AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
54.310

M5 E60 köp, tips o råd

Sida 3 av 10
Philip, tolkar jag dig som att du tror att det är jämnt ut vilken som kommer att hålla värdet bäst?

/Anders
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Vad bra att alla i panelen svarar på mina frågor...GRRR NOT!

Konstigt att INGEN här vet vad som skiljer -05 eller -07 åt....

ÄNDÅ skriver alla att en -07 är bättre pga av facelift....

I slutändan tror jag faktiskt det, även om den är tillverkad i färre exemplar.

Vad tror övriga panelen?

Mvh Philip
vill ju tro som dig eftersom jag också tänker att alla vill ju inte åka omkring i en potensbil som kombi, samtidigt som kombibilar i princip alltid har bättre andrahandsvärde, gäller ju även bilar som S4, S6, RS4 och RS6 samt C63, E63 osv

/Anders
Skillnaden är ju dock att RS4, RS6 etc är vanligare i avant än sedan :-)

Mvh Philip
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

peddan: facliften är densamma som för övriga E60/E61 vilket bl a innebär kosmetiska skillnader på fram- och bakljus samt en hel del förändringar interiört (bl a dörrsidor, mittkonsol, uppdaterad I-drive, mm). När det gäller inredningen så är det inte enbart utseende utan även kvalitetskänsla, ska kännas lite mer solid. Det finns säkert en massa mer som jag inte nämnt.

___
//Ulf
Det estetiska är ju det mest framträdande, men hur är det med chassi och motor?

Det är ju samma effekt osv men i övrigt?

Mvh Philip
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Med känsla: Aktiv ryggstödsbreddsjusternig finns även till komfortstolarna.

Jag har utrustninglistor till två bilar som har denna finess och dom har lite olika koder.

Den ena har bara
4MA M MULTIFUNKTIONSSITZ FA./BEIFAHRER

medan den andra har
4MA M MULTIFUNKTIONSSITZ FA./BEIFAHRER
4MF DYN. LEHNENBREITENVERSTELLUNG

När det gäller den första bilen så har den garanterat också denna finess och utrustningslistan är en utskrift från BMW...Båda bilarna är Facelift.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Med känsla: Personligen hade jag valt Touring men det är svårt att säga vilken som står sig bäst. Finns gott om begagnade Touring i DE och priserna ligger absolut inte högre än motsvarande Limo.

Den gången man vill sälja så finns det ju säkert en bredare kundbas på en Limo men samtidigt så konkurrerar man ju också med fler säljare. Redan i dag när bilarna startar på dryga 300' så finns det ju extremt många till salu på Blocket, hur kommer det inte att se ut när priserna skjunker under 200'.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Philip: har faktiskt ingen aning om tekniken. Det sker ju kontinerliga uppdateringar på de flersta modeller men då övriga modeller fick snålare motorer i och med Faceliften så verkar inte så vara fallet med M5.

___
//Ulf
När det gäller faceliftet på E60 så är det ju som "programmer" skriver att det nog främst i det här fallet är kvalitetskänslan i interiören som påverkar. Första "generationen" av E60 tycker jag själv var tämligen "plastig" och inte alls så robust och gedigen som de sista E39, det var ett steg tillbaka. Men från -07 blev känslan mycket bättre. Exteriört tror jag man måste vara väldig expert för att se några större skillnader.

Så faceliftet eller ej: Det viktiga på en M5 måste ju ändå dels vara skicket, ägarhistoriken, förstås priset och sen utrustningsnivån.

Så vilken utrustningslista "krävs" på en "välutrustad" M5? Själv anser jag förstås Navi prof, Head Up, stolarna, lucka, antagligen M drivers package, värstingstereo. Sen förstås fördel med sånt som comfortaccess, softclose, adaptiva ljus mm
E60 pre/facelift är en fantastiskt bil men BMW-känslan infinner sig inte riktigt.

