|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
| Sen är det ju lite skillnad på hur istesterna görs. Antagligen för att man önskar olika resultat. Teknikens värld testar isegenskaperna på ruggad is medans Aftonbladet testar på polerad blankis. Kanske inte så konstigt att man får olika vinnare då... | |
|
Janne T, AKN: Jag tackar så mycket. Mvh //aousio |
|
Verdi |
Har för mig att Teknikens Värld korade ett mellaneuropeiskt däck som vinnare förra hösten också. Men läser man Vi Bilägares test så bör man nog tänka sig för både en och två ggr innan man köper dubbfritt. Vad tror ni händer när det blir förbud mot dubbade däck i stadskärnorna? Tror ni det blir halt vid korsningar osv? :-) |
| >Chris87; skulle tro mina 245-or är årgång -07, iofs i väldigt bra skick men då är det bättre att sälja dem däcken och köpa nya 225-or. Kanske blir dubbat ändå på den då bilen är mappad, även om den har x-drive | |
|
"Frågan är dock hur länge det dröjer innan moderna dubbdäck verkligen tappar 30 procent av dubben? Att detta sker redan efter 1000 mil på barmark tvivlar jag starkt på. " Jag menar inte att 30% skulle vara borta redan efter 1000mil. Men att 30% saknas är inte ovanligt, körsträckan känner jag inte till. "...Moderna dubbdäck tappar ej dubb"" Mina gamla dubbade som krängdes av hade max 10% av dubbarna kvar! (Körsträckan okänd) |
|
|
Verdi "Ok, men jag slår vad om att ett dubbdäck som gått 1000 mil fortfarande är enormt mycket bättre än ett dubbfritt som gått 1000 mil, trots att dubbdäcket säkert tappat mer." Vadå bättre??? Alla däck handlar om kompromisser, är inte så enkelt att det finns ett däck eller däcktyp som är bäst rakt av. Det insåg jag snabbt. Knäckfrågan är att hitta den kompromiss som passar min körprofil bäst. Jag valde denna gång dubbfritt med viss beslutsångest. Bodde jag i övre Norrland eller Malmö vore valet enklare. |
|
Verdi |
Ja, bättre på is alltså. Är dubbfria av nordisk typ bättre än dubbdäck på något annat än komfort/ljud? |
|
Björn: vad hade du valt om du bodde i Malmö (förutom skottsäker väst ;)? ___ //Ulf |
|
|
Jag valde dubbade nokian hakka7 till sambons bil med tanke på eventuell blixthalka. Däckmontören sa att dom var bästa däcken att montera, runda och lätta att balansera. 628csi |
|
|
Ulf, sommardäck! ;) |
|
| Dubbfritt är väl inte ett självklart val bara för att man bor i skåne?? Blixthalkan verkar ju slå till ett antal gånger varje vinter. Senast i går morse i norra skåne. Var inte kul med 17" sommardäck kan jag säga... | |
|
I skåne skulle jag personligen välja dubbfritt men jag menar inte att det är ett självklart val på något sätt. Förstår absolut hur de tänker som väljer dubbat även i skåne. Den skånska isen är väl lika hal som i övriga Sverige, men inte lika vanlig som i norrland. |
|
|
Min äldsta dotter ska börja övningsköra i vinter så för oss var det inget alternativ. Jag vill känna trygghet och ha marginalen på min sida om det skulle vara blixthalka. Vi pratar om ganska stora skillnader i säkerhetsmarginal mellan ett dubbat och dubbfritt däck. Jag skiter fullständigt i miljösnacket, det viktiga är säkerheten för min familj. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
