|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Köpte mig en 325d -07 för ett halvår sedan, med tillhörande "prova på" försäkring från bmw originalförsäkringar. -Väldigt billigt var det under de 6 månaderna ! ca 800kr för ett halvår ! Nu vill dom ha 6998kr för ett halvår! Dom måste ha jävligt bra lön som jobbar där! Nu har jag hittat en försäkring för 6600kr -för ett helt år(!) Dina försäkringar heter bolaget. -Det är värt att kolla runt lite! :-) | |
|
Ja, att kolla runt är ett måste! Originalförsäkringar har aldrig vart i närheten för min del tyvärr. På nåt konstigt "märkes-nojjigt" sätt skulle man gärna ha sin BMW försäkrad där men senast låg dom 7000:- helåret över bolaget jag har nu. Inte ok. |
|
| Precis samma sak för mej med. Innan min prova på försäkring gick ut i sommras fick jag ett "bra erbjudande" från orginalförsäkringar, 9000 i halvåret. Efter lite rundringning så blev det Dina för mej med, 6300 helår. Lite skillnad. | |
|
Lite märkligt att höra tycker jag. Originalförsäkringar är överlägset billigast för mig och min M3:a. Men å andra sidan så har man ju slutat förvånas av försäkringsbolagen och hur premierna är baserade. Vilka bolag har ni istället? |
|
|
Det verkar vara väldigt beroende på vilken bil man har. Min 325 var billigast att försäkra hos Originalförsäkringar. 6k för helförsäkring helår. M3an var däremot mer än dubbelt så dyr som hos trygg hansa 13k för helår helförsäkring. 320in lïgger på ungefär samma pris som TH. ///BMW - Was sonst! |
|
|
För min är också Originalförsäkringar billigast just nu. Tidigare var IF billigast men dom höjde rätt rejält i somras så då bytte jag. Har kollat många av bolagen men inte alla och det är inget som slår Originalföräkringar för min del. Liter beror det väl att man också tar hänsyn till att man har villa/hem samt annan bil i IF och att BMWCS ger 10% rabatt. ___ //Ulf |
|
Verdi |
Originalförsäkringar är ju IF. :) För mig är Originalförsäkringar också billigast, med knapp marginal mot Vesta som jag hade via Nordea förut. |
|
Visst, det ägs av IF men jag säger väl inget annat? Dom har ju dock individuell prissättning och den kan variera en hel del i pris trots samma förutsättningar . När jag i somras ringde dom för att fråga vad dom sysslade med när dom höjt premien rejält på min 530 så var det faktisk killen på IF dom föreslog att han skulle kolla med Originalförsäkringar vad dom skulle ha och när han kom tillbaka så hade han även fixat Internetrabatt + någon gratis tilläggsförsäkring vilket resulterade i en lägre premie än den jag hade året innan på IF. Någon dag senare kom jag på att BMWCS ger 10% rabatt så det var bara att ringa och casha in den också. ___ //Ulf |
|
|
Försäkringar är en djungel. Ålder, kön, antal skadefria år, var man bor, typ av garage, motoreffekt / modell osv, osv, osv... usch. Visst kanske BMW original är bäst på många sätt när man väl råkar ut för något men de är för mig inte värda merpriset. Att nyttja mig av BMW original samt BMW verkstäder är nog något jag först skulle göra om jag får firmabil eller av någon outgrundlig anledning får lös en mille och köper en splirrans ny bmw. |
|
| Angående försäkringar för BMW rekommenderar jag ta prisuppgifter från Dina (www.dina.se) | |
|
mats_epost: som du skriver är det en djungel. Kollade Dina på mina två bilar. 530iAT -01 Dina: 7581kr BMW Original: 5221kr Golf GTI -06 Dina: 7172kr IF: 4622kr Och då ingår det mer i BMW Original/IF's tilläggsförsäkringar. Dock är ju mina priser rabatterade då jag har villa/hem i IF samt medlem i BMWCS men även utan detta blir det billigare. ___ //Ulf |
