|
Sida 8 av 9
|
|
|---|---|
| Jag skall också byta vevhusvent inom kort, förra året kopplade jag på dammsugaren på slangen som sitter vid ventilkåpan fram uppe på motorn (med varm motor). Sög ur allt brunt klägg tills det kom motorolja från tråget (!), då vet jag iaf att det inte är igentäppt. Fick annorlunda respons på motorn med oljelock av/på jämfört med innan så någon nytta tror jag det gjorde. | |
|
Se där:) det finns hopp alltså:) någon olja har inte min dragit än. Har kört ca 1300 mil nu sedan vi köpte den. Nu bytte jag i och för sig olja för några hundra mil sedan men ändå... Mvh Martin |
|
|
på min förra 530 hade jag täckta njurar, köpte sån där isolerings matta från Biltema. Och måste säga att plastkåpan var varmare än utan täckta njurar. Men då var det som sagt termostaten paj efter bytet behövde jag inte några täckta njurar. Martin: Köpte du din 525 på gotland? Tyckte ag såg en sådan lågmilad där men den färgen. Är det nån som vet hur det är med vventilationen på Dieslerna? MvH Bmw 4-ever |
|
|
Peter78w: nej, den har gått i Uddevalla sen ny. Är en bekant till familjen som köpte den ny i min gamla hemstad. Sen köpte jag den av honom. Jag har faktiskt inte sett någon annan e39 med den färgen! Mvh Martin |
|
|
Den har alltså gått i Uddevalla tills i juni i år. Nu går den i Fagersta men är på besök i Uddevalla då och då:) Mvh Martin |
|
|
Fick inspiration av trådskaparen och gjorde mina egna skydd. Blev kanon och kostade inte ens 100kr. Ville ha något diskret men som ändå går att ta bort utan problem. Hjälper gör det med. Åker korta sträckor fram och tillbaka till jobbet och nu blir kåpan och slangar varma och...INGET klet i oljelocket även vid -7 grader. Ska blir intressant att se hur det blir vid 20-25 minus. Så här blev det iaf: Närbild sidan: Länk Närbild ovan: Länk Monterade med huven uppe: Länk Närbild huven stängd: Länk Så här ser det ut: Länk Skar ut de av biltemas dämpmatta 30mm som är självhäftande på ena sidan. Länk och klippte till tunna plastskivor som fästes på den "klistriga" sidan och trimmade till sidorna för att inte få in skit i kylaren. De sitter sen med presspassning och kläms ytterligare mellan huv och luftintag. Sitter som berget gör de iaf och lätta att ta bort om det blir lite varmare. Det var allt från mig iaf:) |
|
|
och köper man ny bil så verkar det finnas klart från start Länk Som jag sa, den gamla manuellt kedjestyrda jalusin från Volvo PV-tiden har kommit åter, fast automagisk numera Inget nytt under solen!!! /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Här är bild på min variant version 2.0. Länk Länk Länk Länk Länk Tycker det blev bra med en liten uftkanal som gör att lite luft leds in i vänster njure och genom kylaren på vänster sida (i färdriktningen), vilket är på insugssidan av motorn. Då har jag inte 100% täckta njurar. Och så kör jag med nedre spoilerdelen täckt. Täcker bara stora delen av spoilern när det blir riktigt kallt, när det är dags återstår att se. |
|
| Mike B: Din montering var riktigt clean, ser ut som fabriksmonterat. | |
|
Nu har vintern börjat. Snön ligger och det har allt varit ner mot 7-8 minus några gånger. Och nervös som man är kollar man oljelocket varje dag. Men till min stora glädje har jag inte sett minsta antydan till majonäs under locket trots ganska många korta körningar. Däremot så kollade jag likandant på vår gamla Audi här om dagen. Den har nybytt ojla sen ca 75 mil, men tror ni inte på f*n att där fanns det lite klett. Förra vintern hade vi inte BMW:n utan bara Audin:n men då kolla jag inte så noga efter klett men den klara ju i alla fall förra vargavintern... Mvh Martin |
|
| Vår förra bil som var en audi från 1990 hade konstant brunvit kläggsoppa i locket på vintern som försvann bara efter en längre körning 5-10 mil. Men det kom tillbaka såfort man svängde av vägen kändes det som... | |
|
Funderar på detta till dieseln.. Det tar lite tid innan den är uppe i temp. //amullo |
|
|
Marin849: du skrev längre upp i tråden att du nyttjat en dammsugare för att rengöra vv till viss del. Är det den 90 graders slangen (plaströret) i framkant som går in i ventilkåpan som du tog fän och sen anslöt dammsugaren till? Har du en bild eller kan du visa via realoem vore det kanon... Som kg sagt tidigare så är min tumme placerad ungefär mitt i hand så en förklaring så en femåring förstår är önskvärt:) Hade tänkt utföra samma sak nu i helgen nämligen... Mvh Martin |
|
|
Se sidan tre i denna tråd Länk Där finns en film på när jag körde dammsugare. :) Jag rekommenderar starkt att värma vevhusventilationsslangen med hårtork eller dyl så att den är minst ljummen, för att minska risken att den spricker när man tar loss den. |
|
|
Förlåt, ska vara sidan två. Direktlänk: Länk Fanns också bild på version 1 av täckåpa för njurar :) Länk |
|
|
Tackar så mkt! Det blir helgens projekt! Mvh Martin |
|
|
Jag sökte för skoj skull på "Vevhusventilation" på blocket. Några BMW dök upp men framförallt Saab. Klart, det finns ju fler Saab-bilar på svenska marknaden än BMW. Men ändå... Det var väldigt många annonser på Saab bilar där vv hade bytts. Mvh Martin |
|
| Du hittade inga som vill sälja sina begagnade vevhusventilationsdelar till BMW då efter byte till den isolerade? :) | |
|
Har följt trådskaparens modell och gjort egna täckkåpor. Jag gjorde mina i plexiglas då syns dom mindre... [img]Länk |
|
| Personligen tycker jag att mina svarta "liggunderlagsbaserade" syns överlägset minst. Man ser nämligen ingenting bakom njurarna, faktiskt mindre än original. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.