AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
19.013

Var i Linköping med omejd balansera däck enligt BMW-spec?

Sida 1 av 2
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Var hittar jag en verkstad som kan balansera däcken till denna spec: Länk genom att använda en sån här maskin: Länk tillsammans med denna hylsa som man tydligen skall ha: Länk och genom att följa dessa instruktioner: Länk och Länk

Samt mäta variation i vägtryck och lämna en liten rapport om vägtrycksvariation, orundhet, ovalitet, initial och slutgilig obalans för varje hjul.

Så min fråga är alltså: Jag letar efter en verkstad som har en Hunter GSP9700 och utöver det är duktiga och noggranna.

Mjölby gummiverkstad?
ma
7.450
marin849
Och hur mycket vägtrycksvariation är dåligt, acceptabelt resp bra?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Alltså, de erfarenheter jag har av Hackefors är att de klarar av att balansera hjul plus/minus 3 gram. Däremot så är ju E39 både känsliga på däckrundhet, stördämpare samt hur bussningar och stag mår i fram och bakvagn, det känner du säkert till. Det är de närmsta jag kan rekommendera dig i de regionerna.
Lycka till!
Ásken
ma
7.450
marin849
Tack. Kan Hackefors även mäta det jag efterfrågar? Jag vill inte bara ha "en balansering", jag vill veta "status" på mina fälgar och däck.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej
Du får nog fråga Erik på Länk om detaljer. Det jag vet är att de upptäckte att en fälg var oval för mig samt ett litet, litet glapp i ett styrstag som knappt gick att upptäcka men märktes i ratten vid körning, väldigt irriterande. En duktig, erfaren däckkille ser ju sånt som inte är normalt, det sitter i ryggmärgen på han.
Mvh
Asken
Vänd dig till Mjölby Gummiverkstad, de hjälper dig. Inte billigast men med bra reslutat. De lyckades "matcha" mina något orunda däck mot fälgarna så de små men irriterande vibbarna krin 90 försvann, de höll på i gott o väl 1 timme...
ma
7.450
marin849
Låter fint, vad är dyrt/billigt i sammanhanget? Har ej balanserat på riktig verkstad förut.
Jag gav knappt 900 för balanseringen inkl "matchning" av däck mot fälg...
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Hej. Har du skakande passagerarstol??? de är ganska vanligt på 39 touringen.... slitna bakvagnsbussningar. Har du vibrationer fram kan de även vara framvagnsglapp. Problemet är ju att bilprovningen inte slå ner på tex glapp i dragstagsbussningar. Dom bussningarna kan mycket väl medföra vibrationer iframvagn. ytterst lite obalans i ett däck kan fortplantas till outhärdlighet med en glapp framvagn. tex 5-10gram känns normalt knappt men med ett glapp kan detta lätt tiodubblas. Hackefors kan balansera +-1gram plus även se orundhet och matcha däck med fälg.
Er
692
ErikThörn
Tror att du har ett glapp snarare än en stor obalans.
ma
7.450
marin849
Jag hade nån obestämd ganska kraftig vibration som uppstod typ sista veckan innan jag tog av vinterdäcken, efter att det suttit stora drivor med is i fälgarna och lite överallt för den delen. Problemet försvann omedelbart med byte till sommardäcken och den har gått perfekt hela sommaren, men känner att det är rätt meningslöst att lägga på vinterdäcken igen utan att göra en ordentlig "diagnos" / balansering.

Då vill jag också veta skick (orund, skev, ojämnt vägtryck) på fälg/däck.

Hackefors har gjort bra intryck tidigare och ligger dessutom nära så slippar jag åka sju mil. Har de en sån där Hunter 9700 i BMW-utgåva?

Jag tänkte göra en hjulinställning i kontrollsyfte nån gång (framåt jul?), är väl lämpligt tillfälle att kolla upp bussningar etc. Bilen har snart gått 10000 mil. Men jag har noterat att bakhjulen eventuellt har lite extra camber.
Er
692
ErikThörn
Nej ingen hunter där. Dock är de så att 39orna blir "känsliga" mot obalans just av en anledning och de är glapp någonstans. de finns nog inte många i detta land som använder funtionerna på en hunter med bla balans +-1gram, vägtryck orundhet mm då skulle en balansering ta tre tim. Jag var också "hunterfixerad" under tiden jag åkte e38or men gör nu precis lika bra balansering med en 10000kr maskin. Ofta beroende på glapp samt trötta bussningar framförallt i bakvagnen.
ma
7.450
marin849
Men ojämnt vägtryck/orundhet måste ju vara ett utmärkt sätt att slita ut hjulupphängningen i förtid?

