|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Har kollat på nordendäck.se samt däckonline efter dubbfria vinterdäck till BMW:n. Vill ha ett par bra däck och prisvärda däck 205/55-16 Skulle ni välja någon av dessa för under 1000:-? Länk Förlag på alternativa inköpsställen mottages också tacksamt. | |
| Utav de hade jag valt Nokian WR G2. Fast ska däcken sitta på din 120i gör du mer rätt i att köpa bättre däck för våra vinterförhållanden. Lägg till ett par hundralappar så får du bättre däck. =) | |
|
Hej Allt är avväganden, jag skulle inte våga sätta på t ex ett Nokian på första sidan pga det är ett kontinentalt friktionsdäck avpassat för centraleuropeiskt klimat. Funkar dåligt i våra breddgradet. Om du vill ha kvalitet samt klimatanpassat och även vara ekonomisk rekommenderar jag Nokians lågprismärke Nordman, Nordman RS är det gamla Nokian RSi och det är ett lysande däck avpassat för klimatet, stor skillnad, främst när du är tvungen att tvärbromsa vid ett övergångsställe och däcket gör att du stannar innan övergångsstället istället för efter övergångsstället som med flingfling eller något annat aseatiskt däcksmärke. Dessutom ger kvalitetsdäck fler mil per krona i de flesta fall. Lycka till! Asken |
|
|
Tack grabbar, bra input! Köpte direkt av "min" bilverstad. Blev Gislaved softfrost, monterat och klart (på lös fälg) för under 1000-lappen. (drygt 1200:- på nätet) |
|
|
Ni som så självklart väljer dubbfritt. Skulle ni gjort det även om ni visste att ni skulle åka på fjällresor typ till Härjedalen eller Jämtland. Jag har lite beslutsvånda. ;-) |
|
|
Detta blir första vintern med dubbfritt för min del. Nokian Hakkapeliitta R har jag till BMW:n. Annars har jag kört på dubbdäck till vår andra bil och tidigare bilar. Däremot har jag kört mina föräldrars bilar som har varit dubbfritt på de senaste 10 åren: Volvo 760, fantastisk vinterbil ;) med dubbfritt av okänt slag till Norge. Citroen Berlingo * 3 med dubbfria michelin. 316 compact automat från -04 med continenal dubbfria. Det som jag känner som gemensamt utifrån det jag kört är att det är lite segare att starta, lite mer hjulspinn/strypning från ESP/DSC. Samt att det är lite längre bromssträcka på is. Däremot har jag varit positivt överraskad hur stabilt bilarna gått i fart så att säga. Speciellt vintern som var. Kan också tillägga att föräldrarna bor i Uddevalla där det är backigt och dom bor uppe på ett berg kan man säga. Min far köper aldrig dubbdäck igen (får stå för honom) och han menar på att är det sånt ruggigt väder ute så får man strunta i att ge sig ut, men att normal vinter inte är några problem så länge man anpassar körsätt. Mvh Martin |
|
|
Hmmm, men klarar även kvinnor av att anpassa körsätt? ;-) Jag tycker E39 är riktigt bra i vinterväglag, i fart, precis som du skrivs här. Däremot tycker jag att man märker under dåliga förhållanden vid krypkörning (speciellt vid lut såklart) samt starter från noll att man har en tung bakhjulsdriven bil. Det kan vara läskigt, klurigt. Lutar åt dubbade däck för mig trots allt, men det kanske blir sista gången? ;-) Både för att utvecklingen går snabbt med dubbfria däck samt att det kanske i framtiden blir förbjudet på mer vägar än Hornsgatan i Stockholm? Sedan är det skillnad när det gäller uppkörd is, packad snö och glansis. Oavsett om det blir dubbfritt på plats 1, 2 och 3 i teknikens världs test så tvivlar jag starkt på att ett dubbfritt däck är säkrare än tex Hakka 7 vid förhållandet som liknar glansis eller blixthalka. Faktum är att det stundtals kan bli sjukt halt även på vägarna i större städer i de södra regionerna när snön isen packas hårt av trafiken i samband med snöfall/isbildning. Sedan tror jag också att bilar med dubbfria däck har viss fördel av att det faktiskt finns en hel del dubbade däck som kör upp lite spår i glansisen. Frågan är hur det skulle vara på vintervägarna om alla hade dubbfritt? |
|
|
Har man en tung och stor bil kanske man kan överväga att köra med dubbfria däck. Jag har haft dubbfritt på mina senaste bilar och det har fungerat bra när det varit en normalvinter men till vår lilla 1:a så blir det Hakka 7 av säkerhetsskäl. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
"Ni som så självklart väljer dubbfritt. Skulle ni gjort det även om ni visste att ni skulle åka på fjällresor typ till Härjedalen eller Jämtland." Det var absolut inget självklart val, om vintern som kommer blir som den förra kommer jag nog ångra valet. Har alltid kört dubbat tidigare men vill ge friktionsdäcken en chans. Tror också att det ska till dubb om det ska bita på isen. Men då jag åker mkt landsväg slits dubbarna ner och med slitna/saknade dubbar tror jag att skillnaden på is och packad snö blir mindre. |
|
|