En 525 -01 E39 med 192 hk, kunde jag tidigare uppfatta som en relativt snabb bil, men i E60 som är tyngre om mer välisolerad upplevs liknande motoralternativ som kraftlösa.

Min pappa är väldigt nöjd med sin 530iA -05 men någon typiskt BMW i ordets rätta bemärkelse vet jag inte om det är.

Nu är naturligtvis M5 E60 en helt annan sak, (vill bara nämna det).

Mvh Philip
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Håller väl med dig ungefär i din utrustningslista. Att tänkta på är att comfort access kom först med modellår 2006. Modellår 2005 har traditionell startnyckel medan 2006 har startknapp.

Att köpa begagnat gör ju ofta att man får kompromissa lite. När jag laetade efter en M5 E39 så hittade jag en bil som stämde perfekt i färg, skick, mil och pris dock så saknade den lucka, fällbart baksäte och hade enbart Hifi högtalarsystem (vilket är lite ovanligt då nästan alla har Hifi prof DSP). Men då allt annat kändes rätt med denna bil så köpte jag den ändå och ångrade mig inte. Luckan och stereon var inga problem att leva utan däremot så var det då och då irriterande att inte kunna fälla baksätet. Möjligheten att fälla baksätet är också något som saknas på många M5 E60...

___
//Ulf
Fällbart baksäte är guld värt. Jag använder det minst en gång i veckan.

Glastaket kan man ju vara utan även om det är ett plus sommartid.

Nu på vintern känns det som att kylan letar sig in där också :-/

Mvh Philip
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Har kollat upp försäkringskostnaden på en M5 hos mitt försäkringsbolag Trygg Hansa. Enligt deras hemsida (inloggad) skulle jag få betala 16366 kr för en svensksåld m5 Touring 2007 men bara 10652 kr för en likvärdig sedan (helförsäkring). Får väl ta och ringa dom, men kan detta stämma tro?
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Jo, det "stämde"...:/

M5 Touring är nästan 6000 kr dyrare än sedanen per år att försäkra.

Outgrundliga är försäkringsbolagens vägar...
Tack för den senaste viktiga infon. Det avgör ju helt klart till att en sedan är valet iaf för mig på en M5, när jag inte behöver kombiutrymmet. Tänkte endast på Touringen som ett alternativ för bättre andrahandsvärde, men den ev. möjligheten tappar man ju då lätt på högre försäkringspremie.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Försäkringpriserna bör var och en kolla upp själva för jag får inte alls så stor skillnad.

Kollade tre st sedaner på BMW Originalförsäkring:
06:a - 10.555kr
07:a pre-face - 10.677kr
07:a facelift - 10.677kr

Kollade sedan fyra st Touring, alla 07:or
07:or - 11.930kr

= Touringen är ca. 11% dyrare
Som medlem i BMWCS så har man sedan 10% rabatt på ovanstående premier men det är ju samma för båda modellerna...

Körde sedan en snabbkoll på If:
07: Limo facelift - 9546kr
07: Touring - 10601kr

= Touringen är ca. 11% dyrare
I priserna för IF så har jag full rabatt avdragen pga hem, villa och andra bilar i övrigt är villkoren samma som för Originalförsäkring.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Såg nu att Lloydan fått sina priser från TH så jag testade detta med...

07:a Limo facelift - 10.417kr
07:a Touring - 15.936kr

= Touringen är ca. 53% dyrare
Så om man vill köpa en M5 Touring så är nog inte Trygg Hansa rätt bolag att använda sig av...

___
//Ulf
Den här kombinationen var nog bland det värsta jag har sett. Varför köpa en så dyr och på alla sätt underbar bil och sen välja denna kombination av färger?
Länk

Hmm hade tänkt köpa den fina M5-an som "Programmer" länkade till tidigare men det visade sig att någon annan hann före imorse :( Kanske nån här på forumet? Så synd, den var så läcker...

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.