AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.159

525i e34 småfix! Lite temp, el och bakvagnsfrågor!

Sida 1 av 2
Visa användare
53
Ekan24v
316i compakt -94
525i 24v -91
518i -90
Hej! köpte en 525i igår, 91a med m50b25 motorn, lite småfix som jag skulle behöva lite tips om bara! :)
svaj och klonkande bak är silentblocken va? kostar sådana och vart finns sådana? tips på förstärkta kanske? dom går rätt ofta har jag hört!

får inte CC knappen till att funka alls, något tips på hur man lagar?

går upp sakta sakta i temp vid stillastående, ligger den i mitt där den ska ligga, och man sedan stannar och står stilla stiger den till 3/4 delar efter 6-7 min, motorfläkten?

Ingen värme i i kupe, kommer lite lite lite värme, men efter ett bra tag, lufta systemet bara?

någon som har en servicemanual i pdf dokument?

Mvh!

jag älskar kvinnor och bilar, skulle nog säga 91/10, till bmw.
St
92
Stefan1
Bmw 530i - e60 2005
kan ju vara vattenpumpen som inte vill vara med längre.....
St
92
Stefan1
Bmw 530i - e60 2005
eller termostat
Visa användare
53
Ekan24v
316i compakt -94
525i 24v -91
518i -90
jo men det tar låååång tid innan den kommer upp i hetta, pumpen byttes av förra ägaren för någon månad sen, och den går inte upp i värme om ja står på eller något

St
92
Stefan1
Bmw 530i - e60 2005
ok. har du några andra "roligheter" med mätarhuset typ som att varvräknare slutar o fungera eller nått sånt?
Visa användare
53
Ekan24v
316i compakt -94
525i 24v -91
518i -90
Tankmätaren går upp o ner lite ibland, pendlar lite mellan tomt och 20 liter. men oftast brukar den stanna på samma ställe, sen ibland, väääääldigt få gånger. så hoppar hastighetsmätaren upp 10km och hoppar ner direkt igen.

St
92
Stefan1
Bmw 530i - e60 2005
ok. i själva instrumentet så sitter det 2 st batterier på kretskortet som brukar ge upp, har själv haft det fenomenet i min 325:a . jag bytte dem o sen fungerade instrumentet som det skulle. sen att du inte får värme i kupen kan ju vara olika orsaker. du kanske har luft i kylsystemet efter att förra ägaren bytte vattenpump.
prova att lufta systemet och sammtidigt ha full värme o full fläkt på när du gör det.. Borde sitta nån typ av luftningsskruv på termostathus eller vid kylaren.. skulle kunna ge mer hjälp om såg bilen i verkligheten..
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
CC= climate control? Knappen tänds inte om du inte har tryck i systemet, alltså gissningsvis någon del i systemet som läcker. Har bytt 3 kondensorer i min....men kanske menar du bara lampan? Funkar cc:n annars? Tror det finns en spärr vid låg utetemp också, typ 5+.

Kan vara luft i systemet vid konstigt beteende med tempen och dålig värme i kupén. Men det sitter nog en elpump för cirkulation i kupén också. Kan vara kass. Sitter precis utanför torpedväggen på förarsidan i så fall.

Men är vattenpumpen nybytt gissar jag på dålig luftning.

Tror det finns olika värmepaket på importerade bilar, jag har dålig värme i min också, import.
Visa användare
53
Ekan24v
316i compakt -94
525i 24v -91
518i -90
ska prova det med batterierna! misstänker luft jag med, min 740 gjorde likadant.

nä CC knappen är check-control, alltså den du trycker på för att tex ta bort felmeddelande i instrumentpanelen osv.

och sen med att den går upp i temp på tomgång måste nog vara fläkten, hade det varit så att toppen vore skev eller så borde det gått mycket fortare, min 740 kokade liksom efter 2 min, och då körde jag ändå fort och med hög växel.
men fortsätt gärna med tips!

