AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.826

Vilken olja i bakaxeln/diffklumpen på E34?

Sida 1 av 2
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Vilken olja ska det vara i bakaxelklumpen på en E34?

Jag vet inte om det är någon diffbroms i den men jag tror inte det.

Mvh: Tobias
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Är du minsta osäker på om du har en öppen eller bromsad differential så köper du Castrol SAF-XJ 75W-140, så slipper du fundera mer på vilken typ av differential du har. Denna fungerar utmärkt i både öppna och bromsade differentialer.

Är du däremot absolut 100% säker på att du har en öppen differential så kan du köpa tex Castrol SAF-XO 75W-90.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Precis, lr vilken 75W-90 transmissionsolja som helst.
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Måste dock var API-GL5 klassad (hypoiddrev tenderar att skapa ett högre tryck och då behövs en transmissionsolja som klarar detta - växellådor klarar sig oftast med API-GL4 klassning).
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tänkte bara förtydliga : påståendet "vilken 75W-90 API-GL5 klassad transmissionolja som helst" gäller såklart endast om du är 100% absolut säker på att du har en öppen differential.
Visa användare
273
Skillz
325i Cab -88
Hur många liter åtgår det för den bakaxeln? 0.9-1liter va?
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Njae, 1.7 liter för de mindre differentialerna (520i,525i,530i) och 1.9 liter för de större differentialerna (535i,540i).
Visa användare
273
Skillz
325i Cab -88
Ok. så 1.7liter är det i "188 diffen"?

535i är väl förresten inte samma som 540i? står även i realoem att det är 188an..
540i har 210an som det heter..? Enligt realOEM..
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, 535i har det större 210 huset mig veterligen.
Visa användare
273
Skillz
325i Cab -88
Du har nog rätt! RealOEM visar 535i när man söker på 540i bakaxel. Men även 188an dyker upp för 535an.. Så verkar finnas med båda konstigt nog :)

Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nope, hade fel, 535i har det lilla 188 huset.

Volymuppgifterna i mitt tidigare inlägg kommer från Bentley manualen, de brukar ha rätt men ibland slinker det in lite fel.
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vi kanske har rätt båda två...

210 huset användes enligt ett inlägg på ett annat forum på 530i och 535i upp till 7/90 och därefter var det 188 huset som användes.

Får undersöka det där lite närmare. Får nog ta mig en titt under min 535i bland annat.

Iallafall så verkar du behöva två flaskor dundermedel oavsett :-)
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Får väl erkänna att jag är något osäker på vad 535i har för hus, men allt pekar på att det alltid har haft 188 huset.

Iallafall så skall det vara enkelt att se skillnaden mellan ett 188 och 210 hus på en E34.

210 huset har grövre medbringaraxlar (36mm mot 30 mm) och har 8 skruvar (istället för 6) på locken för de utgående axlarna, se bild nedan.
Länk
Visa användare
273
Skillz
325i Cab -88
Ja men precis! :)

535i kan ha båda husen, det tror jag säkert på!

Och ja det är lätt att särskilja dom om man kollar på antalet bultar på medbringarna!

Nu undrar jag dock om man kan få på det stora huset på en med lilla ? För enligt den bilden så verkar dom vara exakt likadan i fästena. Dock lär man behöva byta utgånede axel mot kardan och eller byta yttre medbringarna för att kunna använda de fetare drivaxlarna.. Eller ja, det borde ju gå sålänge man har allt från bilen med större huset..eftersom de sitter på samma kaross, dock finns de ju olika bakaxelupphängningar också.. Jaja, verkar rätt invecklat på nå vis!

Men vore ju kul att ha en lista och veta hur man kan skifta imellan mellan olika e34or.
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Så nu var det påfyllt men jag har faktiskt inte kollat nivån. Hällde i lite mer än 1,2 liter som castrol anger. Hade klumpen på bordet så nivåpluggen var aldrig ur men ska kontrollera detta snarast. Det blev Castrol 75-90 olja.

Diffen är obromsad.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Allt är inte svart eller vit. Skrev igår senast att 535 manuell har stora 210 diffen, medans automatare (tillverkade efter 89/9) har lilla 188 diffen.

Ibland går det att sätta en stor diff på en bil med liten original. Just 535 automat har en distans mellan kardan och diffen för att räcka. Tar man bort distansen går stora diffen på. Mig veterligen har alla andra E34 med lilla diffen ingen adapter vilket betyder att man måste byta kardan. Både 535 och 530 V8 (manuell) har stora drivaxlar trots lilla diffen, då passar det alltså bolt on. Men ska man montera stora diffen på bil med små drivaxlar (vilket alla andra E34 med lilla diffen har) måste man byta drivaxlar samt yttre medbringare och nav.

Kan bekräfta att lilla diffen rymmer 1.7L, stora 1.9L.
Visa användare
273
Skillz
325i Cab -88
Ok det låter logiskt bmw-slangen! :) Kanon!

Doktor-T, vad menar du? Att du fyllde på diffen genom urtappningshålet!?

