AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.165

Öppet luftfilter på e39 540 97a?

Sida 1 av 2
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9-3 99 Coupé Manuell
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Tjena!

Va lite nyfiken på att slänga på ett helt öppet luftfilter på min 540, men när jag tittade på luftburken såg jag att jag hade en sladd/kontakt till överdelen på luftburken, vad är den till, samt hur ska man gå till väga om man vill ha öppet på denna bilen?

Tacksam för svar
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Dumt att byta till något som renar sämre skulle jag vilja säga. Låter lite mer och äter LMM utan att ge någon nämnvärd effektökning...
Ja, det var ju inget svar, men en liten åsikt i.a.f. ;)
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Pratade med en Mek på BMW och enligt han skulle inte ett öppet filter släppa igenom mer "skit"!
Jag är inte ute efter någon effekt för det ger ju typ inget, men däremot kanske lite bättre respons från motorn kanske? Samt att man kanske får något goare sång från motorn! Jag har ingen erfarenhet av öppet filter på en V8 är mest lite nyfiken
Får nästan rekommendera forumets sökfunktion i detta fall.

Diskussionen om öppet luftfilter brukar engagera, folk har väldigt olika åsikter. Men jag tror nog att åsikter mot öppet luftfilter i tex 540 väger över.

Känns också som att öppet luftfilter är lite åldersbetingat? ;-)
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Jag är ju absolut inte intresserad att sätta på öppet om det skulle ha det minsta negativa inverkan på motorn, mest i rent nyfikenhet.

Ålder har mycket med saken att göra är 2 barns far så kanske inte i mitt fall ;)
Jag är långt ifrån någon expert på detta (kör original själv) och har fått höra att jag är för gammal för öppet luftfilter. ;-)

Enligt en hel del inlägg så verkar LMM kunna ta stryk av öppet luftfilter. Men det beror också på installationen och vad du väljer för typ av filter.

Viktigt med en vettig installation så att filtret fortfarande andas kall luft.

Ljudet borde dock bli något lite bättre vilket så klart uppskattas eftersom BMW är världsmästare på att dämpa bort motorljud från stora härliga motorer. ;-)

Ett alternativ till avsevärt bättre ljud är byte av avgassystem vilket jag själv funderat lite på.
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Jag har bara erfarenhet av gamla Volvo bilar med öppet och det är bara att slänga på det är nästan skit i samma, men det vill jag inte chansa hur som helst på denna fina bilen :).

Har funderat på annat system med, men det kostar skjortan och så ska jag ha denna som familje kärran och vill inte att de ska bröta för mycket när man åker långt osv!
Ev
80
Evinrude
525ix -96
525ix -94
Kombinationen av öppet filter och lite grövre avgassystem är helt klart att rekommendera om man kan stå ut med att kallas slyngel eller anklagas för ålderskris... ;)
Jag har Supersprints halvsats på min i kombination med öppet filter och skillnaden märks knappt mot orginal om man håller jämnt varvtal eller accar mjukt, inte mer än att det är bara att dra upp volymen ett snäpp på stereon.
Däremot när man drar på så får sexan sjunga fritt!

Anledningen till varför LMM kan ta stryk är om filtret är inoljat. Oljan kan då sippra igenom filtret och lägga sig på hetfilmen i LMM som då brinner av.
Ett öppet filter behöver inte vara otätare än ett vanligt filter, framförallt om det sköts ordentligt.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Och att sköta ett sådant är just att tvätta det och inolja. Utan olja fungerar inte reningsprincipen som filtret är skapt att jobba med. Ett torrt filter avsett att vara inoljat släpper igenom skit.
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Det stora problemet är offtast användaren som använder för mycke olja på filtret, DÅ tar lmm skada, sköter man de som man ska så är det inget problem alls.

Har dock ingen aning om sladden på luftburken.

Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Nä, det är ju de med sladden som sitter där, gör inget förens jag vet vad den är till, säkerligen något vettigt eftersom den sitter där så.
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Ingen som vet vad den sladden är till?
On
205
Onestorm
540iA Touring -01
525i -92
...ska montera ett AEM oljefritt luftfilter kopplat till ett 3" 45graders alurör + silikonslangreducering 3,5" till 3" från do88 på min 540.

För att undvika "varmluftsug" ska jag bygga om en ngt. rektangulär sophink från Clas Ohlson som värmesköld.

Någon sladd har jag inte sett till...

Ja, jag är 40+.
On
205
Onestorm
540iA Touring -01
525i -92
Länk till K&N-luftfilterkit med sån därn sladdhistoria...
Länk
(Kan det vara kopplat till insugslufttemp?)
Fast det finns ju ingen värmesköld.

...med sköld fast utan sladd...
Länk

Ja, inget av alternativen var odyrt, så jag tror återigen att mitt alt.är "billigast", men jag har å andra sidan ingen sladd att bry mig om.
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
du får väl helt enkelt ta loss givarn o se hur den ser ut. Finns ju färdiga silikon slangar o köpa med små hål i som är till sånt.
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Första länken såg jag allt sladden där ja undrar vad sjutton den e till, mäter värme eller kanske något luftflöde. Ska kolla vidare lite på de.
Sladden du undrar över är en givare dom mäter temperaturen på insugs luften. Så det är bara att se till att du monterar in den på valfritt sätt i nya filtret eller i närheten av det. Som någon sa tidigare så kan lmm gå sönder OM man har olje filter. Så välj ett olje fritt, t.ex AEM. Som även släpper igen mindre partiklar än orginal filter. Om jag inte minns fel så håller det tätt mot partiklar som är 300 gånger större än ett mänskligt hårstrå är tjockt.

Har själv åkt med AEM filter på min 540-98 i 18 månader
Kom på en sak, vill du tjuvlyssna? Ta bort insugs slagen från luft burken och varva lite. Så får du ett humm om hur det kommer att låta.
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Tack ska du ha marwin. Ska kolla på detta! Vart får jag billigast och enklast tag i ett AEM filter komplett? Sedan såg jag att din va chippad till 320 hk! Är det nåt du rekommenderar och är det bra? Pris? Vilka har gjort de chippet?

Mvh David
Jag beställde mitt på www.tillbilen.se. Me jag vet inte om dom har kvar det. Chippningen gjordes i Tyskland innan bilen importerades, och företaget angav att det skulle ge 320hk, men jag vet inte hur mycket sanning det ligger i det. Man brukar säga att det kostar bra mycket mer än det smakar att chippa en sugmotor, men visst går den bättre lite bättre än andra 540. Nästan lite för bra, så jag har en misstanke om att något annat kan vara gjort med den.
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Vilken storlek passar 540? Har du skärmat av eller nåt på din?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.