AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Oldtimer
15.668

Ny i klassen!

Sida 1 av 2
God kväll!

Hög tid att kliva in i rampljuset, börjar med en liten berättelse.

Den här historien tar sin början för ungefär femton år sedan då undertecknad var ett fjunigt moppeglin med stort motorintresse.

Var vid ett tillfälle med min mor till hennes kusin Astrid i Grythyttan. Efter sju sorters kakor och lika många ointressanta avhandlade ämnen tog myrorna i brallan över och jag reste mig från köksbordet och gick en liten upptäcktsfärd i villan.

Det är inget jag ångrar idag.

I garaget stod en bil som skulle komma att etsa sig fast på näthinnan för gott.
Jag öppnade förardörren och satte mig tillrätta. Vilken enormt stor ratt! Vilken fantastisk instrumentpanel, riktigt trä!

Intrycken var många och efter att ha torrkört en lång stund gick jag med raska steg tillbaka upp till köket och avbröt damerna. Ska du sälja den? Får jag köpa den? Mamma, jag vill ha bilen!

-Inte till salu! replikerade Astrid kort.

På väg därifrån tjatade jag hål i huvudet på min kära mor om bilen. Vill ha!
Det skulle ta ytterligare 13 år innan jag träffade Astrid igen.

Jag har, när min mor pratat om Astrid, alltid hört mig för om den finns kvar och det har säkerligen kommit på tal damerna sinsemellan.

Det gav till slut resultat, hämtade bilen i helgen!

Chamonix weiss, 16.900 mil på mätaren, full dokumentation.
I behov av lite kärlek och omsorg innan radialdäcken från Esso (monterade 11/5 -78 enligt fabriks- och skadegarantisedeln med löpnr. 386411) åter får tugga asfalt men säkert är att det ska bli en sann njutning att få lotsa tillbaka denna vagn till vägnätet!

Här hade det varit läckert att lägga in en bild...

Bilen ifråga är en 2000 TiLux -69. Rak och fin i plåten, ingen rost att tala om förutom "sandplåten". Inredning i riktigt bra skick och överlag välhållen.
Ren och fin, alltid förvarad i garage.

Jag har för avsikt att låta motorn ses över av sakkunnig med hjärtat på rätta stället, kommer dock att felsöka lite på egen hand inom kort.

Ambitionen är i första hand att bevara, i andra hand att försiktigt förbättra.
Det kommer inte bli tal om någon renovering till utställningsskick. Jag gillar patina och den "levande" historien i bilen.

Det var allt, var lägger man upp bilder?

//Johan

ar
457
argungu
118i -20
Vilken solskenshistoria! Ser fram emot bilder och lägesrapporter framöver. :-)

/Erik
Fantastiskt! Den som väntar på nåt gott.....

Mvh Johan
grattis.. kul historia :D visa oss gärna lite bilder på skönheten
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
härligt. som sagt langa fram en bild på henne NU!
Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
Välkommen i BMW träsket! Esso...det var tider, nu säljs det bara förbannade korvar på dylik inrättning.

Håkan
kr
169
krille1488
850i-91
740i-95
m5 -90
riktigt häfftigt! själv fick jag en 2000-69a ti i förgår, lite ytrost på den men annars fin invändigt o utvändigt och helt orginal!
ma
71
marcusix
1800 Ti -64
Fick du en 2000 Ti? Finns ju bara ett ex i sverige av, så det var inte dåligt.

Hoppas på lite bilder framåt på denna Tilux. Kul att intresset för dessa bilar finns kvar.
Hur går jag tillväga för att ladda upp en bild här i forumet?

//Johan
kr
169
krille1488
850i-91
740i-95
m5 -90
OT!svar marcusix.Är de så ovanliga i sverige? en sån tur då för mig!den jag fick har varit finsk reg sen ny,gubben som hade den har dött och bilen stått sen början av 80talet. fick igång den igår och allt förutom brommsar verkar fungera
Liten uppdatering här då. I likhet med ovanstående så fick även jag igång bilen idag. Allt utom bromsar verkar funka. Tog en liten tur som definitivt gav mersmak!

Det var bättre förr!

//Johan
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Min 1602 touring har stått avställd i en trädgård sen 1989. Hem med den på släp, banka loss bromsarna och sen..........starta och köra in den i garaget!

Av alla mina bilar är det den enda som står i varmgarage, fast den behöver rejäl rostlagning.
Bo
565
Bosse J.
327-41, Drömbil, såld -17
1600 GT-68, såld -14
2000 Touring -73 såld -13
2002 Baur Cabrio såld -14
330 XiA -01 Frubil
X1, E84 Vinterbil
330 d,-07, Vardagsbilen
325iA Cab -94, Sommarbil
320 i, -90, Sommarbil
X1,E84 -14 Vardagsbil
Man får hjärtligen gratulera de nyblivna ägarna av dessa bilar.
Då ni fixar bromsarna, glöm inte kopplingscylindrarna. Dom är garanterat i samma dåliga skick.
Då slipper ni, som jag var tvungen att göra i -19C, byta arbetscylindern.

Lycka till och berätta gärna om framstegen.

Bosse J.
BMW CS 185 H
Här kommer en länk till en bild på min TiLux:

Länk

//Johan
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Naaaajs! Fick du Astrid med i köpet? :)
Direktlänk: Länk
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Vilken pärla! Trevlig solskenshistoria och vacker bil. In med den i garaget innan vintern tar sitt strupgrepp och därefter dokumentera med bilder. Det blir bevakning på denna tråd.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Å så grattis förstås!
Jag lovar att hålla er uppdaterade men det kommer inte att hända så mycket under vintern, lokaliteterna är inte de bästa även om det finns tak.

Det jag längtar efter att få göra är att ägna en helg åt tvättning/städning/vaxning etc. Något jag tyvärr inte kunde göra då den hämtades. Ska också bli kul att köra den till besiktningen. Ska nog klä upp mig lite då! :-)

Fråga, kommer att behöva byta ut en del gummilister. Finns det att köpa över disk någonstans?

//Johan

PS. Astrid ingick inte i köpet, däremot ett löfte till henne att hon ska få se den igen! DS.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Det mesta finns att köpa från BMW. En del svindyrt, annat överkomligt. En annan källa till reservdelar, förutom ebay.de är Walloth und Nesch, Länk
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Har du inget garage att ställa den i? Kan vara värt att knacka dörr bara för att kunna hyra något enkelt. Inte ska väl bilen stå ute, det vore illa.
Självklart låter jag inte bilen stå ute. Det skulle aldrig komma på tal. Lokalen är bara inte särskilt lämplig för skruvande.

//Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.