|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
GINO: måste vara något fel med den bilens klassning...Jag fick 10106kr/år. Körde sedan på en M5 -05 (WZC094) och med samma förutsättningar 9851kr/år ___ //Ulf |
|
|
Testade tidigare ett par andra 525i -04 och alla hamnade på 5697kr/år, dock var alla automatare... ___ //Ulf |
|
|
M5:an landa på 25 669:- :) Med dessa hutlösa premier skulle jag kunna betala bilens värde till fb inom ngr år :) BMW M-POWER |
|
|
Bilförsäkringar är Personliga liksom alla andra försäkringar man tecknar med. Att jämnföra samma bil med olika personer dito försäkringsbolag stämmer inte heller. Lägg därtill nya faktorer så som betanm,trafikförselser mm och kostnaderna förändras totalt. Diskussionen har tidigare varit het här på AP i olika fall med olika försäkringsbolag/personer som drabbats utav detta och ibland har dessa personer som drabbats knappast fått stöd från vissa här på AP,snarare tvärsom? Men nu när Försäkringsbolagen verkar leta nya faktorer för att höja div premier i allt högre takt för alla oavsett historik så drabbas alla utav detta,och inte bara de som "felat" !! Enda sättet att hålla någorlunda låg nivå på en premie är att byta varje år tydligen ?! Har själv haft BMW org försäkring föregående år men en höjning med 1200kr/år motiverade mej att byta. BMW 320i-01 ( 2500 mil/år ) helförs = 6500kr/år Länsförs ( Dalarnas ) = 4800kr/år ( inkl rabatten på 25% som helkund ). BMW Org föregående år = 5300kr/år Samma vilkor,samma förutsättningar. Vad är haken ?? |
|
|
Alex84: visst är det svårt att jämföra men att en 525i -04 för både mig och GINO är dyrare än en M5 -05 att försäkra hos Originalförsäkringar tyder ju i alla fall att det är något fel med den specifika bilens klassning. Övriga 525:or från samma år som jag kolla ligger ju på drygt hälften i pris. ___ //Ulf |
|
|
Absolut är det så,jag vill inte påvisa Era inlägg som felaktiga,tvärtom. Detta med premier är sjukt orättvist och förbryllande helt klart och ställt utom all tvivel. Var sugen på en Alpina för 8mån sedan,men efter att ha kollat premierna så föll detta valet bort tyvärr,för vem vill pröjsa 20-30' i premie årligen ?? Likaså den 525Tds-98 jag ägde kostade skjortan för 6 år sedan då min Premie blev 7-8000kr/år för en slö Diesel på 143 hkr !!! Kvittade att jag försökte argumentera vilken bil det rörde sej om,den var dömd i allas ögon ( försäkringsbolagen ). Lika sjukt som i Era fall ovan tycker jag. |
|
|
Länk Denna skulle kosta mig 48 938:- helförsäkring hos BMW originalförsäkring, skall man skratta eller gråta :) BMW M-POWER |
|
|
Ja Du GINO,vare sej man är bosatt i Stockholm eller "what ever" så är det helt sjukt tyvärr. Hela grejen med BMW´s försäkringskostnad är helt ute tycker jag och försäkringsbolagen har satt en stämpel på dessa Tyska bilar ? |
|
|
Alex84: "Samma vilkor,samma förutsättningar. Vad är haken ??" Jag förstår precis vad du menar, men det man inte får glömma är att alla olika försäkringsbolag har olika statistik på olika områden, ålder, bilar m.m. Tyvärr straffas framförallt de som är unga i den här statistiken det förhållandevis är väldigt få unga som väljer/har möjlighet att teckna försäkringen på sig självt. Där MÅSTE försäkringsbolagen ransaka sig själv och fundera över om det verkligen är hållbart. Man kan säga så här: om vi tar 100 ungdomar, 5% krockar och det måste betalas ut x antal kr. Om man istället tar 1000 000 medelålders och 