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Blanda inte ihop begreppen :P CC är cruisecontrol.
Checkkontrollen är BC ;)

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Går motorn upp i temp när du står still men sjunker under normalt är det ju mest troligen termostaten.
Visa användare
53
Ekan24v
316i compakt -94
525i 24v -91
518i -90
ja den går upp i temp när ja står still men inte kör. tror ni toppen är kass? startar och går jämnt, får ingen värme i kupen ju, kan det vara en faktor? att det är luft i systemet?
hoppas inte det är sprickor i toppen, den har tydligen kokat någon gång, drf är vattenpumpen nybytt, men det är ju itne säkert den spricker för det?
komptest lättaste sättet att ta reda på om det är sprickor?

$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Jag skulle tro att visckofläkten är dålig. Hade liknade problem med min fd. E34. Den gick upp i temp på tomgång och vid kökörning. Bytte denna och sedan var allt ok.

//Mackan "fast i BMW träsket igen"
Visa användare
53
Ekan24v
316i compakt -94
525i 24v -91
518i -90
har ingen sån "kåpa" runt fläkten, kan det göra något?

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag missuppfatta ditt inlägg. När motorn gått upp till 3/4 testa då att gasa medans du kollar på fläkten. Om den är OK ska den börja snurra som fan och väsnas. Om den är paj fortsätter den ungefär i samma takt som innan.

Lättaste sättet att se om toppen är sprucken är att se om den drar vatten.
M50 är känsliga, många många E34/E36 har gått till skroten pga kokning med spucken topp till följd.
Visa användare
53
Ekan24v
316i compakt -94
525i 24v -91
518i -90
om toppen är sprucken är det inte någon ide att plana eller?
mätte kompet på den, och det låg på 12-14 bar?

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Är toppen sprucken är det bara att byta.
Jag är osäker på hurvida sprickor syns med vanligt komptest.
Värdena är normala, lite väl stor diff mellan cylindrarna dock.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Ska ju tilläggas att topplockspackningen kan ha gått när den koka, så den kan ju dra vatten även fast toppen är hel.

Oavsätt känns det irrelevant, det är ju temperaturen du har problem med. Inte att den drar vatten, lr?
Visa användare
53
Ekan24v
316i compakt -94
525i 24v -91
518i -90
den ryker inte konstigt ju?
ska tömma ur systemet imon och fylla på nytt, och så får vi se hur det blir!
förra ägaren sa att den drog 1dl vatten ungefär var 3-4 månad, och drar vatten gör det flesta bilar? särskilt om dom körs hårt med?
behövs de bara fyllas på 1-2 dl varannan månad är det okej med mig, gav 4 k för den, bes och skattad, och ligger väl i skick med bilar för 12-14 på blocket så :)

Men ska kolla upp och skriver resultat!

Ev
80
Evinrude
525ix -96
525ix -94
Först av allt, CC=Check-Control
BC=Board Computer, dvs färddatorn.
Farthållaren har ingen förkortning, den använder man ju ändå aldrig... ;)

Viskon till fläkten är lätt att kolla, när motorn är avslagen, pröva att snurra på fläkten för hand, det ska vara ett distinkt motstånd i den. Snurrar den mer än ett varv eller utan motstånd så är det bara att byta.
Jag antar att tempen stiger snabbare på tomgång eller vid kökörning?

Om det tar lång tid för bilen att gå upp i temp så brukar det vara termostaten.
Pröva att plocka bort den och koka den i vatten, den ska vara helt öppen först vid 90 grader C. Det är inte helt ovanligt att den fastnar i öppet eller (ännu värre) stängt läge.

Om kombiinstrumentet har en massa rolig-/konstigheter för sig så brukar det vara några eller flera kondensatorer som har svällt. Det är inte svårt att se, dom tjocknar en del i botten och blir lite längre.

Hade toppen eller toppackningen gått så hade det märkts. Så länge det inte finns olja i vattnet, tvärtom, olja/vatten i cylindrarna och/eller att en cylinder tappat rejält i komp så ska toppen vara ok.
Visa användare
53
Ekan24v
316i compakt -94
525i 24v -91
518i -90
tack för svaren grabbar!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.