Jag behöver inte ha inom 1 gram, men jag vill ha enligt BMWs spec. i 1:a inlägget.
ErikThörn: Även min pass-stol "vibbade" ytterst lätt kring 90 (dock en E34). ALLT i chassiet var nytt (fjäderben, kardan, drivaxlar ner till sista bussning). Bytte allt detta "i onödan" då vibbarna berodde på orunda och/eller taskigt balanserade däck...
ma
7.450
marin849
hehe, det går ju inte att mäta vägtryck med dubbdäck "eftersom det är så dyrt att byta mätrullen efter varje däck" :)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
90% av alla vibratonsproblem på en E39 är orunda däck,fälg dåligt monterade hjul, eller dåligt balanserade dvs ej O balanserade. Går inte att lämna 3-5 gram på en E39 utan att det känns.
Du känner av om en sten fastnar i däcken exempelvis.
Jag lämnade 3-5 G på 540 när jag monterade nya däck för nån månad sedan, men det beror på att jag alltid balanserar om efter att däcken satt sig ordentligt efter en tids körning.
Har inga vibrationer men det känns ändå i bilen att de inte är 100 balanserade. Det totala lugnet försvinner imellanåt vid vissa hastigheter.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Jag har endast två gånger varit helt nöjd med balansering och det var med nya Bridgestone RE71. resp Michelin TRX. Men så var det också på SAAB.ar 9000 T16/900 T16 och däck som är löjliga idag 205x55x15 resp 180x65x390/15, och inte 245x35x19 pga av hjulhus stora som på bussar.
Såg på när dom balanserade och det var en fröjd att se att inget av däcken hoppade utom ett som som hoppade väldigt lite. Dom snurrade däcket ett halvt varv och sedan var detta helt runt också. Vidare så ställde de om balanseringsmaskinen från 5 gramsskala till 1 gram. Detta gör vi på bättre bilar som rullar i minst 200 sa dom. Året var 1988.

Och en skön känsla att det bara flöt fram. Även i kritiska farter kring 80-120 där jag tycker obalansen känns och i 200+ så klart.

"Byta upp sig? Till vad då?"
ma
7.450
marin849
Skit också. Vänster bakdäck är deformerat på något vis. På sidorna syns inget men under en sträcka på ca två dm ser man mycket tydligt att ena halvan av däcket "sticker upp" utanför/ovanför resten av däcksytan om man tittar på däckprofilen. Inte konstigt att det vibrerade i bilen.

Det är som att gummit "blåst upp sig som en ballong" just där.

Får ringa runt o se om det går att få tag i begagnat 215/55 R16 dubbdäck med typ 7mm mönster. 215/55 känns inte så vanligt tyvärr.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det är sk "cordsläpp", när den underliggande nätet av ståltråd släpper och ger en "bula" som du beskriver. Kan vara utmattningsartat om däcken har varit med några år eller även att någon mindre försiktig förare(läs damen i hushållet eller liknande?:)) tagit i en kant alt kört i ett potthål.

215 55 är relativt ovanligt. parvisa byten är inte så känsliga. Du kan ju prova en annons på powerbörsen alt blocket?

Om inte annat så kom det ju fram en massa matnyttigt som vanligt i APtrådar.

Lycka till!
Asken
ma
7.450
marin849
Aha! Tack för info!

Däcken är gamla, det är Hakkapelitta 1.

Tror inte någon kört ner i några potthål däremot åkte jag en (hel) del sidledes men det var ganska försiktig körning och det gick aldrig emot något.
Vill helst inte ha nya däck på en axel och mindre bra på en annan axel då jag tyckte bilen var så fint balanserad (och allmänt förtroendeingivande!)
förra vintern.

Kan det bli cordsläpp enbart pga däckets ålder? I så fall händer ju samma sak på övriga däck snart.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Man ska inte chansa på däck, Länk är riktigt bra grejor. Bilens vikt(2 ton), bortkopplad antispinn och sidvägs rörelser gör att just däcket och corden får ta smällar, gummi torkar med åren, därför rekommenderas däck 5-6 år sen torkar den delen av däcket som är naturgummi ut. Det är nog bara att investera i 4 däck misstänker jag. Brukar gå att köpa kompletta satser begagnade på Powerbörsen till vänster till vettigt pris alt kolla på blocket.
Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.