|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, nu är det dags att byta till vinterdäck och min tanken är att vinterdäcken ska sitta på mina 18" m sport fälgar. Fälgarna jag har är de vanliga 18" som ingår då man beställer m paketet. Jag undrar precis som rubriken lyder vilka däck som passar mina fälgar? Har googlar runt och läst på olika forum, men tyvärr har jag inte blivit något klokare. Jag vet bara att det är olika dimensioner som sitter fram och bak. | |
| Det blir problematiskt eftersom att bakfälgarna är 9" och framfälgarna är 8". Det är väl isf 245/45-18 runt om som gäller men de blir i smalaste lagret för bakfälgarna. Kommer inte vara mycket skydd för fälgens kant och risken är att de kommer bli blästrade fort. | |
|
Chris87, jag kör på 225or och 235or på 9" breda hjul, och det funkar utmärkt. Alla mina vinterhjul är 9" breda, dock 17" men har ingen betydelse när vi pratar om däcksbredd och fälgbredd. På 18" så borde 225/50-18 gå på 18x9", dock är BMW's rekomendation för vinterdäck just den storleken du skrivit ut, alltså 245/45-18. I och med att det är mycket högre profil än på äldre bilar så kan du med säkerhet dra på smalare däck med likvärdig orginal profilhöjd om man nu vill göra det. |
|
| Jag la på 235/50-18 runt om på min F10 med m-paket. | |
|
Skillz: Visst är det möjligt, men det är inte mycket av däckets sida som skyddar fälgens kant. Sen måste man skilja på 225:or. Det är profilen som styr hur breda fälgar däcken går att montera på. Om man studerar däcktillverkarnas rekommendations tabeller ser man ofta att lägre profil tillåter bredare fälgar än högre profiler. Men nu är vi utanför syftet med tråden. Skillnaden mellan 235/50-18 och 245/45-18 är ytterst minimal så då kan man lika gärna köra på original dimensionen som är 245/45-18. Vad få tänker på är att försäkringsbolagen huvudsakligen enbart godkänner däckdimensioner som specificerats av biltillverkaren. Så att om du, jeje88, ska använda andra däckdimensioner rådfråga ditt försäkringsbolag först. |
|
| Är det vanligt att fb trilskas med sånt??? har själv aldrig hört om någon som fått nedsatt /utebliven ersättning för att däckdimensionerna inte stämmer mot biltillverkarens. | |
| Harvest: Har bara hört om ett enstaka fall och där blev ägaren tvungen att betala en extra självrisk. | |
|
Transportstyrelsen säger: En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande. Dessa kan finnas angivna i registreringsbeviset, under rubriken Övriga uppgifter (tekniska data, dispenser med mera). Om uppgiften saknas, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande. Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Detta utbyte får ske under förutsättning att däcken •är typgodkända •uppfyller kraven på belastningsförmåga •uppfyller kraven på hastighetskapacitet •är av samma typ. Dessutom ska däck och fälg •ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser •ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning •ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren •täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm). En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper. |
|
| NiKeMaN: Stämmer att det är vad Transportstyrelsen säger. Men försäkringsbolagen följer biltillverkarens rekommendationer. Försäkringsbolagen följer helbilsgodkännandet, men Transportstyrelsen har valt att ur lagens namn göra ett undantag just beträffande däckdimensioner. | |
|
Supertack för alla nyttiga inlägg. Jag ska dra iväg till en däckhandlare på måndag för att inhandla nya vinterdäck. Det snöade faktist i Stockholmsområdet igår och min bil stod fast i parkeringen. |
|
|
Harvest: Ok men satte du däcken på 18" fälgarna som kom med din BMW vid leverans? För det är min tanke, att behålla fälgarna och köpa nya däck |
|
| japp jag använder originalfälgarna till vinterdäcken | |
|
>Chris87: Tar hjälp av dig igen som har koll på det här med däcken (jobbar du med det?). Tänkte göra som Jeje tror jag och langa på vintersulorna på 18" M-fälgarna på min 535dT F11. Har köpt 255x45x18 runt om som skulle passa. Är det rätt dimension för dessa fälgar och bil? /Anders |
|
|
245/45R18 Hakkapelitta R flatrun fungerar utmärkt på F10 kan jag meddela. Vad jag vet finns inte 275/40R18 som jag har för mig är original dimensionen bak med 18tum och Mpaket som vinterdäck överhuvudtaget. Fimpa bakfälgarna och köp nya 2st 8 tums fälgar är mitt råd. Det går att få tag på 245/45R18 Hakkapelitta R för ca 13000kr på nätet. Du bör hamna på runt 21000kr totalt för en sån uppsättning, mindre om du köper de 2 mfälgarna på nätet. Inte billigt men iallafall ca 4500 mindre än vad BMW tar för en 17tums hakkapelitta R sats. |
|
|
G-L jag antar att priserna du hänvisar till inte gäller RFT? med RFT så får man nog lägga på närmare 4000:-. |
|
|
Kenta, du kan köpa 245/45 R18 Rft på däckia för 3495/st inkl montering kolla hemsidan jag fick loss den för ngr 100 lappar under det exkl montering. |
|
|
G_L Jag köpte Haakka R RFT 225/55-17" på orginalfälg för F10/11. Fick 10% på ordinarie pris, så det blev 22500:-. Inte det billigaste alternativet, men det är hon värd! |
|
| Hakka R 245/45 R 18 RFT från däckia för 12000 + 4st BMW original 18 tum 237 fälgar inköpta online på alloywheelsdirect för 11800 + montering totalt 25000kr. BMW ville ha 28500 + montering för 18 tum dunlop wintetsport 3D på samma fälg. Hakka R hade de inte ens i 18 bara 17 satsen du nämner Kenta. | |
mkk230 |
G_L fixk du rabatt på dina fälgar, för att dom kostar 12800kr. |
|
mkk230 Nej betalade deras ordinarie pris. Det exakta priset beror dock lite på valutakursen just när du handlar och vilket kort du betalar med, olika kort har lite olika växlingskurs, sen höjde de av någon anledning priset på just den fälgen med £100 ganska nyligen. |
|
|
Några fler som köpt vinterhjul till F10/F11? Verkar närmast vara omöjligt att få tag på senaste Nokian Hakkapellitta RFT med alufälg (orginal el. replica) för under 20tkr!?! Har rekat lite både för 17/18". Någon på forumet som hittat humana priser hos svenska däckhandlare??? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.