StefanL: "Blixthalka" innebär för mig personligen att man inte är ute och kör speciellt långa sträckor i det väglaget som "privatbilist" trots att man kan antas vara en ganska erfaren och "duktig" trafikant...annat än det man absolut måste såklart. Man anpassar hastigheten och kör efter "väggrepp och förstånd" oavsett däck.. Du säkerställer alltså din säkerhet för din familj med dubbdäck menar du ? Tja, hur går dessa dubbdäck på vått asfaltunderlag då? Kan vara otroligt vingligt och dåliga egenskaper(läs osäkra) för t.ex vattenplaning med ett dubbdäck som kanske är kanon på ren is.. En "artonåring" har oftast inte i ryggmärgen att om det regnar så anpassas hastigheten därefter. Man övningskör inte heller i blixthalka...eller? :) Men visst, NYA topptestade dubbdäck biter bäst på PTFE underlag(t.ex i kombinationen regn + blankis).. Däremot är alla däck på marknaden en kompromiss mellan egenskaper..som vi väl alla vet iofs, men kanske måste tryckas på lite igen ;) Mvh Janne. |
|
|
Första vintern med dubbfritt förra året. Förvånansvärt bra, fastnade väl i ngn driva under parkering ett par ggr, men inga problem under körning. Det är klart att antispinn-lampan tänds ofta men helt odramatiskt att köra omkring med. Tycker det är helt onödigt att köra med dubb och slita på asfalten om det inte behövs, däremot måste man ju vara vaksam på blixthalka/väderomslag och anpassa körningen därefter. Men det bör man ju göra oavsett. Så med en e46:a i Göteborgsområdet väljer iaf jag dubbfritt alla dagar i veckan. Mvh Anders |
|
|
Just det ja, jag handlade mina begagnade på PB/blocket. Olika priser dock haha...! Men hyfsat billigt och bra med 17 tums alufälgar och Conti-däck. Mvh Anders |
|
|
Ibland kan också smådetaljer vara med och påverka valet. Tex en sådan här löjlig fjantig sak: Den sista 100 meter långa vägbiten innan man kör in i mitt flerbilsgarage sköts som regel brutalt dåligt på vintern. Dels själva vägen och sedan lutar det en del uppåt där man kör in i garaget (efter en skarp 90 graders vänstersväng). Klurigt med ickedubbade däck, inget så kul att liksom ta fart in garaget heller, trångt med betongstolpar modell värre. Tar du lite fart och sedan framvagnen börja glida lite... grattis. |
|
Verdi |
Janne T, Dubbdäck är absolut inte sämre än nordiska dubbfria på våt asfalt. |
|
Vad jag förstått kräver våtgrepp resp isgrepp olika gummiblandningar. Det är mao svårt att samtidigt få till bra grepp på is och vått underlag med en och samma gummiblandning. Med dubb som greppar kan gummits våtegenskaper prioriteras mer än för motsvarande (Nordiska) dubbfria däck. Själv kör jag på mellaneuropadäck då det passar mig (man får akta sig på is). mvh/ Anders |
|
|
Verdi: Nu är vi där igen.. Var skriver jag att nordiska dubbfria har bättre egenskaper på vått än dubbdäck? Finns dock många centraleuropeiska dubbfria som är lååångt bättre än de flesta dubbdäck på vått om jag nu ska säga någonting om friktionsdäck.. MEN>>>>Kan väl iaf skriva att vattenplaningsegenskaperna och våtegenskaperna på det NORDISKA friktionsdäcket Goodyear UltraGrip Ice + fick mera poäng än det dubbade högpresterande rena "vinterväglagsdäcket" Continental Conti IceContakt i Teknikens Världs test i nr 22...som exempel. Man bör läsa tester i tidningarna och se på poängen för varje specifikt däck och för varje testmoment för att sedan göra sitt val. Men återigen...generalisera kan man göra(även jag gör det emellanåt), men man måste titta på specifikt däck för att verkligen kunna säga vilket däck som är bäst på vad man själv tycker passar in på sina egna "turer i vinter". Man kan t.ex. inte bara tro att man får mer säkerhet med något "random dubbdäck" i vinter utan att precisera valet och sina intentioner/körningar i vinter. Man måste se på SPECIFIKT däck och göra sitt val utefter vad man vill ha för en kompromiss i egenskaper.. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.