|
Sida 9 av 9
|
|
|---|---|
|
Har inte BMW kylar-skydd att erbjuda som reservdel? Någon som vet? Diskuterade detta ämne med min far, och på hans Citroen C5 -05 fanns ett kylar-skydd med i standardutrustningen. Jag har också fått skit under oljelocket nu efter några riktigt kalla dagar här på västkusten, trots att bilen varmkörts ordentligt. Jag fastnade för "Mike B" s variant och var på Biltema igår och inhandlade 30mm dämpmatta och en svart plastback(45kr) som ska få offra sig för tigersågen. Totalkostnad: 130kr. Ett slags snabbfäste ska också tillverkas, och jag kan lägga upp bilder under nästa vecka på hur denna variant kan se ut på en E46. |
|
|
Nu har jag gått lös med dammsugaren på samma sätt som marin849. Det kom en del klegg, men kanske inte riktigt lika mkt som på din marin. Efter åt märkte jag att bilen ändrade ton mer än innan när man lyfte på oljelocket med motorn på tomgång. Märkte också att det blivit ett undertryck i motorn när man skruva av oljelocket med motorn på tomgång. Ska det vara så? Mvh Martin |
|
|
I och för sig, när jag tänker efter så ska det väl vara undertryck i vv när motorn går på tomgång eller när man motorbromsar? Det borde därför innebära att dammsugningen gjort någon nytta i och med att ett svagt undertryck nu märks? Mvh Martin |
|
|
Ja! Precis samma för mig, större skillnad mot förut om man tar av locket. Den liksom frustar till och går lite ojämnt med locket av. Och går upp lite i varv o sen ner och blir stabil när man skruvar på locket igen. Så var min inte före dammsugningen, så jag är rätt säker på att den gjorde nytta. Brukar ta av locket lite då och då och titta efter klägg, har då motorn igång så jag ser om den fortfarande reagerar likadant. Om den slutar reagera på att jag tar av locket blir jag antagligen smått nervös och låter den stå på 2500rpm i garaget tills den blivit riktigt genomvarm så att fläkten startar. :) |
|
|
För 3 år sedan råkade jag ut för frusen ventilation.JAG HAR SEDAN INFÖR VARJE VINTER GJORT FÖLJANDE.Demonterat oljeastickans rör och med gassvets värmt upp röret och knackat ur detta.Demonterat ventilationsslangen vid ventilkåpan och fyllt denna med lacknafta och pluggat slangen som var ansluten till oljestickans rör.Lacknaftan fick sedan verka 1timme.Under insugningsröret och framför slangarna har jag format en pappskiva gör att minska kalldraget.Jag kör en del i fjällvärden med 20-30-c och har nu klarat mig i två vintrar uta problem.jag har använt Casrol och mobil oljor. |
|
|
Nu har jag också byggt en täckkåpa till min E46a. Min variant kräver tillgång till lift eller annat sätt att komma under bilen. Täckkåpan är monterad på ramen framför kylaren med hjälp av 2st av ramens befintliga bultar. Så här gjorde jag: Först gjorde jag en mall av pappkartong. Kartongen kan rullas ihop och tryckas in mellan njurarna. Det blev mycket arbete med saxen och pappkartongen åkte in och ut rätt många gånger innan jag var nöjd. Med mallen tillverkades sedan täckkåpan: Länk Sedan lyfte jag bilen och monterade loss motorkåpan och den plastlist som sitter i botten av kylarens plasthus: Länk Länk Här pressade jag sedan in täckkåpan genom att lyfta gummilisten bit för bit och få upp en glipa. Trångt som fan men det gick: Länk Nu var det bara att plocka upp täckkåpan genom njurarna och hänga på den på bultarna. Jag monterade täckkåpan innanför luftintagets kanaler till insuget för att behålla bibehålla flödet. Det var lite trixigt att få den på plats, men nu täcker den hela vägen upp till taket på kylarens plasthus utan att blockera luftintaget: Länk Så här blev det klart och färdigt: Länk Länk Med facit i hand skulle jag använt en tunnare dämpmatta, då en 30mm var ganska svår att få igenom glipan i botten och även svår att bulta fast. Men den sitter som berget då den spänner mot ramen. Jag gjorde detta på jobbet igår kväll och det tog ungefär en timme. När jag körde hem på kvällen kröp ute-tempen ner till -15grader. Motorn gick upp i temp snabbare än innan och jag märkte även att klimatanläggningen inte behövde arbeta lika hårt för att hålla vämen i kupén. Har ca 3 mil från jobbet till hem och när jag kom hem lyfte jag på oljelocket och nästan all gul gegga hade försvunnit. Det var klart varmare i motorrummet än tidigare. |
|
|
marin849 Vart köpte du det där "sittunderlaget" som du har i din Version 2.0 av kylartäckning. |
|
| en kollega fixade det. Men valfritt liggunderlag funkar ju, bara att klippa på ländgen så att säga. | |
| Ok har han bara klämt in dom eller sitter dom fast med något ? | |
|
Fick en ny ide idag haha :) Man skulle ju bara kunna trycka fast massa snö i gälarna och nere i spoilern som då effektivt blockerar den kalla luften. När det sedan blir varmare ute och blockeringen ej längre behövs.. ja då smälter ju snön av sig självt och så äre klart! Billigare än så blir det ju inte.. men så var det det där med utseendet också.. Men resten av bilen är ju ändå full med snö så varför inte? |
|
| Skulle nog åka bort av bara vinden, sen så skulle det nog repa lacken också tyvärr med tanke på att det är lite stenar här och var. | |
|
var nog snö i nederkant på kylaren som ställde till min. de blev is som tryckte sönder den. BMW ownz |
|
|
Länk Hos Citroen verkar det vara tillverkaren som står för täckkåpor. Intressant det som stod om finska Citroenbilar och uppvärmd vv. Jag har haft en Citroen bx för en massa år sedan, och på den monterades en 12v elslinga runt vv för att hindra frysning, något som gjordes kostnadsfritt. Mvh Martin |
|
|
Citroen, Peugeot och Saab (flera?) har väl haft liknande problem som BMW. Apropå uppvärmda saker, gasspjällhuset var ju uppvärmt med kylvätska på M50 mfl. BMW har gjort om vevhusventilationen på t.ex. N52. Där sker oljeavskiljningen i kanaler i toppen och returen är integrerad i blocket. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.