AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
43.218

BMW 330i -08: Bränslepump, spridare och nu?

Sida 1 av 4
ma
145
marnilss
M240i manuell -18
Har en BMW 330i från 2008 (E90) som hade gått 4800 mil när jag köpte den och nu har den gått 7500 mil. En helt underbar bil om den bara hade gått som den skulle och inte behövt repareras så ofta och för dyra pengar...

- Strax efter jag köpt bilen upptäckte jag att den gick längre och längre på startmotorn när den stått still några timmar: Byte av högtrycksbränslepump. Bara pumpen kostar tydligen 12 000:-, men BMW tog både pump och jobb på goodwill.
- Vid ca 5500 mil så började hela bilen vibrera när jag skulle accelerera upp från 70 till 90 och bilen var orkeslös. Efter lite omstarter m.m så tändes en motorlampa. Bogsering till verkstad och byte av alla insprutningsmunstyckena (spridare). 6 st sådana kostade 12 000:- och jag vet inte vad jobbet kostade, men min maskinskadeförsäkring tog tack och lov allt och jag behövde "bara" betala självrisken.

Kvar är dock ryckningar och tillfällen då bilen blir orkeslös, och enligt en mekare var det tändspolarna som var näst på tur...
Vissa dagar går den ganska bra med bara enstaka "hickningar", medan andra går den som en påse nötter och är både orkeslös och ligger och "pulserar" även när jag ligger på farthållaren. Dock har jag inte fått någon felindikering alls och bilen blir bara värre och värre för varje dag som går. Enligt mekaren (BMW verkstad) så är det inte mycket de kan göra om de inte har en felkod.

De har även redan försökt få BMW att acceptera ett goodwill byte av tändspolarna, men det nekades.

Så min fråga är: vad gör jag nu, och är jag ensam om dessa problem?
Tydligen har pumpen och spridarna varit ett vanligt/vanligare problem på 335i (likadan pump och spridare som på 330i med direktinsprutning, N53), men jag har inte hört talas om problem med tändspolarna?
Ska jag behöva byta till en faceliftad 330i, för enligt mekaren har de inte haft dessa problem på dem?

/Marcus
J-
534
J-A
325i T -08
Beklämmande att BMW låter kund och försäkringsbolag betala kända fabrikationsfel. Googla "BMW N53" så kompletteras sökningen automatiskt med "problems".

Tänk på att du har reklamationsrätt för fabrikationsfel upp till 3 år.

I min bil är samtliga spridare, tändspolar och tändstift bytta. Några tändspolar två gånger. Vidare:
DME styrbox
Avgasreningsventil
Lambdasonder
NOX sensor
Högtryckspump
Har du senaste uppdateringen i? Har fått 5 uppdateringar i min bil sedan mars 2009. Samtliga fel har uppkommit inom garantitiden.

Förbrukningen är nu under 0,7 vid jämn motorvägsfart strax över vid blandad körning. Det fortfarande är relativt sotigt i avgasröret.

Min bil rycker till fortfarande men bara ett ryck någon gång i bland. Kökörning funkar fortfarande inte bra. "Gummibandslik acc och motorbroms.

BMW behöver AUTOMAT om inte annat för de kända kopplingsproblemen.

bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Jag tycker att du ska läsa på vilka skyldigheter BMW har mot dig innan du gör så mycket. Du ska väl inte betala dyra pengar på reparationer av den här arten när du har så ny bil. Inte ens självrisk.

När det sen är klart är det väl bara låta BMW göra det som behövs, de ska väl inte du behöva oroa dig för. Sen när de faktiskt har löst ditt problem så kan du väl fråga vad det var men längre än så ska inte din inblandning behöva sträcka sig.
ma
145
marnilss
M240i manuell -18
"Googla "BMW N53" så kompletteras sökningen automatiskt med "problems"."
Det var just det jag gjorde innan jag skaffade bilen för ett år sedan och fick inte många träffar alls och inget oroande om problem. Annat resultat om man sökte på N54 istället, och delvis därför undvek jag den. Visste inte då att de har många gemensamma delar.

Såg att jag skrivit fel miltal på när sakerna byttes:
- Pumpen vid 6667 mil, 2/6 2010. Tydligen byttes även lambdasond då.
- Spridarna några hundra mil senare, i mitten på augusti
Vad jag hörde så var de tvungna att uppdatera mjukvaran i samband med dessa ändringar så jag bör ha en sen version. Alla inställningar på stereo m.m. var i varje fall resettade vid båda tillfällena.

Kopplingen har jag inte haft problem med på denna bilen, men min förra 325i -07 högg ganska kraftigt på kopplingen vid kallstarter.

