|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Har nyss blivit en lycklig 330 ci cab-04 ägare, och är helnöjd. Tanken jag hade var att ställa av den innan snön kommer, men vart förvånad över hur tyst den går. Den är utrustad med Hardtop och det gör förmodligen mycket till med ljudnivån och komforten, går några decibel högre i min tidigare 330 ci sedan", men knappt märkbart. Så frågan är? Hur många har erfarenhet av att köra på vintern med Cab? Hur är rostskyddet? (Svensksåld). Finns det något mer att tänka på...annat en värdeminskning ;-) //Stefux | |
|
I och med att den har hardtop så borde den ha blivit vinterkörd redan? Om din är reggad 2004-01-01 eller senare så har bilen 12 års rostgaranti, E46 är väl inte så värst rosttålig. Mvh |
|
|
Tjena! Jag skulle då aldrig köra min på vintern, då tappar man ju det roliga med att plocka ut bilen på våren 325 cab-02 |
|
|
Visst tappar man det roliga med att ta ut den på våren men slipper det tråkiga med att åka en sämre bil hela vintern. Dessutom slipper man det tråkiga med att ställa av den. Vad har du för annan bil? 330 coupe? Om du inte har en annan okej bil så skulle jag kört den året runt. __________ Mvh Grelle |
|
|
Att köra en cabbe på vintern är som att gå med shorts året om - det funkar men är inte särskilt skoj! =) Som Grelle säger, har du en okej bil att köra på vintern eller inte behöver bil på vintern - ställ in den! Skulle jag gjort alla dagar i veckan. Gör det med min Z4, men har ju bra bil på vintern också. |
|
|
Tackar för alla svar! Nej jag har ingen rolig vinterbil tyvärr, 330 cupén sålde jag innan jag köpte caben. Ställer nog av den i mitten av december....det är då snön brukar lägga sig här i Gävle...och saltet vräks ut på vägarna hehe. Då får man väl insförskaffa sig en mindre rolig bil fram till våren :-) Tänkte på det du skrev rob!! 12 år rostskyddgaranti stämmer det?? Den är reggad 2004-04-15. Ser i Garanti&Servicebeviset från den första ägaren...där står det sex år rostskyddgaranti. 12 år vore lysande...men är det någon förlängd garanti Bmw har gått med på? Som sagt e46 har haft sina brister i rostskydd. //Stefux |
|
|
Länk Mvh /Robert |
|
|
Ställ du av den och kör med nåt vanligt under vintern, det har jag gjort de senaste fem åren och det är så mycket roligare att ta fram finbilen på våren, i synnerhet som det är en cab :-) Har även jag hardtop till min men skulle inte drömma om att köra den i saltlasket med allt grus och annat gojs som ligger på vägarna. Inte för att det specifikt är en cab utan mera för att det är synd att slita på en fil bil man är rädd om. Kör en Pegga 406 på vintern och andra regniga dagar när man inte vill ta fram finbilen och det gör att iaf jag dels tycker det är ännu roligare med caben dels inte fått i min bilbytardjävulen vilken annars brukar komma på besök vart annat år ungefär. Niklas Fransosen |
|
|
Hehe pricken över i:et Fransosen. Bilbytardjävulen är på besök hos mig varje höst typ, han bruka börja dregla över nyare, bättre, fräschare och mer hästkrafter redan i slutet av augusti. Så..Jepp jag ställer av den i december, så kanske man kan mota bilbytesdjävulen till typ var 3:e år... förhoppningsvis längre. Lär ju garanterat bli riktigt fint att plocka fram den i början av maj, när man har kört en Saab 9000 95:a hela vintern :-)...lutar åt en sån som vinterbil...sen har man hojen och se fram imot också. Nice med 12 års roskskyddsgaranti :-) //Stefux |
|
| Bingo! Där kom första riktigt bra argumentet jag läst för att ställa av bilen. BILBYTARDJÄVULEN! Det är en lurig rackare. Nu blev t.o.m jag sugen på att ha en bil som jag ställer av vintertid :-) | |
|
Hehe ellerhur Robert verkligen huvudet på spiken. Men nu börjar genast den lille djävulen att spekulera på sjysta vinterbilar istället...Saab 9000 njaäe. Kanske en sjyst gammal e-39:a...M-5 kanske hehe. Nä en riktig budgetspräckare är var man har innaför skallen. Nu ska jag skjutsa min 86 åriga mamma...nercabbat i det strålande höstvädret här i Gävle...det var hon som ville när hon såg bilen...hon har aldrig åkt Cab hehe...får se hur det går. Medans min flickvän muttrar på om jag är riktigt klok..5 grader varmt och nercabat med morsan hehe, hon vill hellre att jag söker hjälp :-). Är jag ensam i detta dilemma ???. //Stefan |
|
|
