AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
22.394

bmw originalförsäkring svindyr !

Sida 2 av 3
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

kaZmur: som medelålders (43), med många skadefria år, boendes i villa i halvstor kranskommun till Malmö så antar jag att man tillhör det du kallar undantagen ;)

Under de senaste 6-7 åren så har alltid Originalförsäkringar eller IF haft de lägsta premierna och det har varit på bilar från 320d till M5. Ibland är det något av de andra bolagen som erbjuder en liknande premie men det är heller inte ovanligt att dom ligger 40-50% över.

Ovan kan du se min jämförelse mot DINA för mina nuvarande bilar. Då och då ringer det någon försäkringssäljare från andra bolag och har man tid och lust så låter man dom kolla upp premierna. Slutar oftast med att dom kan erbjuda någon hundralapp billigare hemförsäkring medan deras bilförsäkring kostar tusenlappar mer...

___
//Ulf
Visa användare
30
kaZmur
330i Touring -02
Okej. Det var ganska intressant att höra. Jag jobbar själv på ett av de större bolagen som säljare och det är väldigt sällan vi får in en BMW där vi inte är billigare än BMW/if.

Men å andra sidan kan det ju ha att göra med att de som fått ett vettigt pris hos BMW/if kanske inte ringer runt och jämför i samma omfattning som de som fått skandalpremier :)
Visa användare
30
kaZmur
330i Touring -02
Jämförde själv pris på min bil och minns inte exakta premier men det såg ut enligt följande:

BMW: 28000kr/år
IF: 38000kr/år
Folksam: 18000kr/år
TryggHansa: 11000kr/år
LF: 10500kr/år

Detta räknat på en helförsäkring med vagnskadesjälvrisk på 5-6000kr
Visa användare
30
kaZmur
330i Touring -02
Tillägg: Är 24 år, bor i Växjö, körkort sen jag fyllde 18.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Mycket möjligt att BMW och IF är dyrare för yngre bilägare med relativt nytaget körkort för att istället fokusera på 30+ kunderna?

___
//Ulf
Alla F-bolag lockar med låg premie första året,därefter kommer höjningarna.
Fruga hade BMW Org Försäkring nyligen och den var klart billigast förra året.
Ny kom det nya beskedet för kommande period och höjningen blev 1200kr/år.

Resultatet blev byte till LF-Dalarna och för detta 6300kr/år helförs exkl 20% rabatt,mao 5040kr/år mot BMW Org som skulle ha 6500kr nu mot 5300kr tidigare !
Jag säger då det, byggbranschen och försäkringsbolagen. Lika ruttna båda två!

Mvh Philip
Värst är nog Bilsäljarbranschen ;)
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Kan inte säga emot att BMW Originalförsäkring e svindyra! Jag hade årspremie på halvförsäkring eftersom jag har vagnskadegaranti...en premie på 5000kr. Idag dimpar kärleksbrevet ner i brevlådan med den nya premien. Jag har alltså gått från 5000 kr till 10.003 kr på ett år, FÖR HALVFÖRSÄKRI G!! Jag ringde o skällde ut efter noterna för i te fan hade dem något bra argument om varför dem dubblat priset för samma bil...DUBBLAT!! De e ju fan vansinnigt!!

Ringde snabbt 3 andra bolag innan jag ringe BMW Orig. så jag får se vad dem andra erbjuder. Samtliga va 3000-4000 kr billigare och till min förvåning så va Trygg Hansa hela 5000kr billigare med extra tillval dessutom!
Va e de för fel på detta försäkringsbolag som dubblerar premien på en ny bil. Då måste dem mena att när vagnskadegarantin går ut så ska dem ha dryga 20.000 kr i premie?? De e ingen jävla Lambourghini jag kör, de e en liten 320d Touring!!
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
...ber om ursäkt för stavningarna som ser ut som e 3 årings...men jag sitter o skriver från iPhonen på jobbet med mina feta fingrar :)
Ze
93
Zebulah
330i Touring -04
För mig är BMW original så billig att de flesta andra bolag inte ens ids räkna. De enda som gett ett pris är Trygg Hansa och de gav mig ett pris som låg några tior under och det troligen bara därför att de fick veta vad jag gav för BMW. Min bil är (läs var......) en import och nu när jag söker ny så kollade jag som snabbast på en svensksåld och det skiljer ungefär 70:- per månad till fördel för den svensksålda.