Jag mäter alltid förbrukningen under en hel tanks förbrukning (nollar vid tankning alltså) och direkt efter bytet av spridarna så låg jag på 0,73 - 0,75 l/mil utan snålkörning. Efter några tankningar så gick förbrukningen stadigt upp och ligger numera på ca 0,82 med försiktigare körning. Enstaka ryckningar var där redan när jag köpte den, men det var kanske någon gång i veckan den hickade till och inget jag reagerade på. Numera är det nästan konstant.

Garantin gäller i 2 år och den var utgången när jag köpte bilen för snart 1 år sen. Reklamationsrätten gäller i 3 år, men tydligen bara första ägaren.

/Marcus
Roffa1
marnilss: Dessa "hickningar" du nämner kommer de endast på tomgång? eller likaså under körning? är det en enstaka ryckning/hickning eller flera på rad?

Upplever något liknande fenomen med min E90, den "hickar" till någon tiondels sekund på tomgång...detta sker dock väldigt sällan och alltid på tomgång.
ma
145
marnilss
M240i manuell -18
Roffa1: Tror aldrig jag upplevt "hickningarna" på tomgång, utan det är när motorvarvet ligger mellan ca 1000 - 3500 varv. Tror faktiskt inte jag upplevt hickningarna på högre varvtal utan då bara att den varit orkeslös.
Oftast sker det när jag ligger på farthållaren på landsväg (visserligen 95% av min körning är på landsväg), eller vid acceleration inom detta varvtalsområde (efter 70 sträckor t.ex.). Ibland är det bara en enstaka ryckning/hickning under kanske en 10 minuters period, men ibland kommer de så tätt så bilen blir orkeslös och ligger och "pulsar"/"pumpar". Detta händer naturligtvis ibland när man precis börjat en omkörning och plötsligt tappar bilen orken så man måste ge full gas för att den ska orka köra om överhuvudtaget. Vid ett sånt tillfälle var jag tvungen att ge halvgas för att bilen överhuvudtaget skulle orka hålla 110 km/h.

/Marcus
J-
534
J-A
325i T -08
Förvånande att din bil gick så länge. Mina bärgningsbilsfärder började redan efter drygt 1000 mil.

Du lär ha lika ny mjukvara som i min bil.

När jag klagade på ökad förbrukning så gjorde verkstaden en sk avsvavling av NOX-katen i samband med sista uppdateringen. Utförs med verkstadsdatorn och sedan 10 mils landsvägskörning.

Min rycker som sagt bara någon enstaka gång under 2000 rpm och vid små eller måttliga gaspådrag kanske var 10:e mil.

Har BMW centralt tittat på sk FASTA dataloggning? Det kan inte verkstaden göra. Efter en koll hittades fel på AGR-ventil (avgasrening). Denna har bytts 2 ggr.

ma
145
marnilss
M240i manuell -18
J-A: Kan ju vara så att förra ägaren också haft problem med detta, det vet jag inte.

Pratade med servicerådgivaren på verkstan idag, och han förstod min situation men tyckte inte jag skulle ge upp hoppet än. De har tydligen haft bilar med samma symptom som min, och då har det varit VANOS-givare som spökat. I vilket fall som helst ska den in på verkstan, igen, den 1 november så får vi se vad de kommer fram till. Jag ska prata med mekaren själv då och beskriva alla symptomen och även ta med honom på en åktur.

Jag summerade för skoj skull, och blev deprimerad, vad reparationerna på bilen kostat under året jag ägt den: gissningsvis ca 35 000:- (har ju inte arbetskostnaden för pump och spridarbyte men uppskattar att någon tusenlapp per gång har det säkert kostat). Tack och lov att jag inte behövt betala den summan själv!
Förutom det jag tidigare nämnt så är det bussningar i framvagnen, felsökning ryckningarna och ombyggnad av bränsleledningen.

Är det någon som vet vad en komplett uppsättning bussningar i framvagnen kostar? De bytte bussningarna till krängningshämmaren för felsökningen sa att det var dem, men oljudet i framvagnen försvann ändå inte. Kör jag på ojämn kullersten så låter det fördjä-gt, precis som något som ligger och glappar. Kör jag över en kant så smäller det också till från framvagnen.

/Marcus
J-
534
J-A
325i T -08
Marnills
Du kan be verkstaden att kolla om något är bytt tidigare?
När jag bad säljaren kolla min bil fick han ringa till verkstaden där bilen gått tidigare. Då var det "bara" högtryckspumpen.
Jag köpte bilen januari 2009 och den är tillverkad ett år tidigare.

VANOS-givare har det inte varit tal om här.

Rapportera gärna i november.

ma
145
marnilss
M240i manuell -18
falsterbo: Inget oljeläckage, men det skulle kunna förklara varför jag till och med känner slagen/vibrationerna i ratten, och att det hörs så tydligt inne i kupén.

Hur kan man kolla om den glappar?

