AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
11.686

SE UPP! Ni som säljer era M bilar..

Sida 2 av 2
ZO
276
ZORG
AMG E63 BiTurbo -12
V70 D5 extra allt -12
325 turbo -87
320i -85
Det bästa är att alltid ha sällskap av en vän när en privatförsäljning,provkörning ska ske.

Givetvis måste man hitta en balans mellan hur desperat man vill sälja sin bil och ta eventuella risker eller bara vara väldigt försiktig och ev bli av med en köpare pga sitt restrektiva handlande.

Personligen tycker jag att det kan vara värt att anlita förmedling eller rentav kolla av inbytespris innan man bemödar sig med en privatförsäljning i dagens samhällsklimat för att enkelt slippa huvudvärken om något går fel,
men om man är fast besluten att sälja en "dyrare" bil privat så är ju frågan om man kan vara försiktig nog numera? inte enligt mig iaf.
Hej!

På tal om försäljning så var jag med om en rätt knepig grej för någon månad sen.

Jag har min bil ute på blocket och det ringde en herre som var väldigt intresserad av min bil, han skulle ha den sa han!
Man tar alltid sånt med en nypa salt då många snackar.
Efter ett par samtal så sa jag till honom att han måste lägga en handpenning på bilen om jag ska hålla den.
Han godtog detta och lämnade över handpenning kontant vid möte då jag passerade hans hemort när jag jobbade. Vi bestämde att han skulle hämta bilen lördagen därpå detta var en måndag. På torsdagen ringer jag och skickar sms till honom för att stämma av inför lördagen. Men jag har inte hört något än från honom och detta är cirka 1 månadsen.

Så man börjar ju undra vad det finns för människor!

MVH

Martin
Hur mycket handpenning fick du? :)
Haha:) ett fint bidrag till semesterkassan iaf:)

Med vänlig hälsning,

Martin
Tips till BMW79:

Tråkigt att man måste vara paranoid, men hanterar man det på ett systematiskt sätt så slipper man även drägg, däcksparkare, testpiloter och drömmare.

Har du en exklusiv bil till salu så skulle jag ge följande rekommendationer:
- Lägg inte ut bilder med reg.nummer.
- Ange inte ditt namn i annonsen
- Ange inte telefonnummer i annonsen utan kommunicera bara via email. Då bestämmer du vilka du vill ta kontakt med. Är det någon som är seriöst intresserad så kommer de skicka ett email med rätt typ av frågor.
- Registera ett emailkonto till exempel bara med dina initialer så när du svarar så står det att det kommer från K L istället för Kalle Lindström. Då kan du bestämma om du avslutar med att skriva ditt namn eller inte eller om du vill fortsätta vara anonym.
- Be att personerna som tar kontakt använder fullständigt namn och telefonnummer i sitt email. Då kan du kolla om personen är registrerad på telefonnumret. Själv brukar jag även kolla ålder. Jag brukar sålla bort personer som inte svarar med fullständigt namn och telefonnummer, personer som är för unga för att ha råd att äga bilen, folk som inte lagt energi på rätt frågor, folk som bara skickar skambud, etc.
(- Vill du vara riktigt paranoid så ringer du upp numret med dolt nummer och pratar med personen. På så sätt så har du även tagit bort möjligheten att någon använder någon annans namn och telefonnummer.)
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
M3-01> Kör ungefär samma metod som du fast använder förnamnet i annonsen (skulle aldrig själv ringa på en bil som säljs av "bmw")
Har sedan en kontantkortstelefon när jag sorterat ut en mailkontakt som verkar seriös. Det är helt enkelt för tröttsamt att svara på sista-priset-kompisar i telefon hela dagarna.

Sålde nyligen min Audi A2 och jag körde denna metoden trots att den var billig. Fick ignorera en hel drös med skambud innan jag hittade en kille som var värd att kontakta och det blev en snabb affär med båda nöjda och glada.
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
"- Lägg inte ut bilder med reg.nummer.
- Ange inte ditt namn i annonsen
- Ange inte telefonnummer i annonsen utan kommunicera bara via email"

Står inte sånt i annonsen så sållar jag bort den bilen!

Håller med, det var det konstigaste jag hört faktiskt, väldigt oseriöst om du frågar mig.

Reg.nr döljer jag iofs också och har aldrigt stött på problem med köpare/potentiell köpare som tyckte det varit konstigt heller.
Vi har alla olika sätt att sälja våra bilar. För mig fungerar detta bra och jag har lätt att sortera bort oseriösa köpare och slipper folk som ringer på fel tider. Är det någon som är intresserad så märker man det redan på första mejlet.Visst kanske man förlorar någon köpare på vägen men det är det värt. Säljer man en billigare bil så behöver man självklart inte vara nojjig. Har man däremot en finare bil eller fälgar för över 60 papp så kanske man ska tänka till och inte vara naiv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.