AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
43.214

BMW 330i -08: Bränslepump, spridare och nu?

Sida 2 av 4
ma
145
marnilss
M240i manuell -18
Detta var skumt (förbrukning och tillverkningsmånad från Länk

automat E92 330i, tillverkad 2006-10, förbrukning 9,0l/mil,
Länk

manuell E92 330i, tillverkad 2007-02, förbrukning 8,8l/mil, Länk

automat E92 330i, tillverkad 2007-08, förbrukning 9,0l/mil,
Länk

Har transportstyrelsen fel uppgifter? Isåfall borde ju folk betala fel skatt på bilen, då den väl är utsläppsbaserad.
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
skumt minst sagt. Jag minns mycket väl när jag satt hemma och "konfigurerade" ihop bilen för tre år sedan nu, förbrukningen på bmw.se för E92 330i var den samma som den är idag. Minns också hur imponerad jag var över förbrukningen då jag kom från en 2006 E90 330i.

Jag har massiva problem med min nya 330i och bilen köps tillbaka av bmw. Synd, 330i har alltid varit min favvo motor, tills nu.
ma
145
marnilss
M240i manuell -18
Pavel: Är det fortfarande problem med motorn i din nya 330i, eller det är andra problem? För enligt verkstan jag pratat med så har de inte upplevt några problem på N53 motorn i årsmodellerna -09 och -10.
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
marnilss: Japp, och jag är riktigt trött på alla problemen.. Min ÅF fixade en kanonaffär och jag uppgraderar mig till en E90 335i.

Jag hade aldrig några problem med E46 330i. Saknar den tiden faktiskt,, starka sugsexor i lättare chassin..
J-
534
J-A
325i T -08
Ganska pinsamt och märkligt att bilar inte går att reparera?
Undrar var de återköpta "omöjliga" bilarna tar vägen?

Roffa1
Pavel: Vilken årsmodell har du på din krånglande 330i, jag är mkt intresserad av vilka problems du hitintills råkat ut för, samt hur långt den gått i dagsläget.
Vill minnas att du tidigare hade ett visslande oljud vid en viss hastighet? men du bör väl råkat ut för fler överraskningar eftersom BMW löser in bilen.

Om du ej vill skriva om eländet här på forumet, så får du gärna delge mig info via PM.
ma
145
marnilss
M240i manuell -18
Pavel: Riktigt trist, jag hade lite på lut att kanske byta upp mig till en sprillans ny 330i om de får ordning på den jag har först. Jag är också väldigt intresserad av vilka problem du haft med nya bilen, och tycker det är viktigt att folk får veta det och att BMW heller inte ska kunna mörka det.

Nya 335i, med N55 motorn, är väl för ny för att veta om den har några liknande problem. Trots allt är det en ny konstruktion med återlansering av Valvetronic, så risken finns för barnsjukdomar på dessa också. Dock verkar den snål.
Har tappat sugen efter Bmw med de problem jag själv haft/upplevt på mina !
Dock ingen så ny som tråden hänvisar till,men ändock..

Kommenterade detta i tråden benämd "Lyxfällan" tidigare varpå man fick sej en uppläxning att Bmw inte var sämre än andra märken,möjligen mycket bättre?!

Har ägt/äger E39/E46 vilket är äldre modeller,och tanken fanns att förnya sej då dessa strulat/strular med allehanda problem från el till rost typ.

Men efter att läst här på AP och sett E60/61-E90/91:ors problem och störningar så vete faan rent sagt om jag vågar?

Min erfarenhet är efter 12år och 5 Bmw bilar är att jag gillade äldre modellers kvalitet mera än de nyare som både är dyrare och sämre ( inte då körglädjen såklart ) kvalitetsmässigt.

Men men jag kanske bara haft en jä...la otur...
Alex84: Och hur stor andel av tillverkade bilar representeras här på detta forum? Största anledningen till de trådar som skapas är problem med bilen. Så du menar att du bildar dig en uppfattning om ett bilmärke utifrån problem som nämns på ett forum, där majoriteten av alla trådar berör något fel, vars totala antal av specifik modell är en obetydligt liten andel av det totala antalet bilar tillverkade av samma modell?
Nej Chris87,utan från egen erfarenhet ( 12år 5 bilar ).
Kan inte blunda för det som skrivs här på AP heller såklart,men förlåt att jag har den uppfattningen då.
Förresten Chris87,du är 23år jag 44år (snart).
Jag har haft körkort sedan 1984-12-12.
Jag kör ca 3500mil i snitt årligen och har haft ca 30 bilar i mitt liv.

