AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.811

330 Cab Köras på vintern ?

Sida 2 av 2
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Ställde just av min och det känns långt till våren men det finns en del att ordna med trots allt.

Ang att den senaste frågan om hur göra med caben under vintern. Instruktionsboken säger att man inte ska ställa av bilen med HT på utan ha trasan uppe. Men när jag frågade på BMW sa dom att det inte var nåt problem att låta den vara nerfälld hela vinter. Och rent logiskt är tyget nerfällt så länge man har ht:n på...

Jag har haft ht på hela vintrarna de senaste åren och inte haft några bekymmer framåt våren, det viktigaste ār att den är riktigt torr och ren innan man sätter dit ht:n

Man ska heller inte fälla upp/ner caben i minusgrader!

Niklas

Fransosen
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Tyget tar nog inte så mycket stryk av att vara nerfällt en vinter men min bakruta i plast har fått spår av att vara "vikt" en läng vinter och det går inte längre att polera bort helt och hållet. Sen skulle jag nog gärna vilja lufta tyget inomhus någon gång per vinter. Då vet man säkert att man inte har fukt och mögel i tyget.
Har använt cabrio-pflege och cabrio-impregnärung på min idag. Nu står hon inne på tork innan HT åker på. Smorde lister med liststift och in med gummimattorna. Får nog bli en runda med leder-pflege också snart. Vinterdäcken hoppas jag kan vänta men det har ju varit superhalt nyligen även hos oss i sydöstraste Sverige.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
StProPro-medlem
235
Stefux
Bmw 535d F11 Touring 14
BMW 325 cabriolet Msport2 02
Tackar för alla svar....gillar verkligen detta forum...man delar med sig av sina efarenheter :-)...tackar. Jag tar av Hardtopen och luftar caben med jämna mellanrum efter det jag ser i instruktionsboken plus era efarenheter.
Det jäkliga är att jag har ett kallgarage inkluderat lägenheten. Så man får väl passa på vid plusgrader.

Däcken då?? 4-5 mån utan dom rullar. Får man inte en ståsula på alla fyra hjul då. Behöver jag palla upp bilen under vinterhalvåret?

Som ni ser så har jag noll efarehet av och ställa av bilar :-)

//Stefux
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Tycker det där med ståsula är lite överdrivet faktiskt.

Har som sagt var ställt av mina bilar de senaste 5 vintrarna och i princip inte gjort annat än just bara ställt ifrån mig bilen. Har dock lagt i lite extra luft i däcken, varför vet jag inte helt. Men inte har det varit grava problem med att sulorna blir platta framåt våren inte. Inte värre än efter att man kört hårt en varm dag och bara ställt bilen över natten. Det blir runt och fint efter ett par tre kilometer, det är i alla fall min upplevelse.

Men det är klar att det skadar väl inte heller att rulla runt bilen lite så att det blir ståsula på nåt annat ställe på däcket :-)

Tror att däckens kvalité blivit bra mycket bättre på flera områden de senaste åren.

Lite extra luft och flytta på bilen nån gång då och då så ska du se att det inte blir några direkta problem :-)

Niklas

Fransosen
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Nä, inte kan du köra en 330 cab på vintern.
Vi har däremot skaffat en förnuftig vinterbil, 318 cab
Motorvärmare, vinterdäck.
Bara att gasa.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.