|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Puh, nu känns det bättre! | |
|
Hej på er! Det börjar dra ihop sig! Bromsen som låg an har fixats och idag ska ett nytt batteri beställas. Föredömlig garageplats har också ordants, en minut från mitt boende. En riktig lyckträff! Jag har tänkt en försiktig modifiering av bilen, tänkte byta ut originalhjulen mot några fina gamla lättmetallare. BBS krysseker eller så. Kan någon svara på vilket bultmönster TiLuxen har? Någon som har en uppsättning sjyssta fälgar? //Johan |
|
|
Du har 4x100x14". Köp inte för breda hjul, då tar det i karossen. Bosse J. BMW CS 185 H |
|
|
Tack Bosse! Är det samma dimension på hjulaxeln som på modernare BMW-bilar 4*100? Har eventuellt en uppsättning fälgar på G som suttit på en E21:a. ET13, kan det funka? Fälgarna är 15". //Johan |
|
|
ET13 innebär att de breddar utåt, dvs finns risk att de tar i skärmarna. Mvh Micke Min sida Länk |
|
|
Jag har svårt att se 15" på en 02:a, både uteseendemässigt och funktionsmässigt, som Micke skriver. På ngt vis så står sig alltid originalmåtten i längden. Bosse J. BMW CS 185 H |
|
|
@ Greenvalley Vilken fin bil du fått tag på, härlig story. Grattis! |
|
|
Äntligen! Premiärturen avklarad! I helgen väcktes TiLux:en ur sin törnrosasömn. Några kända problem har fixats och några tidigare okända presenterade sig. Hursomhelst så är bilen tight som en spandexdräkt. Inte en millimeter glapp i styrningen, distinkt transmission och motorn drar jämnt och kraftfullt. Till skillnad från min Ford Capri där man får en nonchalant "halvliggande" stil bakom ratten bjuder BMW:n på en mer formell och korrekt körställning. Det kändes väldigt ståndsmässigt att framföra denna skräddarsydda kostüm från Bayern. Jag gillar det, det känns klädsamt! Den anliggande bromsen återuppstod. Vi börjar med att byta bromsvätska då felet visade sig avhjälpa sig självt efter att bromsdetaljerna svalnat. Efter lite trixande i nya garaget och flitigt användande av kopplingen protesterade bilen med att låta kopplingspedalen fastna i botten med kopplingen i "halvt ingrepp". Dessa petitesser ska åtgärdas så snart tid ges. En fråga, vad är det för typ av koppling på min kärra? Vajerstyrd? Hydraulisk? Några teorier kring kopplingen från denna erfarna skara? Hursomhelst, jag är så oerhört glad att denna vagn nu är min ägo. Jag är ingen dundermekaniker själv men är lyckligt lottad med kompetenta vänner. Att möta våren i en klassiker är något speciellt. Något alla borde få uppleva! Fortsatt trevlig dag, långhelg stundar! //Johan |
|
|
Du har en hydraulisk kopplingsmanövrering. För att undvika framtida tvärstopp och problem bör du nog renovera båda oken och hjulcylindrarna och då tar man givetvis huvudcylindrar och kopplingscylinder samtidigt. Kostar en slant - 3000? Sen funkar det om du byter bromsvätska i hela systemet vartannat år. Att kopplingen blev sådär beror garanterat på att arbetscylindern rostat och inte fungerar som den skall. De flesta glömmer kopplingscylindern vid byte av bromsvätska (ligger sämre till) och då blir det sådär som du beskriver. Jag fick byta i en snödriva i Umeå så jag lärde mig snabbt. -19C är inge roligt men enda sättet att komma därifrån! Alla bromsvätskor hygroskopiska=tar upp fukt. Därav kravet på bytesintervall. Bosse J. BMW CS 185 H |
|
|
Och du, lyssna inte på domdär "experterna" som rekommenderar en quick-fix, som även du var inne på. Dom behöver ju inte hantera din bil då den pajat. Bosse J. BMW CS 185 H |
|
|
Vilken härlig bil och likaså bakgrund, vi hade i min ungdom flera av dessa i familjen. På den tiden ansågs speciellt 2000ti både snabb och bekväm i övermått! Ett litet tips enligt min erfarenhet - håll dig så långt möjligt till ursprungsspecifikationen och originaldelar. Bilen är så fin, relativt sällsynt och gammal att man vinner allt både funktionsmässigt och värdemässigt på att inte modifiera den. München har all kunskap kring dessa bilar vilka troligen kommer att stiga avsevärt i värde, men de roliga är väl att ha den som hobby- samlarobjekt. Lägg gärna ut fler bilder! |
|
|
Hej på er! Lite offtopic i min egna tråd men ändå. Undertecknad har fått förtroendet att leda ett nytt motorprogram som med start i höst kommer att visas på ett antal lokala TV-kanaler i riket och på webben. Programmet heter Asfalt och vi kommer att träffa riktigt sköna människor ur alla möjliga vinklar och vrår av motorhobbyn. Fokus på fyrhjuligt (av kommersiella intressen) men härmed utlovas även tvåhjuligt! Vi använder oss av facebook som en del i vår marknadsföring och när vi närmar oss premiär står även TV/dagspress/radio m.m. till hands. För en TV-rookie som undertecknad så är allt stöd sporrande. Lika beroende av "followers" som av snus. Se "teaserklippet" där min oskuld framför kameran ryker på följande länk: Länk Glöm inte att trycka på "Gilla"! Thanks on forehand, Johan |
|
|
Hej på er! Av flera anledningar har det varit glest med uppdateringar här. Detta betyder dock inte att inget har hänt. Tvärtom! Jag valde till slut att lämna bilen till en passionerad och mycket professionell mekaniker som fick till uppgift att färdigställa bilen för besiktning. Igår kväll passerade min TiLux nålsögat med både beröm och blankt papper. Känns toppen! Ser fram emot att lära känna bilen nu och med stor sannolikhet kommer väl en del egenheter att visa sig. En klassisk rullande renovering får det bli. Mekanik före kosmetik. I like it! //Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.