Återkommer när bilen varit inne på felsökning.
ma
145
marnilss
M240i manuell -18
Har glömt uppdatera: Efter byte av tändspolar och tändstift så verkade det ganska lovande i ca 20-30 mil. Men sen var bilen tillbaka i sin ryckiga, ibland kraftlösa gång. Efter att ha kört ca 1 vecka efter senaste verkstadsbesöket, så tror jag nästan att det besöket inte gjorde någon skillnad alls. BMW tog förresten kostnaderna för delarna på goodwill, och verkstan tog kostnaden för felsökningen!

Nu ska bilen in i igen den 16:e november, för mer felsökning och byte av VANOS magnetventiler.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Oj...Ja, vad ska man säga!?

Inte roligt att med en såpass ny bil behöva vara mer tid i verkstaden(eller garaget) än vad normalt är även för en bil med låt säga 25- 30000 mil bakom sig.
Blir ju till slut svårt att lita på bilen om inte annat :(

Jaja, hoppas att det löser sig inom rimlig tid..

Mvh Janne.
Roffa1
marnilss: Vilken motor har du 256hk eller den senaste med 272hk ?
Gissningsvis 272hk motorn eftersom han har fått högtryckspumpen bytt. Samtidigt antyder han i första inlägget att det sitter en N53 i hans 330i.
ma
145
marnilss
M240i manuell -18
Janne T: Nej, inte alls kul och jag tror att BMWs rykte, hur solitt det än har varit, så tar det stryk. Hade någon frågat mig idag om jag kan rekommendera dem att köpa en nyare begagnad BMW, så är svaret: mycket tveksamt. Är det fortfarande garanti kvar på den, och de sen har en motorgaranti som täcker, samt att de kan leva med att den står på verkstad emellanåt, så slå till!

Jag frågade servicerådgivaren, om jag kommer att få samma problem igen när bilen rullat 5-6000 mil till: "Tror inte det" var svaret.

Tydligen finns en förlängd garanti på spridarna på vissa modeller (inte min), men det var tydligen endast till 36 månader, dvs 3 år istället för 2 år.
ma
145
marnilss
M240i manuell -18
Roffa1: Det är den nya direktinsprutade 272hk motorn.
Roffa1
Ok, men jag trodde att 272hk först släpptes med E90 facelift-09. vet att den tidigare fanns tillgänglig till Coupen from 2007. Men ej till E90-08.
ma
145
marnilss
M240i manuell -18
Den 272hk maskin som fanns i coupén i årsmodell -07 var inte den direktinsprutade, utan en variant på 258hk motorn. Den fanns t.ex. också i en 265hk version i Z4 3.0si. Alla varianterna hade grundbeteckningen N52.

Den nya, direktinsprutade, motorn (N53) kom till årsmodell -08, åtminstone i 3-serien. Dock verkar det inte sålts många 330i varken som årsmodell -08 eller -09, eftersom prisskillnaden mot 335i inte är så stor. Min är dock en av dem :-)
En riktigt trevlig motor med bra bottendrag och lite extra klipp på toppen (4500 -> ca 6700), när den går som den ska. Lite dieselknackande på tomgång som alla direktinsprutade motorer, men det kan man leva med.

Skulle jag byta till en ny 3-serie idag, så hade det blivit en 330i igen. Den nya 335i (N55) verkar ju enligt dynomätningar som jag hittat på nätet tappat lite av orken på toppvarv, och det är där jag gillar den :-)
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Det har aldrig funnits någon annan variant av motor till E92 än just direktinsprutade N53. Denna motor lanserades tillsammans med E92 lanseringen.

Från September 2007 (alltså modellår 2008) fanns denna motor i även E90. Dessförinnan var det N52 i E90.

Den 265hk starka motorn i bla z4si och 130i var N52, med modifierat avgassystem.
ma
145
marnilss
M240i manuell -18
Pavel: Njaa, jag är till 99,9% säker på att E92 (coupén) fanns med 272hk N52 motorn 2007. Jag provkörde en sådan och kollade då upp den via Transportstyrelsens tjänst, och där angavs förbrukningen till 0,88l/mil och sedanen (E90) för det året med N52 drog 0,87l/mil. Dessutom hade det exemplaret jag körde inte det karakteristiska "dieselknattret" på tomgång.

I min bil, E90 2008, är N53 deklarerad till 0,72l/mil, och enligt modellguiden här på Autopower så är 2008 330i coupe (E92) också deklarerad till 0,72l/mil. Jag drar därför slutsatsen att det är högst osannolikt att 2007 E92 330i hade den direktinsprutade N53 motorn. Hur det är med E93, cabben, vet jag dock inte.
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
I maj 2007 hämtade jag min E92 330i. Den hade samma förbrukningssiffror som min nuvarande 2010 års 330i coupe - på papper och i verkligheten. Jag frågade min vän som är tekniker på BMW vad det var för skillnader mellan sedanens dåvarande 258hk maskin mot den jag bäställt (2007) och svaren var bla direktinsprutning, lägre förbrukning och massor annat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.