AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
44.643

Tips: Täckkåpa för luftintag på vintern!

Sida 5 av 9
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
I och med att motorn knappt klarar att hålla arbetstemperaturen när man har 22c i bilen så är jag inte det minsta rädd för något dylikt.

Mvh Martin
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Hade problem med min förra 530 att få den upp i temp när det var kallt och då köpte jag på biltema en sån där isoleriong med silveryta på utsidan och klisteryta på insidan och det fungerade jätte bra. Extra fläkten behövde aldrig starta. Men sedan byte jag termostaten och då behövde jag inte skyddet mera.
Så min rekommendation till er med bensinare bytt termostaten.
Däremot är det nog lite jobbigare för oss med diesel spisarna. Vi behöver nog sådana idéer!

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
149
dre
F31 320d -16
Någon som vet om detta är ett "mindre" problem på m43TU motorn?

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det behöver inte vara ett termostatproblem, vid stadstrafik/tomgång/krypkörning är det lätt hänt att man plockar ur mer värme till kupen än vad motorn genererar i spillvärme.
Jag kan också se att termostaten fungerar iom att returtemp från kylare är samma som utomhustemp ända tills motorn börjar komma upp i 94-95C.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
finns väll olika graqders termostater. så kan kanske vara nått sånt om den inte den gamla var dålig?

sen är bmw utformade att klara rätt tung körning i sommar och solväder så kylarkapasitet finns det.
min gummimatta verkar göra ett bra jobb än så länge. den sitter fint och kylaren blir handvarm efter någon mil. och efter ytterligare några mil blir den bra mycket varmare men inte het. har provat 6 mil totalt med varm motor från början. längre än så kör jag inte. så jag skulle kanske haft helt vindstopp framifrån lika gärna?

vintern som var hade jag inte täckt och ingen fläkt ville gå även fast jag stod still på tomgång 30 min och varvade till lite mellanåt. då var kondensorn framför kylaren kvar och helt täppt med flugor å skit.

BMW ownz
Ekin
jag säger bara, en modern bil ska inte behöva några skydd i grillen!
Satsa på att byt termostat istället så fungerar grejerna som de ska!

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ekin: Motortempen håller sig på rätt nivå, men problemet med frusen vevhusventilation kommer man inte ifrån, så det kan vara god idé att täcka grillen. Många som provat har nått bra resultat. Och kom ihåg att en frusen vevhusventilation kan sluta med krökta vevstakar om det vill sig riktigt illa.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Nu har jag kört lite med mitt hemmagjorda skydd. Kan säga att den gräddvita hinnan under oljelocket är helt borta. Det verkar alltså hjälpa till viss mån. Har hela tiden haft koll på temp. Den har inte överstigit 97 grader. Har heller inte märkt att elfläkten gått igång. Senare i vinter när det blir kallare så kommer jag täcka en del i spoilern också om det blir en kall vinter.

Mvh Martin
ma
7.450
marin849
Jag har fortfarande inte hittat något liggunderlag el. dyl som är 620mm brett, för att göra 2:a generationens täckkåpa. :)

Behöver 620x60mm, 620x40 mm och ca 2x 300x200mm
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
Ekin: min termostat är snart 3 år gammal. ingen skillnad i hur fort den går up i temp nu mot när den va ny.
eftersom du inte verkar läst förra vinterns tråd så upplyser jag om att bmw:s vv är undermåttlig och fryser. en helt ny bil klarar sig säkert 1-2 år utan problem. DÅLIGT? svar ja!

får bara hoppas att bmw sett över problemet på allvar och gjort/gör något åt detta snarast...

BMW ownz
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Hur får du ut alla desas tempvärden ur bilen?
Får du dem i mobilen eller till en dator?
Har du köpt plugg som sitter i diagnosuttaget eller?

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
ma
7.450
marin849
Ja, OBDII-uttaget och INPA/Ediabas och skärmdumpsprogram som spelar in en film :)
Visa användare
149
dre
F31 320d -16
Ok jag omformulerar frågan ;) Råkar M54 motorn ut för frusen vv oftare än M43 motorn? Hjälp en nybörjare göbbar! :))

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Man borde kunna gjuta en ytterkåpa till ventilkåpan genom att bygga en form 2-3 cm tjock med en ventilkåpa som botten. Smeta på duktigt med olja och fylla den med fogskum. Då borde man få en fin skumplastkåpa att klämma på som mössa.
Ekin
Frrla> varför klarar den de första 2 åren utan problem om allting är likadant efter det? hur ofta byter ni olja i era bilar?
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Ekin: Jag har inte haft vår BMW längre än sedan månadsskiftet maj/juni. När vi köpte den har service skötts enl serviceindikatorn. Sen jag tog över den har jag bytt olja en extra gång mellan de ordinarie servicetillfällena.

Mvh Martin
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Hänger inte ihop med hur långt bilen har gått utan hur länge det är ihållande kyla. Oljebytesintervaller kan inverka, men det mesta vattnet kommer från kondenserade vevhusgaser. Det bildas ganska mycket vatten när bensin förbränns. Förra vintern och vintern 2006 frös många ventilationer. Det är bara att kolla gamla trådar. Vattenångan kondenseras mot den kalla ventilkåpan och istället för att ventileras ut via insuget så emulgerar den med oljan och sörplas in i ventilationsslangen och fryser om det vill sig illa. Felkonstruktion för att klara kyla helt enkelt.
Ekin
dessutom syftade jag Kahn-d som skriver att han inte kommer upp i arbetstemp med 22c i bilen. så ska det inte va med fungerande termostat.

Anders-72, det är det ja vill komma till. byt oljan före vintern och låt den gå varm med jämna mellanrum så tror jag att man slipper många problem..
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Problemet är dock att motorn, eller rättare sagt delar av den aldrig blir tillräckligt varma även om man sträckkör 50 mil i sträng kyla. Motorn destillerar då vatten på samma sätt som man kokar brännvin om man ska dra till med en jämförelse. Det är inte säkert att det fryser under färden. För mig hände det när bilen stått ett par dagar i -25²C. Så att täcka njurar, ventilkåpa och även att köra med den uppdaterade isolerade cyklonen och slangarna är nog medicinen. Oljebyte på höstkanten är naturligtvis av godo även om det inte är en garanti.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Ekin: tempmätaren står rakt upp hela tiden så utifrån den når motorn drifttemperatur. Den når dock inte upp till 96-97 c som sig bör. Men det märker man ej så länge vattentempen är framtryckt via färddatorn. Sen om det är fel eller inte på den verkar vara olika åsikter om. Se Marin849:s inlägg. Han verkar ju kunna utläsa de flesta värden och vad jag förstår menar han på att det ej är något fel.

Mvh Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.