AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
43.216

BMW 330i -08: Bränslepump, spridare och nu?

Sida 3 av 4
Varför ska jag köpa en bil när jag redan har en?
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Men gå då ut och skruva på den istället för att kritisera att och alla här.
Hela denna diskussion startade i en meningsskiljaktighet. Säger inget om de 5 bilar samt 12 år som Alex84 baserar sin åsikt på, för de anser jag rimliga eftersom han själv varit delaktig i problemen. Vet exakt vad det varit och kanske hur de uppstått (säger inte att han är skyldig till dem).
Utan det jag kritiserar är ideologin med att bilda sig en uppfattning om ett bilmärke utifrån vad som skrivs på ett forum. Oavsett vilket bilmärke ett forum handlar om finns det många användare som rapporterat fel och frågar om hjälp för att lösa saker som uppstått. Det ger inget verkligt perspektiv på hur utbrett problemen är. För att jag ska kunna bilda mig en uppfattning vill jag ha mer data som är statistiskt säkerhetsställd eller från av mig känd källa.
Jag har en viss känsla av att en del, eventuellt många, problem inte uppstått pga av konstruktionsfel utan kan vara föranleda av bilens ägare utav flera olika anledningar eller av annan yttre påverkan.

Detta är mitt synsätt på saker och ting. Kan hålla med om att dra en föreläsning i matematisk statistik inte var lämpligt i detta sammanhang, även om jag själv i de flesta fall tillämpar det konceptet.
ma
145
marnilss
M240i manuell -18
För att återkomma till ämnet: Hämtade precis bilen från verkstan och de hade bytt båda magnetventilerna och tydligen kunde de mäta upp en skillnad i svavel(di ?)oxid värdena före och efter bytet. Körde 7 mil hem och den hackade inte en gång! Efter förra besöket hackade den till ivarjefall 1 gång under samma tur.

Efter förra besöket gick den hyffsat bra i 30-40 mil innan den ryckiga gången och effektförlusten uppträdde för fullt igen. Får hålla tummarna och se hur den beter sig i slutet på veckan.
ma
145
marnilss
M240i manuell -18
Efter 1 vecka och ca 70 mils körning, så blev resultatet: Effektförlusten är borta och den levererar varje gång jag trampar på gasen :)
60-70% av ryckningarna är borta, men alltså inte helt och hållet :(

Pratade med verkstan idag, och de vet inte alls vad de ska göra om de skulle fortsätta felsöka ryckningarna. Allt de gjort på tidigare motorer med samma problem har de gjort på min. Servicerådgivaren menade på att de ryckningarna som är där kan de inte göra något åt, utan en fix måste isåfall komma från Tyskland. De skulle skicka en rapport till BMW om resultatet, och återkomma till mig om de skulle få något tillbaka från BMW.

Är ju riktigt sorgligt att BMW, efter några års rapporter om dessa problem, inte tagit itu och löst dem. Jag är egentligen riktigt sugen på att köpa en ny 330i till våren, men vet inte om jag kan övertyga mig själv om att lägga de pengarna på en sprillans ny bil och få en motor som rycker till några gånger per tur.
J-
534
J-A
325i T -08
Ryckningarna kan minska efter ca 200 mil då adapteringen i styrdatorn är klar efter uppdatering.

Förbrukningen i min bil har varierat något sedan sista uppdateringen. Ryckningarnas intervall och antal brukar följa förbrukningen. Vet inte om detta också kan bero på urbränning/igentäppning av NOXkaten.

I värsta fall blir det också fiasko med BMWs direktinsprutade bensinare som t ex Mitsubishis DI motorer för många år sedan. Jag tänker både på alla barnsjukdomar och på framtida reparationsbehov.

ha
395
haknil
330 Xi 02
hej

Det verkar som att det är grava fel på alla BMW mer eller mindre efter 02.
Vad är detta?Näst intill skandal på så dyra bilar.
HN

Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Finns bara en lösning på detta!!!! Köp bara oljebrännare!!! :)
ma
145
marnilss
M240i manuell -18
J-A: Så adapteringen tar så lång tid på sig? Har alltid trott att det bara rörde sig om typ ca 40 mil.

