AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
43.225

BMW 330i -08: Bränslepump, spridare och nu?

Sida 4 av 4
Denna tråd kanske är död, men jag har iaf googlat en del i denna fråga och det verkar som att de flesta historier slutar med framgång efter att de bytt till BMWs senare topplock (vilket kom ut efter 2008).

Problemet är att detta fel verkar skada motorn sakteligen, så många andra delar går sönder och behöver bytas innan topplocket är slutligen bytt. Då ingår styrdosor, insprut, etc, etc, etc..

Det hade varit intressant med en kommentar från någon med en N42, N52/53 motor verkligen spinner fint? Kanske en youtubefilm, så alla har något att jämföra med.. man börjar snart tro att samtliga bmw:er låter som dieselmotorer.. :S

Vill vara tydlig med att jag inte äger en BMW själv, men spekulerar kring att köpa. Efter mina googlesökningar börjar jag nu tveka, helt uteslutet är iaf en bil utan nybilsgaranti.. 2010:or är ju inte billiga, så jag börjar tveka om det blir någon BMW överhuvudtaget.
Bra tråd: Länk
es
97
essen88
325iA E93 -09
320iAT E36 -99
X1 28i E84 -11
Ferrari 458 -11
intressant tråd....då man nu drabbats av problem. har lite problem med att skilja olika motorbeteckningar åt, men en 325 tillverkad oktober 2009 borde vara N93 (?). så igår klockan 16.00 bestämmde den sej för att efter 30 sekunder tända alla "motor" lampor, tok-skaka samt tappa all effekt. Ringde BMW mobility service och inom 20 min var en bärgare på plats som bogserade både mej och 325 an till Bavaria Solna. Väl där bad dom om ursäkt att det inte fanns någon Cab som lånebil men erbjöd en X1. Sedan ringer dom idag strax efter lunch och berättar att de bytt 6 spridare, 6 tändspolar och högtryckspumpen samt att bilen kan hämtas.

Allting givetvis utan en krona i kostnad.

Så långt är jag imponerad av BMW's service, troligen var inte alla spridare/tändspolar trasiga, men de byte allt i alla fall. Frågan är bara...hur länge håller de nya delarna ? 1500 mil som bilen gått hittills eller...?
es
97
essen88
325iA E93 -09
320iAT E36 -99
X1 28i E84 -11
Ferrari 458 -11
sorry...motor beteckningen ska givetvis vara N53
Pa
1
Parasit_Skills84
325i Sedan-2011
Haft nyligen samma problem.
Min bil har åkt 11000 på 4 år . Allt började med att bilen skakar och vibrerar och ger fluxerande varvtal efter att bilen stått stilla hela dagen, vid start.
BMW har nu bytt alla bilens spridare och enligt dem så har spridarna blivit gammla och pågrund av detta är det normalt att spridarna havererar och läcker.
Jag är tyvär ingen bilmekaniker så jag kan ju inte försvara mig om bmw verkstaden ger mig denna felbeskrivning.
Däremot fick jag nyligen reda på av en kompis som har en bmw från typ 97 ca 15 år gammal ca 21000km och den bilen den bmwn har aldrig behövt byta sina spridare! Då började jag fundera hmm vadå jag har en bil från år 11 och körrt ca 5 år bara och bränt 11000km och redan nu havarerar spridarna. Och sedan börjar jag nu tänka , shit först byter dom hans spridare och tar felsökningsavgift. Och sedan efter poppar det fel på tändspolet , felsökningsavgift på det också. En bilmekaniker borde fan i mej kunna räkna ut vad mer som behövs bytas ut efter ex antal körningar eller år, varför kan inte mekanikern tänka " bäst att byta spolarna , tändstiften m.m på engång så att kunden inte behöver betala felsökningsavgift varje vecka liksom såååå jääääkla dålig framförhållning måste jag säga. Kommer aaaaldrig köpa en BMW mer. Det blir Mercedes!!

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Rätt rörigt inlägg för att vara ditt första och enda, och du väcker en 5 år gammal tråd. Märkligt.

Vet inte exakt vad du vill ha sagt eller fråga förutom att "bmw är skit och du ska köpa merca". Men men, ett kort svar:

Du och kamraten har ju helt olika motorer. Din 325'a från 2011 har rimligen N53-motorn som är (ö)känd för en del problem, även om det i sig är en trevlig maskin som så - det viktiga i denna kråksång är att din har helt annat insprutning. Den är en så kallad direktinsprutad motor, en teknik som bygger på Piëzo-elektronik. Det har inte han.

/Anders
IL
69
IL
535i F10 2010
Hej parasit;), hur gick det för dig? Har samma problem skakar o vibrerar vid kall start.har fått kod 0030E9 med carly. Nitric oxide catalyst aging/DFE Failure. När den blir varm är det inga problem alls. Är det fel på nox givare eller cat? Bil 530i 07
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.