|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
"Dom tänder alltid dimljusen på besiktningen" Kan man inte koppla bort knappen för dimljusen då i kupen eller dra ur sladden från knappen, då "funkar" dom ju inte!? |
|
| "Dom tänder alltid dimljusen på besiktningen" kan man inte dra kablarna för kontakten i kupen då? Då "funkar" dom ju inte! | |
| Har E60 karossen någon säkring för dimljusen? | |
| Eller någon huvudsäkring så hela bilen slocknar? Efterkontroll. Snabba svar tack :) | |
|
Som redan skrivits: Säkringar undviks för externa ljuspunkter av flera anledningar. Elektroniskt skydd och strömbegränsning gäller. Varför inte fixa till fel och brister i god tid inför besiktning, det är ju en bil, ingen Playstation. Förstå mig rätt, men vi skall samexistera ute i trafiken, alla måste dra åt samma håll osv. FP |
|
|
Jag själv är inte särskilt insatt i dimljus. Det GINO skrev för ett par år sedan i tråden om att han har mött folk med dimljus och det bländar inte, det kan förvisso vara sant. Jag gav en polare en hint om "Att du inte kör BMW, du som alltid kör med dimljusen på?!". Men då informerade han mig om att det inte var dimljus, utan varselljus. Det kan ju vara så att de flesta man möter som kör med dimljusen på (som man tror), inte alls är dimljus, utan positionsljus, varselljus eller för all del dimljus men som har riktade reflektorer som gör att folk inte blir bländade. Att sedan själv montera in dimljus (och inte varselljus eller liknande) och köra med och tro att folk inte blir bländade är kanske dumt. Nä, om jag skulle välja att köra med dimljus på så skulle jag kolla upp att det faktiskt inte bländar mina medtrafikanter först. |
|
|
Det är väldigt lätt att se skillnad på varselljus (DRL) och dimljus. Dimljus får också med fördel användas som DRL om man så önskar. Problemet är att folk inte kan reglerna, agerar hobbypolis pga detta och att man kör med halvljusen igång samtidigt som man har dimljus eller (icke original) DRL tända. Ed original DRL som numera är sandard på de flesta nyare bilar går det inte att köra med fel kombination om man inte manipulerar systemet. FP |
|
|
Att dra ut en säkring är en snabb åtgärd men då det inte finns någon så blir det svårt! Detta visste inte jag så det fick bli avbokning på bes idag. Jag skall se ifall jag kan koda bort funktionen istället. |
|
|
Vad var egentligen grundproblemet med dimljusen? Går de inte att fixa? FP |
|
|
Jo jag fick nedslag på bes. Orsak var ju såklart otillåten ändring i dimljusen. De fungerar perfekt men de e inte godkänd. Jag vill heller inte börja mecka på fram vid spoilern igen för de e så förbannat trångt å drygt. |
|
|
I mina ögon blir det kanske svårt att få anmärkning på en viss funktion godkänd om man inte kan visa att de är just åtgärdade osv. Jag är rädd att du bara snärjer in dig ännu mera angående dimljusen genom att manipulera med kodning osv, förutom de generella riskerna med detta. Du försöker skapa en situation som aldrig är tänkt, dvs som innebär att lampor, kablage och brytare osv sitter monterat men att du stänger av funktionen via datorn. Frågan är om det ens går? FP |
|
| Det finns kommandon för det mesta i LMA. Har grejjat rätt mkt med olika ljusfunktioner för min bil. Helt ofarligt om man vet hur man gör, och väldigt enkelt att koda tillbaka också. Just nu håller jag på att söka det rätta kommandot för dimljusen i LMA. Nyare bilar har det enklare med LM2. | |
|
Bra. Lycka till och meddela resultatet med det hela. FP |
|
| Absolut :) | |
|
Nu har jag lyckats släckt dimljusen via kodning. Krävdes endast ändring av en parameter. Dock så lyser dimljuslampan i kombiinstrumentet endå. Tror ni de bryr sig om de? Jag har ju endå släckt dimljusen. |
|
|
Svårt att svara på. Grundprincipen vid besiktning är att om det sitter en utrustning som kan fungera så måste den fungera enligt reglerna. För dimljusstrålkastare gäller t.ex: De måste ha rätt ljusbild, höjdjustering, får inte vara modifierade med annan ljuskälla osv. Glasen måste vara hela, spricka är tillåtet men inga hål eller vassa kanter som kan skada vid lättare sammanstötning. Dimljus är ingen obligatorisk utrustning som t.ex halvljus är, därför måste de inte fungera, detta är hela anledningen till diskussionen med säkringar osv. Hur det blir när indikatorlampan lyser återstår att se.. Diskussionen liknar den ständiga om tonade sidorutor fram osv: Rutor är inte obligatoriskt men finns de så får de inte vara tonade (mer än fabrikstoningen)... Är de hissbara upp och ner så skall detta fungera. Att man sedan tolkar regler lite olika och låter sig snackas bort är bara beroende på att det är mänskliga varelser som besiktar, inte robotar...) FP |
|
| Just de :) ja nu var ju detta frågan om att det var xenon i mina ljus. Det enda som står på papperet var otillåten ändring. Sedan sa de att ja skulle släcka dom bara. Även om jag kopplat ur dem så hade de fortf lyst i kombi. Dom går inte att tända längre iaf. | |
| Det gick fint. De brydde sig inte om lampan i kombi. Kodat tillbaka nu.. såklart, mohaha :D | |
| Jag hade besiktning av min bil förra veckan. Jag sa till direkt om att jag har LED-lampor i dimljusen så det kommer inte att bli korrekt ljusbild. "Då struntar vi i det.", sa besiktningsmannen. Mao, det blev ingen anmärkning. Kanske det lönar sig att säga till innan så att de inte tror att man försöker luras... | |
| Men vadå... LED är väl OK i dimljusen?? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.