Märkte idag när jag körde lite lugnare (karavankörning pga halkan), att vid ca 75 - 90 km/h och konstant gaspedalsposition så ryckte den ganska ofta. Vid vissa tillfällen så var det ryck varje 5 -10 sekund, under kanske 1 minuts körning. Vid dessa tillfällen så gick bilen med låg belastning (plan mark eller svagt nedförslut) och momentanförbrukningen låg på 0,4 - 0,6 l/mil. Verkar nästan som den inte kan bestämma sig för om den ska köra mager blandning eller inte, och det blir det ryckningar vid övergångarna.
Roffa1
Tror ej dessa brister gäller alla N53 motorer, min har då (hitintills) fungerat perfekt. Likaså tyst o fin på tomgång. Gjorde det 1:a oljebytet vid 300 mil, har likaså kört in motorn med största försiktighet under 300 mil (ingen kickdown) samt alltid tankat 99 okt.
Nästa oljebyte sker vid 700 mil. Och då blir det ej det tunna blasket 0*30.
ma
145
marnilss
M240i manuell -18
Roffa1: Roligt att höra!

Om jag då beställer en ny 330i, så får jag hoppas att jag har turen att få en motor utan problem. (Även om den meningen kan tyckas drypa av sarkasm, så var den inte tänkt så från början ;-)
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Hej, jag har ju skrivit om problem med min 330i -06 tidigare om ett symptom som jag också kallar "hickningar". Det kommer dock inte i så hög fart och inte vid jämn hastighet. Jag får som en plötslig kraftförlust när jag trycker på gasen i exakt 26km/h, varvtalet sjunker till tomgång och sedan tvekar den innan den drar iväg på tvåan.

Är detta något du känner igen?

Hur yttrar sig urbränning/igentäppning av NOXkaten?

Min bil går jämt för övrigt, det är extremt sällan jag känner att bilen vibrerar till snabbt när jag står stilla på tomgång, annars går motorn jämt och perfekt, utom just när jag accelererar eller bromsar till 26km/h, ligger på lite och jämn gas i 26km/h för att sedan trycka till igen, då ger den gas i 0,01 sekund innan den omedelbart tappar effekt, PAUS och sedan effekt igen. Det är inte en vanlig nedväxling som den borde göra.

Någon som har en ide?
Magnetventiler, styrdator till motor och låda, "accelerationssensor" bytt somt uppdaterad, inga felkoder.
Roffa1

Visst, det verkar onekligen vara lite av ett lotteri hur väl fungerande motor man får. Vet ej om det beror på brister i själva tillverkningen (konstruktionen) eller handhavandefel från konsumenten.

Undrar just hur många som verkligen kör in sin motor under ca500 mil. Med minst ett oljebyte innan passerade 500 mil. (några få)
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Det är omöjligt att veta när man inte är första ägaren och helt omöjligt om bilen varit demo-ex. Jag tycker iof inte att man ska behöva byta olja oftare än vad som står i instruktionsboken, det som står skall gälla. Dessutom tycker jag att det är galet att man ska betala flera hundra tusen för en bil som måste kärringköras i ett halvår innan man kan börja använda den. Det är ju när den är ny som det är som roligast att köra! Galet!!!
Roffa1
MaCKaN_86: Att byta motoroljan var 4000:e mil anser jag vara mindre bra. Att sedan ej byta ut motoroljan innan de 1:a avverkade 500 milen på en ny motor är ej heller bra.
Och att fullständigt strunta i att köra in motorn anser jag vara högst oansvarigt.

Tyvärr, så tror jag att de allra flesta tänker liksom dig, det är så jävl#a tråkigt att vänta den långa tiden innan motorn blir inkörd, så jag bränner istället järnet redan från början;-)

Tror väl fan att det "knackar o gnisslar" om många N52-N53 motorer de är ju misshandlade redan från början. Och på detta ett första oljebyte vid 4000 mil. Jag är ej det minsta förvånad över att BMW upptäcker metallflisor i kundernas reklamerade motorer.
Sen när inträffar första oljebytet vid 4000 mil? Nu överdriver du igen.
Men jag håller med om att det för många är svårt att ta det lugnt i början när bilen är ny. Det är många som trampar pedalen i botten direkt efter att de kört ut från bilhandlaren med den nya bilen.