För mig blir det dubbat i år efter att ha kört med dubbfritt i cirka 5 år. Detta efter att nästan krockat efter att bilen släppt totalt på is i 90km/h förra vintern, bra läskigt. |
|
| Snorken: Vad hade du för dubbfriadäck; märke osv? Nordiska eller centraleuropeiska friktionsdäck? | |
|
Vet faktiskt inte riktigt vad det var för typ, de var de som satte på när jag köpte bilen. Senare under vintern blev jag påkörd i en korsning, inte min vinter helt enkelt, fast å andra sidan fick jag chans att uppgradera från Megane 2.0 till BMW 335i :) Har de senaste dagarna läst en hel del däcktest och de flesta visar att dubbdäck är överlägsna dubbfria på is och snö. Mest det jag lutar mig på vid mitt val denna vinter. Det är dock väldigt svårt när tester säger olika. I teknikens världs senaste test får tex ett nordiskt dubbfritt(Goodyear Ultragrip Ice+) väldigt bra betyg på is och snö men i aftonbladets senaste får det inte bättre än andra dubbfria däck. |
|
|
Snorken: Däck får ju ofta som du säger olika betyg i olika tester. Ja tror dock spontant att Teknikens Världs tester är mer vetenskapliga än Aftonblaskans. MVH Christofer |
|
|
Flera nämner "nordiskt klimat" eller "våra breddgrader". Vad innebär det i ett land som Sverige som är 150mil långt och med olika klimatzoner? Mjuka R-klassade friktionsdäck är måhända bra på snö/is är obehagliga vid inbromsningar att köra med på barmark. Det som kan ge dig den extra säkerheten kan ge det direkt motsatta när vädret ändras. Jag tycker senaste numret av Teknikens Värld sammanfattar behovet väldigt bra. Val av vinterdäck blir som alltid en kompromiss och bör återspegla vilken typ av körning man mestadels. Kör man 99% på slaskiga motorvägar men tar en tur till fjällen varje år är det bättre att komplettera de dubbfria centraleuropeiskadäcken men snökedjor än att köra omkring på mjuka nordiska dubbfria däck. Har själv kört sedan 2001 med centraleuropeiska friktionsdäck (NRW, WR G1, TS810, Maxiice, GY UG) och det har jag aldrig ångrat, trots den senaste vintern. Skulle jag köpa nya däck idag hade jag tveklöst valt nya TS830 från Conti. Men det beror lite på förutsättningarna och hade jag bott någon annanstans i landet hade mitt val troligen varit annorlunda. |
|
|
Håller enbart med delvis. Det är ju så här. Trots att dubbfria däck passar bäst till ca 95% av vägarna man kör på så är det på de sista 5% procenten som olyckorna oftast händer. De gångerna man stöter på jäkliga vinterväglag eller någon form av blixthalka. Visst kan man anpassa farten men det kräver ändå lite känsla för bilkörning. Jag är inte ensam förare av min bil. Trots det jag just skrev tror jag att jag också skulle valt friktionsdäck i Skåne om jag inte hade alltför mycket resor norrut. Jag bor dock i Stockholm. Snökedjor? ;-) Hur fort får man köra på sådana? |
|
|
Har läst en del däcktester men saknar en test av däck som är något slitna, säg 1000-2000 mil barmark. Undrar om inte friktionsdäcket kommer prestera förhållande vis bättre än ett dubbdäck som saknar 30% av dubben och övriga är slitna? |
|
| Senaste Auto Motor & Sport har även med slitna dubbdäck och friktionsdäck i sin test. | |
|
BjörnB: Du har helt rätt, detta vore intressant att veta. En nackdel med dubbdäck är så klart att man kan tappa dubb och i ett sådant läge kan mycket väl friktionsdäck vara bättre. Frågan är dock hur länge det dröjer innan moderna dubbdäck verkligen tappar 30 procent av dubben? Att detta sker redan efter 1000 mil på barmark tvivlar jag starkt på. |
|
| Mats: Snökedjor slår alla nya dubbdäck vad gäller fäste på den oplogade backen upp till fjällstugan. Bra friktionsdäck i vettig dimension (dvs 205-55-16) i kombination med antisladdsystem fixar resten av sträckan till fjällen. | |
|
Men vad är det för hastighetsbegränsning på snökedjor i Sverige? Helt oplogade vägar hoppas jag att man slipper. ;-) Däremot finns det så klart risk för att man stöter på ymnigt snöfall och även dagar med is eller blixthalka. Autosock verkar vara ett ännu smidigare alternativ, men kanske inte lika bra som snökedjor (sett dem på BMW i Solna). Länk Det blir dock Hakka 7 för mig, sannolikt 215/55 - 16 för min 540 E39. sedan får man hålla tummen för att man kan ha dem i några år innan det införs ytterligare restriktioner i Stockholm. I värsta fall blir det en jäkligt dålig investering. ;-) Aftonbladets senaste test visar ändå att dubbdäck fortfarande är helt överlägsna på varje fall isiga underlag. |
|
Verdi |
1. Moderna dubbdäck tappar inte dubb. 2. Dubbdäck är hårdare och stabilare än dubbfria av nordisk typ. 3. Dubbdäck klarar slitage/ålder bättre än dubbfria som är mer beroende av gummikvaliteten och mönster för grepp. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.