AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
18.360

e60 535d Byta termostat/hus. Gör-det-själv-jobb?

Sida 1 av 2
sa
275
sarli
I4 m50 G26
Haft lite strul med motortemperaturen (ej blivit varm tillräckligt) och ska byta termostaten. Fick pris på >4000:- och där själva termostaten gick på ca 500.

Frågan är såklart då: Kan jag göra detta själv? Krävs det några specialverktyg eller något annat svårt moment? Vill verkstaden ha 3500:- för jobbet så måste det vara något lurigt! (väldigt nöjd med verkstaden i övrigt)? Har bytat termostater förr men det har ju varit så lätt att man gjort de på macken.
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Läs detta först. Leave no stone unturned.

Länk
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Har du bytt agr-termostaten??? Alla gånger den som strular mycket vanligt på bmw dieselar i m57 serien... Och den är mycket enklare att bya!
sa
275
sarli
I4 m50 G26
Har läst en massa och stort tack alla som hjälpt mig (även tidigare tråd med får ej upp temp).

Kommer byta agr, bara för den är lättare att byta. Får jaga vidare vart jag ska köpa eftersom BMW ville sälja hela möget med kylaren också. Någon bra idé här?

Steg två får bli termostat och/eller egr, lite bökigare verkar det som.
Er
692
ErikThörn
Jag säljer gärna en till dig!
Er
692
ErikThörn
ca 450 inkl tätningar.
Ka
82
KalleAman
Bmw 530d -04
Bumpar upp en gammal tråd. Men ERIKTHÖRN är det något du fortfarande har som säljer?
Iwa.g
Ute efter huvud termostat e60 535d 09 och egr termostat
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
En bra början är att ringa bmw och beställa dom
Köp original
Pirat är skit
Jag vet gjorde misstag att köpa pirat
Mvh
Jag hade också problem med att motorn aldrig blev varmare än 70 grader på min E61 530d -08. Förra veckan bytte BMW ut AGR-termostaten men temperaturen låg fortfarande på max 70 grader efter det bytet.

Idag hämtade jag ut bilen från BMW igen efter att de hade bytt huvudtermostaten. Efter en testkörning på ett par mil kom temperaturen upp i 87 grader. Så det lönar sig nog att byta båda termostaterna.

Kan nog noteras att kundmottagaren tyckte att bilen inte skulle gå varmare än 70 grader. Jag stod på mig och sa att jag läst om detta på diverse forum på nätet om att kylvätsketemperaturen ligger på mellan 88-92 grader hos de flesta andra. Annars startar ju inte regeneringen av partikefiltret. "Alldeles för högt", tyckte han. :-)
Iwa.g
Hahahah otroliga är dom borde veta mer
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Här handlar man billigt och bra allt man ska ha ;)
Länk

Klokt att börja med att byta EGR då den går på 10 minuter att byta. Ska man byta huvudtemostat skulle iaf jag passa på att byta drivremmar och vattenpump i samma veva. Sen får man känna på löprullar/spännrullar/generator och bedöma skicket.

Denna EGR köpte jag, det hjälpte inte så nu har jag beställt pump+termostat+drivremmar. Denna EGR står det Gates på kartongen. På termostaten står det BEHR (precis som på original) men där BMW loggan var på original har dom slipat lite ;)
Länk
Iwa.g
Remmar o grejer på 535d vattenpump ska man verkligen bytta de o va kostar dessa delar
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
De två remmarna kostar runt en hundring styck och vattenpumpen går på typ 700:-. Man kan ju gasa tills det rasar eller så servar man i förebyggande syfte.

Väntar man med att byta remmar till dom börjar skrika kan man åka på att byta remskivor eller få remmar som går av och slår sönder saker och bli stående. Vattenpump brukar väl hålla 15-30k mil och man blir mest sannolikt bara ståendes när det händer. På min 530d började den låta illa och läcka vid 22k mil men några mils bogsering hem till garaget som följd.

Snabbt gjort att byta när man ändå byter termostat. Sen när man har det isär kan man förstås åka på att byta någon spännrulle eller märka att lagringen i generatorn är slut. Själv fetta jag om alla rullar, bytte ett lager och kol i generatorn. En del skulle säkert byta rullar tillsammans med rem/pump.
Fi
19
Fidde_85
530dA -08
Har en BMW 530d - 08 Automat som inte heller blir varm. Blir som mest 70 grader. Med förtäckt kylare blir den ca 85 grader på landsväg och alldeles för varm inne i stan :) Var inne på BMW och dom hade den i två dagar utan att hitta något fel, dom rekommenderade att byta TERMOSTATEN, inte termostaterna till det billiga priset av 4700 kr. Tack och bock sa jag och ringde Mekonomen som byter båda två för 2800 kr. Dock till min fråga, på automater sitter det var 3 termostater? Eller har jag fel?
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Du har inte läst fel, finns en i värmeväxlaren för automatlådekylaren.
Men börja du med de andra två innan du byter den, kostar lite mer.
tr
210
tremolo
535d E60 -07
Se till att Mekonomen byter till original-termostater! Var noga med detta. Folk här på forumet har haft problem när de har bytt till annat än original.
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Fidde, låter som det är någon av de två vanliga termostaterna när du får sån skillnad med att täcka kylaren. Tyder på att vattnet i kylaren blir varmt och då är det sannolikt huvud eller EGR termostat

EGR termostat byter man själv på några minuter, det är väldigt enkelt.
Jag bytte min utomhus i -15 med mobilen som lampa för att jag inte orka köra in den i garaget 2m framför bilen. Finns instruktionsfilmer på youtube.

Jag skulle börja med att byta den och som sagt överväga byte av pump och remmar om man ska byta huvudtermostat iaf om bilen börjar ha rullat 15k+ mil på den vattenpump som sitter där.

Jag köpte en Gates EGR termostat. I kartongen låg en termostat där det stod BEHR på plasten samt ett område så var slipat. Den original jag byte ut stod det också BEHR på men det var inte slipat och där var det en BMW logga ;)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Behr eller Wahler brukar vara OEM-leverantörer till BMW när det gäller termostater.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Fi
19
Fidde_85
530dA -08
Nu har min bil varit inne för byte av termostaterna. Nu kommer den upp i temp. Dock kanske lite för mkt? Kör jag i 120 km/h så ligger den mellan 93-94. Inne i stan kan den gå upp till 95-96. Är det något att oroa sej för? Nu är det ändå rätt kallt ute, vad händer till sommaren när det är 30+ ute?
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Nej, det är i sin ordning. Då jobbar termostaterna som de ska.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.