Sen finns det många som resonerar som så att det är nästa ägares bekymmer om problem uppstår för jag ska ändå inte ha bilen så länge.
ma
145
marnilss
M240i manuell -18
MaCKaN_86: Det inget beteende jag känner igen från min bil.
ma
145
marnilss
M240i manuell -18
Roffa1: Jag anser att om man följer de instruktioner som följer med bilen så ska den fungera som den ska (som den beskrivs i bla försäljningsbroschyrer m.m.).
Alltså inga extra oljebyten innan bilen talar om att det är dags för oljeservice. Vad jag förstått så är den baserad på bensinförbrukningen, och har inträffat med ganska exakt 3000 mils intervall, både på min förra 325i och denna 330i.

Vad det gäller inkörning så står det i instruktionsboken hur inkörningen ska göras, och den finns där ju av något skäl och bör därför följas. Jag kommer inte ihåg vad BMW skriver, men jag tycker att 500 mil låter ganska mycket.
Har hämtat ut två sprillans nya bilar i mitt liv, en Volvo S60 T5 och en BMW 325i, och båda säljarna uppgav när jag frågade om inkörning: "Det är bara att tuta och köra", men att jag skulle undvika höga varvtal under långa ihållande perioder, samt också onödig segdragning.

Dock är jag lite förvånad att biltillverkarna inte kör vidare på det som infördes på nån M3:a för ett antal år sen: temperaturstyrt varvtalsstopp. Tanken på att varva upp en motor som strax innan kanske varit nedkyld till -20­­­°C gör att jag ryser, och sådant skadligt beteende borde ju rimligen spärras.

Roffa1: Metallflisorna du tänker på är väl ifrån E90 325i (N52 2,5L) motorerna som nämns i någon annan tråd. Jag hade en sådan tidigare och eftersom jag kör långa sträckor dagligen så knackade inte min något nämnvärt, men ibland gjorde den det om den gått kortare sträckor, och det lät då som ventilerna skulle gå igenom toppen! Att det blir metallflisor då är inte konstigt! Detta var ju dock en felkonstruktion som avhjälptes på en del bilar genom nya toppar med annan utformning på oljekanalerna. Detta hade alltså inget med inkörning eller oljebyten att göra.
Roffa1

I familjens bilpark finns även en 325i-07 med den gamla 2,5L N52 motorn. Den har gått drygt 4000 mil. Tidigare ägare en äldre gentleman som kört in motorn efter konstens alla regler, inkl oljebyte efter de första avverkade 500 milen. Motorn låter som en symaskin det går ej ens att provocera fram minsta knackande oljud. (ventilerna hörs ej alls)

Enl uppgift från auktoriserad BMW mekaniker så behöver en ny motorn köras in under minst 500 mil. (helst ännu längre) likaså rekommenderas ett första oljebyte redan efter ca 500 mil då oljan kan innehålla metallpartiklar efter inkörningen. Detta är ingenting som det står något om i broschyrer eller brux, men om du frågar mekanikern som servar bilen så får du reda på
vad som gäller. Likaså bör man göra de ordinarie oljebytena långt innan passerade 3000 mil.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Jaha då var det dags..............och en svavelosande ed med jäklar satans förbannade skit!

Reducerad motoreffekt enl Idrive.
Ja det kändes verkligen. Högre tomgångsvarv, drack soppa som en vasaloppsåkare, hackade fram i 3 mil. Kom hem och svor igen.
Startade den igen och ja, inget felmeddelande.
Inte fasen vågar man åka längre turer med en slumpgenerator.´
Tur att vi har fler bilar utan miljövänlig elektronik!
Inte roligt att skriva så här om BMW när man haft så många som fungerat perfekt!
Men som jag tidigare skrivit så har min 530 bytt spridare 2 ggr med förste ägaren. Jag är ägare nr 2 och kört cirka 1200 mil med den sedan köpet i maj. Och alla garantier är slut.
Har hört att det finns en bra bil som heter Skoda Superb...........

"Byta upp sig? Till vad då?"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.