|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag kollade runt lite på bytbil för någon dag sedan och det stod X och/eller D och/eller A på nästan alla 5or där tycker jag.. Inte för att det behöver vara något fel på det men Hardcore BMW fantast som man är skulle jag aldrig kunna tänka mig tilläggen A eller X. |
|
|
Med Ceteris Paribus menar jag givetvis BMWs orginalspecifikationer för 550i respektive 550xi så som de återges i fabrikens orginaluppgifter, detta innebär självfallet inte att det endast är fyrhjulsdriften som skiljer bilarna åt. Dock är motoreffekten densamma. Om man sedan ändrar bilarna på olika sätt upphör givetvis Ceteris Paribus från fabriksspecifikationerna. Jag vill sedan bara återkomma till att Porsche inte valde tvåhjulsdrift på Panameran i dess mest potenta versioner då "bara bredare bakhjul" inte stämmer med deras totalfilosofi om chassieteknik. Även BMW är väl införstådda med detta och söker liknande lösningar den dag man möjligen väljer att introducera en "panamerakonkurrent". Jag är för övrigt inte någon porscheanhängare, även om Panameran var kul att köra (dock inte direkt smidig). Slutligen vill jag upprepa att tiondelarna är för mig endast intressanta exempel och knappast något man "behöver" vilket även kan gälla Panameran i all sin prakt. "X-drive" hos BMW firar nu 25-årsjubileum, de ska ha all ära av detta även om vissa säger att Audi tvingade dem. I verkligheten kom BMW med 4-hjulsdrift på 325an redan på 30-talet då Audi, innan de försvann, nöjde sig med 2-hjulsdrift och "Porsche" bara var ett efternamn. |
|
|
Pelle_530: jag tycker det är stor skillnad på höjden och på bilar med M-sportpaket ser det mindre bra ut. Exempel på 530iX Länk tredje bilden är en närbild på hjul och hjulhus. Exempel på 530i Länk även där visar bild tre hjul och hjulhus. Sen är även M135 fälgarna på Xi plattare än på i pga högre ET och det påverkar också utseendet. ___ //Ulf |
|
|
rob_t_j72; tack för länken! WGN; jag börjar känna "klart man ska ha Xi/Xd". Grelle; Jag är väl benägen hålla med. Jag inser 530 inte har sin bästa intervall hela vägen upp till 200, men det mer "praktiskt användbara" ("vuxna") är ju vid omkörningar. Låt säga 70/90 och uppåt. 0-100 känns inte lika intressant på nåt vis. == En fråga gällande inpressning och större mellanrum mellan skärm/däck - enligt spec ska den tex ha 225/50/17. Lagligt, och på en utan Xdrive skulle det vara lagligt, och dessutom gå använda te 225/55/17. [som jag har ett par utmärkta och hade tänkt använda]. Finns det någon risk att man får dit någonting som vid montering känns "normalt/fungerande" men som förstör hela upphängningen när man kör? [Kanske är en skitdum fråga.] |
|
|
Programmer: det på bilden håller jag med om var mkt, det var faktiskt så man reagerade. Jag har inte upplevt att det är så mkt på min,kanske färgen som döljer lite av det,har Carbonsvart. |
|
|
Det borde följa med en kurs i hur man kör med AWD då man köper bilen. När det släpper är det ingen lek och man ska agera tvärt mot vad ryggmärgen säger. Körde AWD för 2 vintrar sedan, och visst, det är framkomligt, men när det släppte i sidled var det...lite annorlunda :-) Så ett tips kan vara att hitta ett ställe där man verkligen kan testa bilen och hur den beter sig. många åker omkring med en falsk trygghet och verkar tro att det är tvärlugnt bara för att det är driv på alla fyra hjulen och för att bilen tar sig fram när det är rakt. |
|
|
Talar vi tiondelar 0-100 kan det vara värt att notera följande (e60/61): 525i 218 6/2996 0,76 (0,77) 7,1 (7,7) 248 (246) 381.000 525i xDrive 218 6/2996 0,83 (0,83) 7,9 (8,2) 240 (234) 405.000 530i 272 6/2996 0,79 (0,77) 6,3 (6,5) 250* 419.000 530i xDrive 272 6/2996 0,84 (0,83) 6,6 (6,8) 250* 443.000 525dT 197 6/2993 0,64 (0,66) 7,8 (7,9) 232 (232) 411.000 525dT xDrive 197 6/2993 0,69 (0,70) 8,1 (8,3) 228 (228) 436.000 Ceteris paribus... |
|
|
Robert Lundberg, vad upplever du för svårigheter med 4-hjulsdrift när det släpper? __________ Mvh Grelle |
|
| Grelle. När man passerat gränsen och bilen börjar kana i sidled så säger ryggmärgen att man ska koppla ur, i en fyrhjulsdriven bil kan du bara gasa dig ur den situationen. Jag hamnade lite för ofta i den situationen, speciellt i början när jag var ovan och trodde att det bara var att stå på med fyrhjulsdrift = falskt trygg. | |
|
Okej. Jag har bara kört 4-hjulsdrift kortare perioder, inte ägt någon sån bil själv, och då när man provocerar fram sladden själv så känns det ju naturligt att gasa sig ur den. Som man kan göra med framhjulsdrift. Men det är såklart lite annorlunda om det händer när man sitter och slökör och tänker på annat, då blir det väl som du säger att man instinktivt minskar på gasen. __________ Mvh Grelle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.