AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.775

Onöding fixering vid 4wd på E60?

Sida 1 av 2
De
232
Depeche_Mode
E30/318 Cabrio, 1992 (16000 mil)
F15/X5 xDrive40d
Kikar runt och botaniserar på vilken E60 (eller ev E61) jag ska köpa. Har jag en onödig fixering vid Xi/Xd? Är den riktigt bra, och är det värt pengarna, kommer det stå sig i 2a-hand? Det finns ju inte så många trots allt. Kommer jag känna att det var nödvändigt?

Ni som redan kör Xi/Xd på vintern, och ni som kör utan.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Är Xi/Xd verkligen en merkostnad när man köper begagnat. Har under en längre period haft koll på 530i Touring i Sverige och Tyskland och min uppfattning är att åtminstonde i Tyskland så är Xi något billigare än i. Jag tittar enbart på bilar med M-sportpaket och det trista är att Xi inte har sportchassi så det blir väldigt mycket luft mellan hjul och skärmkant vilket inte ser så snyggt ut.

___
//Ulf
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Jag tycker iaf att min E61,a känns bättre på vintern än min förra V70 som ju är framhjulsdriven
Antispinn kopplas på mycket snabbare så om det inte är direkt blank is tycker jag att min Bmw känns tryggare

Ha deT
De
232
Depeche_Mode
F15/X5 xDrive40d
Jag tänkte mer på ev merkostnad vid service/reparationer. Urvalet om man vill ha Xi/Xd är ju helt klart mindre.

Skulle ju vara för vinterförhållanden som det känns bra. För egen del blir detsjälvklart dubbar även om X "drar" så är det ju en annan sak att stanna.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tror inte service kostar så mycket mer. Något högre förbrukning blir det väl oftast. En annan nackdel är att X har ett annat offset (ET) på sina fälgar så utbudet av begagnade fälgar för t ex vinterhjulen är betydligt mindre.

Om det finns några kända problem på 4wd-systemet vet jag inte.

___
//Ulf
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Jag kan mer än varmt rekommendera Xi/Xd - jag hade en 335 Xi förra vintern, och det fanns inga ställen den ej tog sig fram på. Och framförallt så tog den sig fram med ett mycket stabilt intryck.

Om jag hade möjlighet att välja en bil med X-drive, så skulle jag välja den alla dagar i veckan - merkostnaden för service osv är marginell.

Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
/Andreas
De
232
Depeche_Mode
F15/X5 xDrive40d
Oj, det var värdefull info om fälgar! Jag hade kallt räknat med att kunna köra samma som på vanlig E60, dvs dom jag hade på min E38. Kollade aldrig för Xi/Xd.
De
232
Depeche_Mode
F15/X5 xDrive40d
På den här står det inget om skillnad, utan det är E60 "generellt", medans vissa andra har "ej 4wd", eller tilägg om Xi/Xd.

Länk

Well. Mina fälgar är ingen kritisk punkt, hoppas däcken passar på dom medföljande fälgarna så är jag glad.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Titta här Länk så ser du skillnaden mellan i/d och Xi/Xd. Hitta t ex fälg Styling 135 eller 138.

ET20 för i/d
ET43 för Xi/Xd

___
//Ulf
Lägger in två länkar till de fälgar Programmer nämner.

M Dubbeleker 135: Länk
Stjärneker 138: Länk
Pe
111
Pelle_530
530 XI Touring-06
Pegeout 307 cab
Tryggheten som x drive ger kontra dom små pengarna det kostar i form av xtra bensin är helt klart värt det.
Förra vintern (den värsta på länge) hade jag inga problem att komma fram dit jag vill och när jag ville,på ett tryggt sätt.
Håller med mista frizz, är helt klar värt det varje dag i veckan.
Ang att den är högre,om du har m pkt på så får du sportchassiet (dock inte lika låg som en "vanlig" men att det är mkt luft i skärmarna håller jag inte med om,kör på standard m fägar 18´´
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
X-drive kostar inte bara bränsle utan drivline-förlusterna ökar och det stjäl prestanda. Så större delen av tiden är ju fyrhjulsdrift onödigt. Men några få dagar per år då det är värt sin vikt i guld!

Jag vill absolut rekommendera en "X-drive", hela bilen får en helt annan balans, även när det inte är halt. Med enbart bakhjulsdrift blir det alldeles för lätt att köra fast (inte heller framhjulsdrift räcker på våra vägar med dålig vinterväghållning). Har nu kört 10 vintrar med BMWs fyrhjulsdrift och tycker den är några snäpp bättre än andra system. När man sedan kan få BMWs drivlina och chassie i samma "förpackning" blir valet lätt.

