AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
9.719

Vinterdäck tips och var handla?

Sida 2 av 5
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Verdi:
Öhh..."Moderna dubbdäck tappar ej dubb" ? och>>> "Dubbdäck klarar slitage/ålder bättre än dubbfria" ?

Sedan håller jag inte heller med om att alla nordiska dubbfria däck är ostabilare än dubbdäck...Var? När?

Var hittar du den faktan ?

Det enda jag vet är att Goodyears dubbfria nordiska däck(Goodyear Ultra Grip Ice+) vann testet som Teknikens Värld gjorde och det var absolut inte sämre än dubbdäcken när det gäller vägegenskaper..

Det gjordes även ett test av begagnade vinterdäck i nr 21 av Teknikens värld och främst dubbdäcken(Continentals dåvarande däck, ej den nya IceContact av förståeliga skäl) tappar otroligt mycket mer av sina egenskaper efter ca 1000mil körda än dubbfria diton..

Mvh Janne.
Verdi
Jag har kört drygt 2000 mil med mina Continental dubbdäck och i princip inte tappat en enda dubb. Men visst, någon enstaka dubb kan säkert lossna om du ska märka ord. Men inte 30% på 1000 mil.

Från Collin på Aftonbladet: Länk

"Många tror att dubbdäck är sämre än nordiska dubblösa däck på asfalt. Och trots åratal av testresultat här i Aftonbladet som visar motsatsen lever myten vidare. Men dubbdäcken är relativt styva i sin konstruktion vilket ger att anständigt grepp på både torr och våt asfalt. De dubblösa nordiska däcken däremot måste vara så mjuka, för att klara isgatan med enbart hjälp av gummiblandning och klackarnas utformning, att de viker sig redan vid rätt normal kurvtagning på barmark. Vid en undanmanöver eller hård inbromsning deformeras däcken så mycket att klackarna inte ligger an, de ställer sig på tå, och då försvinner greppet i samma stund.
De nordiska dubblösa däcken har blivit mycket bättre på snö och is under senare år, men greppet på asfalt måste bli väsentligt bättre och här har däcktillverkarna en riktig utmaning. Samma sak, men i mindre mån gäller dubbdäcken. De behöver inte bli bättre på is och snö, men asfaltgreppet kan fortfarande förbättras.
Att Autobahndäcken inte hamnar ännu längre bort i tabellen beror på att de samlar poäng på barmark. De är usla på is och snö, men är stabila på våt och torr asfalt. Det är ju så de vill ha däcken i Tyskland och i länderna runt omkring. Men här uppe i norr passar de ju inte alls."
Verdi
Att dubbdäck klarar slitage bättre är väl något jag inte har direkta belägg för, mer än vanlig logik.

Om dubbfria däck förlitar sig på mönstret och gummits mjukhet för att klara greppet på vinterväglag så tycker jag att det är rimligt att dra följande slutsatser.

1. Mjukt gummi slits snabbare=> Dubbfria slits snabbare => Sämre mönster på dubbfria fortare.
2. Mjukt gummi är känsligare för ålder => Dubbfria är känsligare för ålder.

I övrigt så är mina dubbar en aning deformerade men fortfarande står de ut och känns vassa trots att jag bara har 5 mm kvar av mönsterdjupet.
Verdi
ps. Missade det om beg-testet av teknikens värld.

Ok, men jag slår vad om att ett dubbdäck som gått 1000 mil fortfarande är enormt mycket bättre än ett dubbfritt som gått 1000 mil, trots att dubbdäcket säkert tappat mer.
Verdi:
Om jag förstår det korrekt så kom dubbfria däck på platsen 1, 2 och 3 i teknikens världs test sammanlagt (!!!!!). Dock kom Nokian Hakka 7 på delad tredje plats. Har dock inte läst testerna själv.
Hänvisar till diskussionerna i denna tråd:
Länk

Däremot visar ju Aftonbladets senaste test att dubbdäck fortfarande är helt överlägsna på isiga förhållanden. Något som jag själv väljer att tro på.

Har själv beställt ett par Hakka 7 nu, orkade inte vela längre. ;-) Mitt största hot ligger väl i att fler vägar än Hornsgatan förbjuds i Stockholm. Då får jag väl åka norrut och sälja mina vinterdäck. ;-)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Lite korrektion av mats_epost:

Testresultat:
1:a>> Ett nordiskt dubbfritt däck, Goodyear UltraGrip Ice+.
2:a>> Ett Centraleuropeiskt dubbfritt däck, Continental ContiWinterContact TS 830.
På delad tredje plats kom först de bästa dubbdäcken som var med i detta test, Continental ContiIceContact och Hakkapeliitta 7.