Betalar strax under 7000:- per helår för helförsäkring och alla extra kryss ikryssade samt upp till 2500 mil per år.

Sen återstår att se om jag blir lika nöjd med BMW nu när de skall lösa in min bil.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hos Originalförsäkring kostar min Compact ca 3100kr helår med årsbetalning(de tar 3% i pålägg för månadsbetalning, högre än bankränta) , helförsäkring, 1000mil/år, man i förort till storstad, max skadefria år, ingen under 25år som kör bilen, import.
Mvh
Asken
Ze
93
Zebulah
330i Touring -04
Kan nämna att jag blev uppringd av en försäkringsförmedlare som garanterade att han kunde fixa billigare bilfösäkring åt mig och frågade vad jag betalade. Väntar fortfarande ett halvår senare på att han skall ringa upp mig :-)

Nästan alla bilförsäkringar som jag haft har blivit dyrare regelmässigt efter första året utom BMW som faktiskt blev några hundralappar billigare per år i år dvs de gick från strax över 7000 till strax under. Om de gjorde fel eller ej vet jag inte men jag tänker inte klaga.
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Låter för bra för att vara sant om BMW Original. Jag kan fortfarande inte förstå hur min bils premie gått från 5000 till 10.003 kr?! Jag bor på precis samma adress och är 30+ ...så vad kan man ha för anledning att kosta 4000 kr än alla försäkringsbolag som jag lyckades googla fram, och vara hela 5000 kr dyrare än Trygg Hansa som brukar va så dyra. Dubbelt så dyr premie på 1 år, för en sketen halvförsäkring...10 lappar för en halvfrösäkring!! Jag kan inte smälta det, blir så förbannad av själva tanken bara.

"Riktiga män kör diesel"
Visa användare
126
Blomster
318d Touring E91 -11

Vissa bolag har låga premier första året.. lockpriser... det är känt att ex TryggHansa får lägre och lägre bestånd för varje år, varpå de antagligen kör sin drive nu "vi matchar den premien du har" eller liknande... antagligen i hopp om att först knipa den "matchande" försäkringen + tillhörande boende.

IF hade också dumpning av priserna för något år sedan men som simpel företagsekonomi lyder, allt som går ut ska ju in någon annanstans.

Herr.Bayer
Har du möjligtvis fått en betalningsanmärkning under försäkringsperioden? Detta påverkar också premien på de flesta bolag. Oftast med 100% påslag.
Fr
81
Frodda
BMW 320d 2021
BMW 320d 2015
Seat Ibiza 16
jag förstår att man pratar pengar när det är försäkringar i bilden.
Jag får betala 6k för hel försäkring på min 320 02:a
Men!
Glöm inte det skiljer faktiskt mellan försäkringar ochså..
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Begärde in en offert från Orginalförsäkringar när jag köpte min 335. Premien för halvförsäkring va smått otroliga 16.000kr/år medans Trygg Hansa ville ha typ 6800kr/år :) Bor mitt i Uppsala, född 1982, 1500mil/år.

GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Det här med försäkringar e helt sjukt, undrar om dem har "justerat"
premierna uppåt igen.

Dessa priser fick jag idag med internetrabatt:

1)Bmw 525 (E60) årsmodell 2004
26 346:- Helförsäkring hos Bmw Original försäkringar

2)Bmw X5 4,6is årsmodell 2002
18 579:- Helförsäkring hos Bmw Original försäkringar

Fattar nada...

BMW M-POWER
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

GINO: helt otroliga premier...båda två.

Testade själv på två likadana bilar, max 1500mil, 4000 i självrisk

BMW 525iA E60 -04 - 5697kr/år

BMW X5 4,6is -02 - 7165kr/år

Vad var det för regnr på 525:an? Känns ju som den är felklassad.

___
//Ulf
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Programmer:

UXN220

Länk

Att man blir straffad för att man bor i Sthlm är jag redan införstådd med, men det här är helt sjukt.

BMW M-POWER
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.