På de 26år som jag kört bil har jag åkt ca 91000 mil.
Jag har ett stort bil & teknik intresse och jobbar inom verkstadsteknisk utveckling av maskiner samt skärande verktyg.

Jaf har renoverat motorer själv sedan 16 år ålder både åt mej själv och andra och antalet blir spekulativt,men låt säga ett 50 tal motorer ( individuella då,ej omrenoveringar).

Mitt tekniska kunnande är enl mej själv hyfsat då jag klarar av att fixa 90% av de fel som uppstår och 100% av de servicepunkter som kommer,dito ev kamremmsbyten etc.

När jag köper en vara liksom de flesta andra och i synnerhet en bil som ex,så vill jag veta så mycket som möjliht innan jag betalar/köper det tänkta objektet.

sajter som Prisjakt,Pricerunner finns för detta ändamål,men som Du kanske vet så är dessa sajter inte för bilar...
Jag jämför genom att fråga,lyssna och läsa samt ev testa innan köp.

AP är ett synnerligen bra forum där man blir upplyst om de "riktiga" fält-testerna av Riktiga ägare.
Deras upplysningar beträffande kvalitet,kostnader,ägande etc är av stor vikt innan jag och förmodligen andra bestämmer sej för modell samt vad man skall titta på innan köp etc.

Du skriver att det "bara" är de med problem som skriver på AP,och det stämmer så till vida att de är de med intresse som skriver om dom.

Det finns säkerligen många fler där ute som inte skriver om problemen här på AP,men likväl har dessa problem.

Hur många år har Du haft körkort,och hur många bilar har du ägt samt hur långt åker Du årligen och vad sysslar Du med och servar Du bilen själv ???
Alex84: Vad har ålder att göra med matematisk statistik? Jag bara påpekade att din skattning om problem inte understryks av ett korrekt konfidensintervall. De få stickprov som fås på detta forum räcker inte för att göra en säkerhetsställd statisk analys.
Ditt inlägg säger ju rakt ut att på grund av problem du haft med äldre modeller och den uppfattning du bildat dig genom att läsa här på forumet, inte kan tänka dig att köpa en nyare BMW.
Roffa1
Chris: Ursäkta om jag säger det rakt ut: Men du börjar bli jävligt jobbig, allt vad man skriver om i detta forum, så ifrågasätts det starkt av dig i hundratals olika trådar. Tillför istället forumet din egna information om felaktigheter samt ev,lösningar på dessa problem.

Jag har likaså alltid undrat vad du själv äger för bil? förutom din föräldrars BMW?
Har du någon egen bil överhuvudtaget?
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Alex84: BMW bilar är fortfarande är så jäkla roliga att köra jämfört med andra märken att det är svårt att byta.

Absolut Pavel,och jag är fortfarande frälst i BMW trots de vedermödor jag råkat ut för !

Inget märke kan mäta sej med körglädjen hos en BMW,man blir glad när man åker till jobbet en grå dag som denna ;)

Äger fortfarande en E46a 320i-01,och känslan av go-kart infinner sej varje gång trots snik-sexan under huven ;)

Är väldigt sugen på en 330 (E46a) då detta är en betydligt vassare vagn än den 320 jag har nu.

Än har jag inte gett upp hoppet :))
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Det spelar egentligen ingen roll vad som skrivs om för problem här, det är knappast guld och gröna skogar på Audi, Volvo, Saab, Alfa-forum eller forum som Garaget etc heller.

Alla bilar krånglar och moderna bilar verkar ha en hel del skitfel...

//Bjersér

BMW - over 200 (s)miles/hour
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Det Bjerser skriver ovan är sant. Det är lite att välja vilket gift man vill ta. I mitt fall tar jag BMW giftet om och om igen. Har man en bil som krånglar av ett annat märke kan man ju inte ens säga: den är iaf körglad.

Alex84: Ångrar än idag att jag sålde min 2004 E46 330ci - fy fan vilken häftig bil. Klart du ska ha en sån! Både Sedan och Coupe är stencoola.
Gillar känslan hos E46an.
Kan bara föreställa mej när man sitter i en 330 istället för en 320 ;)

Har börjat kika så smått på en 330.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Alex84 och Roffa1:

Det bästa ni skrivit!! Helt kristallklart svar till Chris87!!

Och även min 530i LCI har varit 2 ggr hos BMW för byte av spridare och den har lite dieselknatter på låga varv..
Detta med förste ägaren som jag tror enbart körde på 95 oktan.
När det gäller 330 så framkallar den ett beroende.

"Byta upp sig? Till vad då?"
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Chris87: Köp dig en bil sen kan du börja snacka!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.