Vad man väljer är som alltid beroende på hur,var,när etc man använder sin bil på vintern..

Mvh Janne.
>Chris87; har förstått genom dina inlägg på forumet att du är proffs på däck :-) En fråga till dig: Jag har en omgång BMW fälgar 189 18" som satt på när jag köpte min fd 335T -09 förra hösten. Använde dem fälgarna och slängde då förra vintern på dubbdäck som jag hade över i garaget 245x40x18 vill jag minnas (hade nog haft dem på en E60 tror jag). Hade tänkt använda dessa hjul till min 335xi E92 -08, men fick veta att E90-92 skall ha 225x40x18. Vad rekommenderar du: köpa nya däck och använda fälgarna eller behålla och köra som jag gjorde förra vintern ett antal mil? Körde knappt med bilen förra vintern då jag hade en annan vinterbil. Har ju X-drive på coupén.
Verdi
Jo, alltså. Teknikens värld har en lite konstig viktning i sina tester. De tycker att egenskaper på asfalt är lika viktiga som snö osv. Jag tycker att den kritiska punkten är greppet på is. Det är då det handlar om liv eller död...
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Förstår inte heller TV:s viktning? Jag köper dubbdäck för att slippa snurra av vägen i isiga kurvor och för att komma iväg i isiga korsningar... Om man viktar egenskaper mot varandra så är det ju som att säga "när det inte är så halt vinner det dubbfria däcket på komfort och ekonomi"...

Okej, så om TV testade flytvästar, som ju också är ett säkerhetstillbehör precis som dubbdäck, så skulle den "mjuka sköna västen med bäst komfort" vinna trots att den inte flyter i hårt väder... Nämligen då man precis behöver den bäst! ;-)

Varför vill man chansa?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
BjörnB: AGI Sarek är både bra och billiga, köpte två nya dock dubb förra året och de funkade kanonbra på drivhjulen bak

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
lånar tråden lite.

Har ni något att säga om det svenska märket Gislaved, dubbade?

//aousio

Sn
80
Snorken
335iA E90 M-sport -07
Kan citera en del ur sammafattningen ur teknikens världs senaste test också:

"De centraleuropeiska däcken är usla på vinterväglag - bara ett däck klarar att ge godkänd säkerhetsnivå."

Håller förövrigt med Profossen det viktigaste för ett vinterdäck måste väl ändå vara hur det presterar när det finns störst risk att det går åt skogen(snö/is).
Hehe, ett par episka citat av Profossen. ;-)
Med Känsla: Det bästa är ju helt klart att montera 225/40-18 på dina fälgar. Gissningsvis mår bilens framvagn bättre med 225:or. Framvagnen är ju i grund och botten konstruerad för max 225.
Hur gamla är de befintliga däcken du har?

Jag hade köpt nya däck i rätt däckdimension, men det är jag det. Tycker du inte det är värt det får du väl köra på det du har, förutsatt att du får plats med 245:or framtill.
Håller med om Teknikens världs viktning. Har de presenterat några användbara mätvärden i år eller är det som förra året enbart poäng? För det poängsystem de använde förra året var ju totalt värdelöst eftersom det inte gick att jämföra däcken inom de olika områdena.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ser att många antar en massa här utan att skriva allt s.a.s... rekommenderas att köpa tidningen och läsa själv..
Blir bara en massa "tyckanden och troenden" annars...
Verdi tycker en del utan att veta ser jag..

Tidningen skriver>>>"Is och snöprestanda får poäng utifrån skalan 20-0, medan vått bedöms utifrån en tiogradig(10) skala där tio poäng är högsta poäng.
Detta för att vi värderar vinteregenskaperna HÖGRE"...Slut citat.

Visst, inte fel i det heller i ett forum ;), men hela bilden missar man, t.ex tester av däck som i detta fall..

Nä...Köp nr 22 av Teknikens Värld om ni vill VETA :)

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tillägg>>>Menar med mina sista rader i mitt förra inlägg att det är helt ok att "tycka o tro" i ett forum också :)

Mvh Janne.
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Dubbade Gislaved är isf inget att ha??

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

aousio:
Gislaved Nord Frost 5 var ett bra däck under sin tillverkningstid, det däcket har mig veterligt gått ur produktion någon gång 2008-2009..
Klargör direkt då med att säga>>> Ja, det är ett prisvärt och bra däck även idag om man lyckas få tag i något oanvänt (vissa handlare tillhandahåller detta däck, men med ett reducerat pris pga av att de är ofta tillverkade 2008 då..)

Nämnas kan att jag kör båda mina BMW´s med just detta däck :)

Mvh Janne.
För många är TVs tester lag men det finns också andra tidningar Länk

mvh/ Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.