5% krockar är det förhållandevis mindre förlust för bolaget pga högre avkastning (på inkomna premier), kortare "livslånga utbet" m.m. att betala ut skador till dessa medelålders än till de 5% unga. Förstår ni mitt resonemang? Det här är bara tankar jag själv har och inget som står skrivet i sten. Jag tror att det försäkringsbolag som går ut och säger "nu ska vi försäkra ALLA ungdomar" kan göra sig en vinst av inte denna jord pga det stora bestånd det skulle innebära. Om alla unga fick chansen att ta en försäkring som man faktiskt KAN ha råd med (antagligen en kortsiktig förlust för bolaget) skulle beståndet öka, riskerna slås ut på fler och på lång sikt även försäkringen faktiskt gå med vinst. En annan intressant sak som togs upp för ett par år sedan när jag jobbade som ombud gentemot SMC var frågan "varför är MC-försäkringarna så dyra?". Svaret på den frågan var "Ja, alla förutsättningar är ju olika men på varje 100-lapp vi får in på en MC-försäkring betalas 125 kr ut."... En sak att fundera lite över. |
|
|
Alex84: Tyvärr verkar det som om BMW är inget gullebarn hos FB tyvärr... BMW M-POWER |
|
|
Vet att denna är en gammal tråd men kunde inte låta bli att skriva ett inlägg. För ett tag sedan kollade jag upp en av våra bilar (530 iT -07) via Insplanet. Jag är 30år och inga bet.anm. Då fick jag ett förslag från bolaget Vardia. Det var det sjukaste jag varit med om. De ville ha, hör och häpna, 56 942kr/HALVÅR! (113.884kr för Helår). Detta måste typ vara All-time high någonsin för alla på detta forum. Haha. Var så klart tvungen att ta skärdump på detta och spara för att få mig ett gott skratt varje gång jag tittar på bilden. :) p.s. Trygg-Hansa ville ha 7000kr/helår, svårt val! :) |
|
|
Det handlar ju inte bara om vad försäkringen kostar! Det handlar ju också om vad man får i försäkringen och hur ersättning och dyligt ser ut när det väl händer något! Folk stirrar sig blinda på vad det kostar bara. vilket är väldigt fel o dumsnålt. BMW originalförsäkringar ersätter tex 110% av bilens värde om du krockar och dom beslutar att inte laga den. Vad jag har hört om DINA så är dom inte speciellt bra vad gäller värdering av lite dyrare bilar tex BMW, Merca, Lexus och Audi. Och även vilka verkstäder dom använder sig av kan också skilja. Så läs igenom allt och tänk en gång extra innan man bara tar billigaste alternativet. |
|
|
Har inte läst det finstilta innan inlägg men..... Vad är 110 % av bilens värde? Är det priset hos BMW handlaren för motsvarande bil utan prut eller....... |
|
|
Craile: det var knappast dumsnålt att välja bort Vardia. Gällande valet av Trygg-Hansa så känner jag mig trygg med tanke på tidigare erfarenheter. Det finns rötägg till skadereglerare hos alla bolag. Våran andra BMW har vi faktiskt hos Solid som var överlägset billigast (import). |
|
| Jag betalar 21700 helåret för min M3 cab -08. Det var det billigaste som fanns och det är via BMW original. Trygg Hansa var nr 2 på 28000 kr. | |
|
hej Spelepojk! Undrar fick du byta dina direkt efter 6 m prova hos MBW OF eller? Jag köpte min bil den 18/6 2014. Har 1 m kvar, vill byta till annan försäkring. Men OF vill inte går med på sa att det är bindande till ett år. Hur klagar man på? |
|
| Ställa av bilen...Ring därefter OF o säg upp försäkringen (det är ej lag på att man måste ha försäkring när bilen är avställd). Ställ på bilen o försäkra i annat bolag. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.