|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Fungerar det med dubbade Hakkapelita 7 på 320d? Mest gällde det nog i 16-tumsvariant. Har fått intrycket av att olika däck fungerar olika bra på 3-serien, eller så är det bara ett falsarium. Problemet skulle vara hur den spårar. | |
|
Kan nog bli lite problem med DTC. Det kommer minska med tiden, troligtvis helt borta andra vintern men jag är osäker hur många 100-mil det tar innan däcken är tillräckligt hårda, så inte DTC löser ut av flexandet. Det är ett problem en bekant hade med sin 325dT -09 med Hakka på 17". Försvann ju efter ett tag men innan det så fick man trycka på DTC knappen innan omkörningar i högre tempo, för annars ströp motorn kraften. __________ Mvh Grelle |
|
|
Hade Gislaved Nordfrost och det funkade inte alls. Ströp motorn på 6:an vid gaspådrag så fort det var över 0 °C. Kör nu på dubbfria icke nordiska Conti TS830 och är helnöjd utom på blankis....... Michelin nordiska dubb har stadig stomme och funkar för en polare men jag vågade inte chansa. |
|
| Ojdå, det är så illa alltså. Då får jag kolla vad säljaren av bilen tycker, innan jag kolla noggrannare på vad och var jag ska köpa däck. Men jag tror kompisen med 325i Touring har Hakka dubb och jag har inte hört klagomål därifrån, men den har väl inte lika bra vridmoment som dieseln? | |
|
Nej, 325i har bara 270 mot 320d:s 350 Nm. Länk |
|
|
Vridmomentet på däcken når sitt maxvärde när effekten är högst, 325 har högre effekt än 320d vilket ger högre moment på hjulen. __________ Mvh Grelle |
|
|
Hmm, är möjligt att jag tänkte lite fel där. __________ Mvh Grelle |
|
| Låter lite crazy men någon slags skillnad är det ju. Att få hjulen att spinna kräver ju olika mycket snurr på hjulen också och det är ju beroende på maxhastigheten och den beror ju vara på effekten. Vid låg friktion har nog inte vridet så stor betydelse. | |
Verdi |
Det är effekten som snurrar hjulet. Inte vridmomentet. Däremot har man mer kraft vid vanlig vardagskörning i en diesel så problemet kanske uppfattas som mer störande därför. Har Continental dubbdäck och antispinn blinkar vid omkörningar osv. Men det stryper inte så mycket. Ibland när det inte är halt så kopplar jag ur antispinnen. |
|
Okej, har efter lite kalkylerande kommit fram till att maximala momentet, på bakhjulen, för respektive bil i ca 110km/h är 1197Nm för 320d och 1375Nm för 325. I 110km/h så bör väl en 320d köras på fjärde växeln då den redan vid 108km/h varvar 4000rpm men en 325i kan utan problem köras på trean då den bara varvar 4700rpm och går ändå upp till 143km/h innan toppeffekten nås. Har gjort förenklingen att de båda har sitt fulla moment vid 2900rpm (320d) och 4700rpm (325i). Så min summering blir att 325 har ett större moment på hjulen vid maxacceleration i 110km/h på optimal växel. Verdi, precis... __________ Mvh Grelle |
|
|
Fast i 110 lär man ju ligga på sexan och trycka gasen i botten, med ett varvtal som utnyttjar vridmomentet till max men inte alls full effekt. Men för att få hjulen att spinna i 110 får man nog göra som du skriver. Problemet med icke RFT på en 3-serie är alltså mest att DTC:n går igång? Det lär den tydligen göra med RFT och blöt vägbana också. |
|
|
Visst kan du köra i 110km/h med sexans växel men vill du att det ska röra lite på sig får du allt ta och växla ner och då kan en 325i ge ett högre moment på hjulen. Ja, problemet är att DTC stryper effekten. Med RFT och blöt vägbana har DTC aldrig gått igång för mig, förutom vid vattenplaningstendenser. __________ Mvh Grelle |
|
Verdi |
RFT eller inte har nog inte med saken att göra. Det är väl snarare gummiklackarna på vinterdäck som ger vika och lurar dtc. Kan inte tänka mig att hela däcksidan ger med sig. Riktigt så mjuka däck vill iaf inte jag ha. :) |
| Har kollat nu och kollegan har Hakka7 dubb på sin 325i -06 och han har inga problem så det blir nog dom. | |
| Kör med Hakka 5 och har inga problem. | |
| Körde hela förra vintern med Hakka7 225/45 17 på min 330 xi E91'a och fick då aldrig någonsin problem med att DTC ingrep på grund av flex i däcken | |
|
Kanske hade 17 tum Gislaved NF5 funkat också? (fr o m 325d och 330i minst 17 tum) Kanske skiljer sig inställningarna för DSC/DTC mellan olika (års)modeller? |
|
| Slängde på mina Hakka7 idag, inga problem. | |
|
Hejsan! Har en BMW 316i från 1996 med denna fälgstorlek, tror jag: 6.5x15 5/120 ET47 B72.6 (Det sitter 205-däck på dem) Nu har jag vinterdäck som suttit på en 523i från 1998 på gång, borde vara dessa fälgar de sitter på: 7x15 5/120 ET20 B74,0 Nu min fråga: Kommer de från 523-bilen passa på min bil? Trodde tidigare att 5/120 var tillräckligt förut, men nu är jag inte säker. (Ursäkta att jag hackade tråden, hittade inte var jag gör en ny tråd. Sorry!) |
|
| Nej de kommer inte att passa. Helt fel ET och navhål. | |
| Okej, tack! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.