AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
9.717

Vinterdäck tips och var handla?

Sida 4 av 5
Många säger att köp det vinterdäcket eller man har läst alla tester, bilen går som på en räls..................?
Jag har personligen aldrig blivit imponerad av något vinterdäck jag haft och det gäller både märkes och budget däck.
Så väglaget bestämmer oavsett vilket däck som sitter på bilen........
... och framförallt hur man kör, men det är ju alltid viktigt att ha bra mönsterdjup och ex. vis bra dubb. Har dock aldrig gått på och köpt de dyraste däcken (aldrig ens på sommardäcken) och har alltid klarat mig bra, peppar peppar. Värsta var dock i mars 2008 när jag körde upp till Sälen i ett fruktansvärt snöväder med dubbfria däck på en 320dT m-paket. Jesus, det var inte kul, kände mig mest rädd att köra med dubbfritt i det väglaget. Jag kör dubb!!! Enda nackdelen är ju att det snart blir förbud att köra vissa gator med dubb. Få se om de orkar stå där och lappa folk för det...
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Problemet i Skåne är ju att man aldrig vet hur vintern kommer att bli. Vintern 08/09 köpte jag nordiska dubbfria och körde totalt en dag på snö med dom. Större delen av vintern var det plusgrader och var det minus så var det oftast torrt. Förra vinterna hade jag dubbat på båda bilarna och vinterna var den värsta på många år om man räknar antalet dagar med snö.

Sen är ju vädret på vinterna oftast så att det pendlar kring nollstrecket och det kan gå ganska snabbt från blött till glashalt.

Så alla tre typerna av däck kan vara det bästa valet för en skånsk vinter...

___
//Ulf
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo...det där med däck( vinterdäck kanske främst ) är ett "gissel" att få till rätt i en "blandvinter" som kanske Skåne har rätt ofta ?
Har inte så mycket erfarenhet(läs>>>I princip noll erfarenhet:)) från dessa trakter..

"Det är alltid halt på vintern"... som min gode Far brukade säga när vi barn satt i baksätet och prombt ville veta hur det låg till med friktionskoefficienten på vägbanan ;)

Mvh Janne.
Ni
17
Niclas73a
Saab 9000CS -98 och Ford Galaxy -01
Jag köper i princip alltid via däckonline. Brukar ha bäst pris + att verkstaden jag använder jag mig av är kanonbra!
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Val av däck som så mkt annat är komprommiser som så mkt annat. Det är så många faktorer att ta hänsyn till. Körsätt, vart man bor, vart man ska åka, bil osv osv. För vår del har vi nu dubbfria nokian hakka r på BMW:n och har precis köpt dubbade Yokohama till audin. Blir spännande hur Yokohama kommer funka, men men. Fick dem till bra pris. Jag vill nog påstå att det är ytterst svårt att säga att det ena är bäst, eller det andra är sämst när det gäller däck. Men en medvetenhet om väglaget hjälper de flesta att i vart fall minska risken för en olycka.

Mvh Martin
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Niclas73a: problemet med däckonline är ju att deras vinterdäcksutbud är väldigt begränsat om man inte är på jakt efter centraleuropeiska friktionsdäck. Detta då dom är baserade i Tysland där dubbat är förbjudet och efterfrågan på odubbade nordendäck väldigt litet. Kollade snabbt på däck i dim 225/45-17 och det finns ett gäng dubbade men bland dom odubbade som är 121st så är inga så kallade nordendäck.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Kahn-d: problemet är att det inte är så lätt att kompromissa då man inte har alla förutsättning (se mitt inlägg ovan om skånsk vinter). Läser man däcktesterna tips typ kör man mycket motorväg i södra delarna av landet så ska man välja centraleuropeiskt odubbat. Jo, jag kör dagligen på motorväg men jag vill ju också kunna köra av motorvägen då alla destinationer inte ligger direkt vid en motorvägsavfart. Min kollega som bor i Ystad hade 1,5 m på sin tomt förra året, jag har sett bild på hans bil som stått parkerad några dagar med ca 1 m snö på taket...Han kör 12 mil motorväg nästan dagligen.

Jag kommer att behöva nya vinterdäck på en av bilarna och är för tillfället väldigt splittrad vad jag ska välja. Sitter slitna dubbade Bridgestone Noranza på just fälgarna just nu. Ska lägga på dom i morgon och då också kolla hur många milimeter som är kvar.