Grejjen med en nivåplugg är att du ska fylla på tills det rinner över, och då är det rätt nivå!
Viktigt att du får rätt mängd olja i den, annars får diffen ett tråkigt öde.. Så lita inte blint på siffror, utan häll i tills det rinner över.
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Skillz

Jorå jag fyllde genom avtappningspluggen för jag hade diffen på arbetsbänken liggande på sidan. Sen hällde jag bara i angiven mängd. Däremot så fick jag fylla på en halvliter extra igår för det skulle visst var 1,7l och inte 1,2 som jag först trodde. Den sista halvlitern fyllde jag däremot genom nivåpluggen när diffen satt på bilen :-)
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kan bekräfta (nu med diffen nedmonterad) att det sitter 210-hus på E34 535i, så jag hade fel här.

Här är de åtta skruvarna på sidotäcklocken som identifierar ett 210-hus
Länk

Se även denna tråden
Länk
GrProPro-medlem
312
Granathen
BMW i3
BMW 316i 1989
BMW 535i/5 1988

https://www.garaget.org/Granathen
Lyfter en gammal tråd, tänkte byta olja i låda och bakaxel i min manuella 535 från 1988, vilka verktyg behöver jag? Samt vilken olja och mängd till växellådan?

Hoppas nån sitter på kunskapen

/Granathen
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, där kan jag nog fylla i de flesta luckor.

=== Växellådsolja ===
Helt vanlig ATF Dexron III liknande produkt fungerar alldeles utmärkt (Dexron III slutade licensieras för länge sedan så inga produkter får har det i sitt namn längre så det heter istället saker som DIII, Dex III, DX III och liknande varianter).

På den tiden det begav sig så fick man Castrol TQ Dexron III Länk om man köpte växellådsolja hos BMW till en E34 535i.

Använder själv ATF Dexron III till mina Getrag 260/5 (som tex i min nuvarande E30 323i) och Getrag 260/6 (som tex i min E34 535i) och det fungerar som sagt alldeles utmärkt (det var ju som sagt det du fick från BMW).

Nu är ATF delsyntetisk olja och det finns helsyntetiska alternativ som tex Castrol Transmax Z som fungerar precis lika bra. Den helsyntetiska är nog lite mer lättflytande när det är riktigt kallt (ska bli lättare att växla när det är riktigt kallt och innan växellådsoljan blivit varm) samt att bytesintervallet kan hållas längre. Men byter man typ vart 15:e år/30 000 mil så fungerar ATF precis lika bra - så för en nuvarande E34 ägare så är det en mer akademisk fråga - kort och gott inget att bry sig om.

Har exempelvis de senaste åren kört Biltema Transmission Oil DX III (art.nr 36-979) i min track day car (har en vanlig sliten Getrag 260/5 låda i den i nuläget).

=== Differentialolja ===
Rekommenderar Castrol Syntrax Long Life 75W-90 om du har öppen differential eller Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140 om du har en bromsad limited slip differential.

Om du är osäker på vad du har (på den här tiden var en bromsad differential ett relativt vanligt tillval) så välj Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140 för den fungerar precis lika bra i öppen som bromsad limited slip differentialer.

Tänk på att Castrol bytte namn på dessa produkter för längesedan:
SAF-XO 75W-90 ===> Syntrax Long Life 75W-90
SAF-XJ 75W-140 ===> Syntrax Limited Slip 75W-140

=== Byta Växellådsolja ===
Enklast är nog att ta en titt på länken nedan - det är från en E34 535i -89 så din bör vara mer eller mindre identiskt. Men tänk på att BMW gärna ändrar huvudet på fyll- och dräneringspluggarna lite då och då och din kan ha kommit med en annan design från fabrik eller fått en nyare plugg installerad.
Länk

Tänk på att bilen måste vara helt vågrätt (både längsled och sidled) när du fyller växellådan. Så gör detta jobbet på en lyft (enklast) eller hissa upp bilen fram och bak och jämna ut den med vad du har tillgängligt (ramper/pallbockar).

När det gäller att fylla så brukar jag använda en pumpflaska som denna (då jag ofta ligger under min E30 323i och fyller på växellådan så har denna visat sig riktigt praktisk - visst man får pumpa lite med med lite försiktighet så är slabbet minimalt).
Länk

Dessa pluggar är koniska så det används inte några tätningsbrickor här.
Länk

=== Byta Differentialolja ===
Får nog återkomma... Vad jag vet är att man inte kommer åt vanliga insex-verktyg utan man måste ha en väldigt kort variant typ en insexhylsa man sätter en ringnyckel runt (för det är väldigt lite utrymme bakom påfyllnadspluggen).

Tänk på att dessa pluggar här tätningsringar (ALU22X27) och de brukar vara sönderärgade så nya tätningsringar är ett måste vid ett oljebyte.

Dräneringspluggen är insex och sitter på vänster sida. Du kan faktiskt se den i bilden nedan (detta är min differential från min E34 535i -89). Tänk igen på att huvudet på pluggar kan bytas lite då och då. Det brukar vara 14mm insex - men som sagt det kan variera.
Länk

Fyllpluggen var samma som dräneringspluggen på min differential (troligtvis på din också men som sagt det går aldrig att vara riktigt säker) - den sitter där bak på differentialen och du kan se den här i nedre vänstra hörnet på bilden nedan.
Länk

Även här måste bilen vara helt plan både längsledes och sidledes när man fyller på ny olja.

Åtdragningsmomentet är enligt Bentley 70 Nm för både dränerings- och fyllpluggen (vilket låter lite mycket faktiskt).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.