|
| ;-) Jag blir aldrig klok på försäkringar... Bäst jag kollar med Original försäkringar igen ;-) Imoprterade ex kan dock 'straffas' också. | |
| Min 545 var 40% billigare på OF än hos IF. Import osv. | |
|
Anledningen till att IF's premie på min 530 fick en rejäl höjning var enligt dom pga att den är importerad. Jag testade att ange regnr på en likadan sv-såld och den var billigare. Tidigare har jag alltid haft samma premie som motsvarande sv-såld även om IF påstår att import alltid har varit dyrare. Dom sa också att "importpåslaget" minskar med åren vilket stämmer illa i mitt fall då jag har haft samma pris som sv-såld i 4 år och nu är när bilen varit svensk i 5 år med samma ägare så blir den plötsligt ett högriskobjekt... På Originalförsäkringar så var det ingen skillnad mot sv-såld. ___ //Ulf |
|
|
mats_epost: när jag kollade priset på Dina för 530'n så fick jag leta redan på ett regnr för en sv-såld för dom kunde inte ge något pris över nätet på min importerade. Det betyder att det faktiska priset för min kan vara ännu högre. Kollade premien på ett sv-sålda M5 E60/E61 igår och passade på att knappa in även dessa på Dina och det var samma sak med dessa att inget pris kunde ges över nätet utan man skulle vara tvungen att ringa. ___ //Ulf |
|
|
Ok, när man bor i en Stockholms förort och betalar hög premie för en motorstark BMW så lönar det sig att kolla försäkringsmarknaden med jämna mellanrum, den saken är helt klar. Får väl snart kolla läget igen. I slutet av juni fick jag dock bäst erbjudande av Dina även om jag inte ringde runt till så många. Original försäkringar var betydligt dyrare även om jag inte riktigt minns skillnaden nu. Min nuvarande 540 iA 2003 importerades från Tyskland av förra ägaren 2005. Vesta var jag tvungen att formligen fly från i våras på min gamla 530 då de plötsligt brutalhöjde premien. Trots att jag varit skadefri i ca 3 år hos dem. Gick då över till Atava vilket fungerade bra, de var också schyssta i samband med inlösen när min stackars 530 blev påkörd bakifrån. |
|
|
Jag har i 9 fall av 10 fått den lägsta försäkringspremien hos BMW Org. Försäkringar och varit nöjd med skadehanteringen, samt den låga självrisken vid skadegörelse (1000 kr). Så bara ++ från min sida. Mvh Tomas |
|
|
Även min är billigast hos originalförsäkringar,eller kanske var?! har inte kollat sen jag köpte den...men handlar det flera hundra lappar så stannar jag gärna kvar, tycker dom sköter sig utmärkt på kundtjänst/skadehantering. Sen kan man väl tycka att om man väljer märkets egna bolag så ska man få ett bra pris också. |
|
|
Jobbar inom branschen och generellt när det gäller bmw så är originalförsäkringar näst dyrast, if dyrast, folksam något billigare, LF eller Th billigast. Självklart med en del undantag. Sen finns det en del småbolag som kan vara billigare, men sen måste man ju se lite till innehåll/självrisker också. |
|
|
kaZmur Jag känner inte igen mig i din beskrivning. Vesta numera Moderna trygghetsförsäkringar tycker jag dock är ett riktigt skojarföretag. De höjde premien 3000 kr på min pappas 530 -05 som endast körs 1200 mil om året och som står förvarad i ett låst garage. Originalförsäkringar med 10% klubbrabatt blir alltid billigast i slutändan när jag jämfört. Mvh Philip |
|
|
M3 E46 - 04 7100mil. Jag är 26 år, liten ort. BMW original helförsäkring med 4000:- självrisk och med 10% rabatt med IF hemförsäkring = 11020:- / år med 1000 mil om året. Jag tycker det är ok. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.