___
//Ulf
Bra tråd! Jag köpte min 320 Coupe i somras (ny 2010) och tänkte nu byta till dubbdäck på 17"-fälgarna som följde med. (för att sen köpa nya 18-19" nästa sommar).
Någon som har tips om vilka däck, och vart man ska köpa dom, och som är seriösa när dom byter däck ?
Jag har lämnat in bilar tidigare och man blir ju mörkrädd när man ser hur dom hanterar bilarna.
Det gäller Stockholms-området, och helst inte innerstan.
Hos vem köper ni era dubbdäck runt Stockholms-området?
Hade tänkt mig Nokian Hakkapeliitta 7 eller något annat bra:
Är 2234:-/st ett bra pris? Kollade med BMW och dom skulle ha runt 4500:-/st (!) 225/45/17
2234:-/st hos däckonline:
Länk
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
242: 4500:- /st ! Hur kunde de med att säga det..? =)

De som verkar vara billigast på Hakka 7 just nu (av de jag brukar kolla som hastigast på nätet) är Nordendäck med 2039:- /st. Länk

Det kan alltid löna sig att kolla några lokala handlare, man får ju lägga på frakt och montering när man handlar på nätet.

MVH Christofer
Använde bythjul.com i slutet av oktober, tror de hade någon extra rabatt under oktober. Fick mina Hakka 7 215/55 16 för totalt 7861 kr (inklusive moms), inräktat frakt, däckförvaring+skifte samt montering+balansering.

Oerhört bekvämt smidigt med snabb leverans direkt till verkstad.

Tvekade lite 215 och 225 men jag hade 215 på min 530 vilket fungerade bra och såg att tidigare ägare på min nuvarande 540 också kört 215. Dessutom lite billigare och sannolikt lite på vinterväglag (marginell skillnad) även om 225 är officiella rekommendationen för 540 i manual.

Mycket nöjd med mina Hakka 7 även om det går att diskutera att överhuvudtaget ha dubbdäck i Stockholms trafik. Skillnaden mellan mina halvslitna Gislaved Nordfrost 3 som jag hade på 530n är så klart helt enorm.
Crille82: 4500:- /st ! Hur kunde de med att säga det..? =)
Ja det var väl BMW´s sätt att säga "vi säljer inte däck" antar jag.
Tog en hel vecka (5 dagar) och 3-4 telefonsamtal per dag + meddelanden innan jag ens fick "sluta-fråga-oss-om-pris"-priset. Riktigt riktigt dåligt av BMW.
Har nu lärt mig att aldrig köpa något mer av BMW, men annars är det bra :)
Kan tillägga att det här är min första BMW, och förmodligen sista också tack vare BMW Kungens Kurva. Älskar bilen mer än allt annat, bästa och roligaste bilen jag någonsin haft, men BMW´s sätt att behandla sina kunder är nog det värsta jag varit med om.
Tyvärr är det nog ett storstadsfenomen. Novation i Uppsala har under många år agerat helt motsatt mot dina erfarenheter, jag är väldigt nöjd och har därför stannat kvar som BMW-kund. Gjorde en kort avstickare förra året med Audi men sålde bilen efter 3 mån eftersom jag inte alls gillade bilen och dessutom fick ungefär samma bemötande som du upplever, hos Möller Bil.

/Anders
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
mats_epost: Tänk på att 215/55-16 är avsevärt billigare än 225/45-17.

MVH Christofer
crille82: Absolut, men hur som helst, jag är också intresserad över var man hittar billigast kvalitetsdäck. Jag jämförde kan inte rubbet men bythjul.com var billigast av de jag kollade i slutet av oktober.
hej någon med erfarenhet av nokian WRG-2, kan få köpa en uppsättning nya till bra pris 245/40 18" å slänga på originalfälgarna.

dock lite skeptisk om man vågar prova denna kombo på 550, kör över hela landet, wrg är väll lite mer anpassat för sydligare breddgrader,

mottar gärna tips från folk som kört dessa däck,
Skulle nog aldrig köra med dubbfria 18" om du kör över hela landet. Fick på mina 18" igår med dubb och det kändes väldigt tryggt och fint att köra på snön som ligger på många ställen här i Uppland. Har en 130i med nya 17" dubbfria däck och det känns inte alls lika tryggt. Jag väljer dubb 7 dagar i veckan om man inte bor i Syd där det sällan snöar eller är vinter. Med en så motorstark bil som 550 skulle jag tveka ännu mindre. Nokian WRG är ju dessutom vad jag minns ett däck som hamnade väldigt lågt i testerna tidigare i höst.

/Anders
nog så sant de, nån med erfarenhet av 245/45 18" på e60 med M paket då? blir tight kanske ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.