AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.244

Läcker Bränsle "MYCKET"

Sida 1 av 2
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9-3 99 Coupé Manuell
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Hej!

523 - 00 Touring
Skulle tanka fulltank häromdagen och ser hur de börjar pissa ut soppa under bilen, har kört några mil och det har försvunnit säkert de tredubbla av bensin under den tiden.
Det verkar som om det bara läcker när bilen är igång nu när jag har ungefär halvtank kvar, det verkligen pissar ur den undertill, ser ut som om de kommer ovanför tanken, de rinner längs med tanken. Vad kan vara felet?

Tacksam för svar.
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Välkommen till forumet!

Om bilen är E39 så ser tanken ut så här Länk

628csi
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Jodå, det är en E39, har kollat lite på skissen, men det känns lite annorlunda i verkligheten när man tittar hehe.

Tänkte kolla om någon har något mer tips om vart man kanske kan börja felsöka om det är något vanligt som pajar på dessa med tiden osv, har tillgång till bil lift, om man börjar att kika under, plockar man ner allt som har med tanken osv underifrån? Förutom pumpen den går man väl in till via baksätet.
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Ingen som har nåt mer att komma med? Vart man kan börja titta osv?
Jag drabbades av detta när jag tankade fullt på min e39 m5. drog upp full tank och märkte efter ett tag att jag stog i en pöl av bensin.

Jag hade varit och tittat till min besinpump och packningen satt snett. detta gjorde att ca 10% av en full tank rinner ut.
När det läcker därifrån rinner det ner längs tanken och ut undertill ner på backen.

Så testa att lyfta ur baksätet, lyft gummimattan och skruva bort plåtlocken som sitter med 3 skruvar så ser du tanken och locken ner till tanken. kolla om det läcker där. det är ett lock på höger resp vänster sida.
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Detta kan låta intressant!
Hade inne den för ca 2 veckor sedan på en "halv taskig" verkstad där dom bytte soppa pumpen, för den hade pajat, kan han gjort något dumt då kanske slarvat med nåt?
För har inte tankat bilen fulltank tills då detta hände.

Det kanske kan ha ett samband?

Tack så mycke, skriv gärna om någon har nåt mer förslag, ska kika på detta!
gO
1.407
gOry
335i Touring
Kan ha dragit åt locket för löst, då är de lätt att de skvalpar ut soppa, annars så kan de vara en trasig slang precis vid tanken.
upp med baksätesdynan och öppna båda locken och se efter de är inte mycket jobb och du bör kunna göra de med verktygen som följer med bilen!
Saken är den att det skvalpar inte ut bensin utan formligen rinner ut om man fyller full tank. detta för att tanken sträcker sig över locket med ca 10% och bildar därför ett tryck däremot.

Bor du i stockholms området kan jag hjälpa dig om du inte vill pilla själv, det är som sagt ett ganska enkelt ingrepp. tillsvidare kan jag rekomendera att du bara fyller halv tank så ska du vara safe. läcker det då fortfarande är det troligen något annat som är fel.
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Tack för vettiga svar, bor i gbg området, men har tillgång till det mesta på jobbet lift och alla verktyg med mm, så det ska inte vara några problem, ska börja med att plocka ut baksätet och kolla det jag ser den vägen först.
go
141
gotis
730-94 E38
Lämna gärna en rapport om vad du fann så kanske andra kan få nytta av ditt arbete.

Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Det ska jag absolut göra så fort jag får tummen ur....
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Hej gott folk!

Vart ute en stund nu och kollat lite, ur med baksätet och skruvat upp bägge luckorna där under. Såg inget speciellt, körde bilen en stund, en sväng, såg inget, körde lite till, sedan såg jag när motorn stod på tomgång hur de började bli fuktigt kring det vita "plast locket" där under sitter väl soppa pumpen. Där började de rinna så smått, sedan va de ju en liten skåra på tanken och där rann ju de bensin nerför, vilket gjorde att de droppade under bilen, nu hade jag visserligen bara 30 liter kvar i tanken. Antar att man kan skruva upp plastlocket för att komma åt pumpen? Ligger det någon packning eller något annat där då som är kast? Bygger de upp något tryck i tanken som gör att de rinner ut där? För när jag hade mer soppa i bilen, då pissade de verkligen ut under.

Tror jag hittat rätt iallfall, men skulle vilja ha lite reflektioner över detta?
Missade meken att sätta dit något riktigt tro?

Tack så länge
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Lägger upp en länk här.... om det kan vara de jag tror att det är, har intw tittat om den är felsatt eller bara kass men, tror det är detta jag söker.

Länk
Du kan skruva upp locket. Metall ringen ska skruvad moturs och kan sitta ganska hårt. Sen är det ett plast "lock" och runt den sitter en gummipackning som antagligen hamnat snett. Det läcker bara ymmigt om du har full tank så att besinen når upp mot locket. Skåran som du ser i tanken är där för att leda bort eventuellt besninspill.

När jag ficka detta problem öppnade jag bara upp igen och var mer noga med att placera gummipackningen rätt. Detta löste allt, även svälten i afghanistan.
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Metall locket sitter ju med tre skruv, sedan är det ju ett plast lock som ska skruvas av och i det locket typ ska det väl sitta en gummi packning då!

Det jag inte förstår riktigt är hur de kan komma ur bensin där när jag bara har 30 liter i tanken och står stilla på plan mark på tomgång? Det måste bli någon form av övertryck i tanken?
Jo först är det ett metall lock som sitter med 3 skruvar. sen där under är det ett plastlock som sitter fastspänt med en metall ring. den metallringen har gängor. den borde inte läcka om du står på tomgång om du inte har läcka i någon slang. Du har ju nämligen alltid tryck från pumpen även om du bara står på tomgång.
Du får helt enkelt gå systematiskt fram och åtgärda misstänkta fel.

här har du en länk som visar hur du ska komma ner i tanken:
Länk
gO
1.407
gOry
335i Touring
Lägg fett gängorna på den stora ringen så ska du se att du kan dra åt den tillräckligt hårt så de inte skvimpar ut när du kör, hade samma fel på min m3 efter pumpbyte!
gO
1.407
gOry
335i Touring
Är de inte så att de fortf. är blött där för att du har kört nyligen, annars kan de vara så att de läcker från pumpens slanganslutningar på undersidan av locket på att de sprutar mot gummipackningen som är något otät.

Övertryck sker normalt inte i tanken om de inte är fel på avluftningen, och returen är uppdelad till dom båda "tankhalvorna".
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
ska kolla det med pumpen så det inte läcker där med, sen kolla tätningen och se till så att locket är rätt på gängat, ska försöka ge mig på det imorgon beroende på väder =)
ar
98
arv
525iA LIM
Har du kollat anslutningen till bränslefilter?
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Det är inte där det läcker, det läcker från plastlocket där pumpen sitter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.