fall efter 2-3 avställningar.
Tätningarna vill helst att de "smörjs". Det är därför man helst aldrig ska stänga av AC:n
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.