Intressant är att X-drive ger 0,2 sekunders vinst 0-100 på en 550xi på torr asfalt. Inte för att man behöver dessa tiondelar, men det faktum att en tvåhjulsdriven 550i skulle behöva betydligt högre effekt för denna tidsvinst som X-drive medför. Som tur är behöver man inte åka omkring i ett höghus med lastbilskänsla (dvs SUV) för att få tillgång till x-drivesystemets ökade dynamik.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
332, att en tvåhjulsdriven 550i skulle behöva mer effekt för att kompensera 550xi tidsvinst är väl inte helt säkert. Det jag tycker den ser ut att behöva är bättre grepp t.ex. bredare däck eller diffbroms.

332: En bakhjulsdriven 550i behöver inte högre effekt för att tjäna in de två tiondelarna. xDrive har fördelen av bättre grepp vid start och garanterat en annan utväxling i drivlinan vilket ger de extra tiondelarna.
Jag avsåg givetvis en jämförelse Ceteris paribus, då blir x-drive 0,2 sekunder snabbare. Man kan sedan använda annan dimension på bakdäcken för att komma ner i andra tider, men det blir ofta rätt svårt, underlaget måste vara optimalt vilket inte alls är så avgörande vid X-drive!

Alpinas version av F10 behöver ca 100hk mer än 550xi för att komma ner i 4,7 sek (mot 4,8 för 550xi) vilket ju är rätt upplysande. I verkligheten blir X-drive betydligt snabbare då underlaget, inte minst i vårt land, ofta är långt från optimalt. Kom även ihåg att de drivande hjulen alltid slirar något, även vid jämn hastighet. Detta gör att de drivande hjulen i regel slits mer.

BMW själva testar, dock kanske inte med avsikt att sätta i serieproduktion, en "M7" med överladdad V12 från 760 på ca 770hk och ett enorm moment just med X-drive för att kanske möta Panamerans prestanda. Problem med att hitta en transmission som klarar dessa effekter kan dock bli svåra liksom att hålla bensinförbrukningen rimlig.

Nej, tiondelarna är inte viktiga, men belyser här några fysikaliska fakta. Vad som dock är viktigt i vårt land är ju uppträdandet i halka som i värsta fall innebär extra arbete med snöspadar!
De
232
Depeche_Mode
F15/X5 xDrive40d
Jag är absolut inne på uppträdandet i snö, modd och halka primärt. Är den sen inte "sämre" på barmark är jag nöjd, men det borde ju bli lite bättre stadga.

Sen är det kanske inte bara att gasa. Man borde kanske finslipa på 4wd-framförandet? Såg att volvo hade kurser för XC90. Har BMW nåt motsvarande här hemma i snön tro? Vore roligt om inte annat.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
332. Om man fokuserar på intervallet där däckgreppet inte är den avgörande faktorn så innebär fyrhjulsdrift inga fördelar i prestanda. Jag vet inte hur du kör, men inte köper man en 550i främst för att köra 0-100km/h. Det är nog troligare att ägarna utnyttjar prestandan mellan 50-200km/h.

550i verkar ha högre utväxling än 550xi i bakaxeln, det kan vara en delförklaring till 550Xi snabbare siffror, den självklara är ju bättre grepp. Så Ceteris paribus blir det inte varken du vill eller inte.

rob_t_j72
XC70 D4 2015
D_M:

Lite fakta om xDrive: Länk

Mvh
Pe
111
Pelle_530
530 XI Touring-06
Pegeout 307 cab
det är inte bara snö och mudd det är bättre med x drive
Vid regn (vilket vi har mkt av här på västkusten) går bilen stadigare när men korsar spåren i vägen och ger ett mkt lungt uppträdande vid våt vägbana.
Effektförlusten lever jag gärna utan, det skiljer så väldigt lite och jag utnyttjar aldrig hela effekten,det finns tillfäckligt endå.
Känns löjligt att ens diskutera den förlusten,då det endå ska vara en rolig men trygg (i mitt fall) familjebil, och ingen bansmiskare som man kör på max hela tiden
I min vagnpark kommer jag alltid att ha minst en bil med xDrive. Det är ovärderligt på vintern, särskilt om kommande vintrar innehåller lika mycket snö som förra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.