Jag har E36-cabben påställd året runt och kör med HT då vädret säger åt mig att göra så. Jag har fått fixa lite rost på den - bytt en framskärm t ex. Nu sedan vi blev 3 i familjen så är väl touringen första bilen då barnstolen sitter i den och den får bo ute och tina upp med motor- och kupevärmare då det är svalt. Cabben bor i 10graders garage men funkar bra som vinterbil med HR den också - enda begr för cabben är avsaknaden av fullstort bagage och att antispinn får finnas biologiskt i min högerfot. Men på E36an är nog stora värdeminskningen redan passerad och skicket avgör mer än ålder och vinterkörd - den är ju 16 år gammal nu. Jag har också bjudit svärmors mor på sin första cab-resa och hon är 90+ men då var det sommar ute. Andra som uppskattar att åka öppet (utöver mej själv) är lillkillens halvstora kusiner som gillar vinden i håret. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Året runt! Den tåler det hur bra som helst, och det måste kännas trist att bara njuta av bilen halva året... .. visst, vårkänslan är nice, har själv kört några äldre 911:or, och som man längtade efter första vårturen :-) men har du nu en bil som tål det, så go-ahead! |
|
|
En cab är inte känsligare för vägsalt, annat än suffletten. Lätt löst med hardtop. En cab har inte sämre vägegenskaper än motsvarande med tak så varför inte köra en rolig bil på vintern också? Förstår om man ställer av den för att man har en BRA vinterbil. Kan dock inte förstå att man ställer av den till förmån för en gammal rishög som inte bara är tråkig utan även har dåliga vägegenskaper och inte minst är gammal och opålitlig. |
|
|
En cab är inte känsligare än en bil med plåttak att köra på vintern. Men alla vintrar sliter som fasen på bilen så har man möjlighet att ställa av skulle jag gjort det. Trist att åka sommarcab med helt blästrad motorhuv liksom. ------- //Lövet |
|
|
Ja men då pratar vi mer om "entusiastbil" generellt. Att det är en cab gör den ju inte per automatik till ett sånt fordon. Det är ju en helt vanlig bmw sas. Men det är naturligtvis upp till varje ägare att värdera sin bil och vad man vill ha den till och hur den ska användas. Jag känner en som åker en Alpina året om, det känns för mig något mer märkligt men det är ju samtidigt upp till honom. :) |
|
|
Så sant. Själva tygtaket är minsta problemet egentligen. Vad jag märkte när jag åkte förra vintern lite grann var att vindrutornas automatiska nedfällning var mer problematisk vid frost. Ett problem som alla bilar med karmlösa sidorutor bör dela. Men har man möjlighet, ställ av bilen när grus och salt kommer ut så håller sig bilen fräschare. ------- //Lövet |
|
| Sant, just rutorna på coupe och cab kan vara ett gissel vintertid. | |
|
Just det, som Anders S säger, glöm inte skrapa sidorutorna INNAN du öppanr dörrarna. JAg har haft en fast frusen ruta och lyckades öppna dörren och med hardtoppen på. Sen kunde jag inte stänga utan att rutan hamnade utanför gummilisten. Jag tryckte på fönsterhissknappen inne i bilen och som alla vet så gör ju BMW starka motorer och det gäller även fönsterhissmotorerna. Pang sa det när motorn drog av ett stag inne i dörren. Jag var 40 mil hemifrån och som tur var kunde jag ringa till den lokala BMWverkstaden som bistod med att svetsa ihopa korset som lyfter/sänker rutan. På väg hemåt med 2 timmars försening men slapp köra hem i vintern med rutan nere... Lite silikon på listerna gör också listerna lite mer hydrofoba (vattenavvisande)vilket minskar problemet. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
| Tack för tippset med rutorna. har jag inte haft en tanke på. blir till att ha skrapan i jackfickan:-) | |
|
Tackar så mycket för alla råd och rön :-) Verkar som sagt vara en delad uppfattning om en cabrio funkar bra att köra på vintern. Men jag har bestämt mig...jag ställer av bilen den sista november och plockar fram den i april. Fixar någon sjyst vinterbil med motorvärmare och kupévärmare. Tänker småpula med lite smörjobb i vinter i garaget, så som installera en Dynavin Gps med backkamera, lacka bromsok mm..mm. Men en fråga till: Kan Hardtopen sitta på hela vintern, eller ska jag köra upp caben under avställningen. Kan caben ta stryk av att vara ihopfälld i typ 5 mån? Stefux |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.