AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
44.645

Tips: Täckkåpa för luftintag på vintern!

Sida 4 av 9
En sak som jag upplevde som lite unikare med förra vintern ( då många hade problem med Vevhusventilationen ) var att det var ovanligt mycket frostflingor i luften ( på Dalmål "hil" ).

Dvs snökristaller som bildas trots fint/klart väder och vid kallare väder typ -15 eller kallare.

Motorn suger då in dessa och naturligtvis mer fukt tycker man?
Tyckte även att motorblocket/kåpor mm var frostigare när den var kall?

Svårt att skriva,men förra vintern var nog ganska speciell när så många fick problem med VV funktionerna!
Vo
271
VoidMain
Mazda6 2.5 Sport -10
Dom säger ju att detta ska bli en av de kallaste vintrarna på länge. Så denna vinter tar jag inga risker.. Det blir "kåpa-på" för min del...

Att jag sedan så sent som idag höll på att glida in i husväggen på jobbet pga snö med is under är ju en helt annan fara med vintern ;) Var nog bara 2-3 cm kvar till den vita betongen. Man kanske skulle fundera ut en bra uppfinning för det också? En vaddering som man enkelt kan knäppa på/av på stötfångaren?? hahaha.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Kollade locket till oljepåfyllningen idag efter att jag kom hm från jobbet. En vit hinna fanns på insidan av locket så problemen har börjat antar jag. Ska ut i garaget och täcka för njurarna ikväll och låta pärlan stå på tomgång tills den vita hinnan försvinner har jag tänkt. Tröttsamt.

Mvh Martin
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag undrar hur länge man måste stå på tomgång, har sett att det tar flera MIL innan oljan är uppe i 100C, LÅNGT efter att vattnet är uppe i temp. Iofs, då har man ju mer avkylning av omgivande luft...
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Jag stod på tomgång i några min, kanske 5-10 min innan den gräddvita hinnan på oljepåfyllningslocket var ren igen, sen lät jag ändå bilen stå på tomgång med nosen halvt inne i garaget medan jag täckte för njurarna.

Marin849: Jag täppte för njurarna genom att klippa sittunderlägg i lagom storleck och fäste dessa i njurarna som sitter i motorhuven så att säga. Så mina skydd följer med motorhuven när man öppnar den så att säga. Såg att du inte gjort så. Var det av någon speciell anledning?

Mvh Martin
ma
7.450
marin849
Ja, en mycket speciell anledning: Jag råkade ha den där isoleringen liggandes! :)
Men sen var det en annan aspekt, jag täcker mer än njurarna, då jag sticker in isoleringen åt höger resp vänster bakom njurarna. Detta har förmodligen ingen/marginell betydelse.
Sittunderlägg hm,
Var hittar man sittunderlägg lika breda som M-spoilern? Måste ju täcka den med när det är riktigt kallt och bara kortkörning.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
finns liggunderlag med duktig bredd. runt 110mm tror jag. de måste väll räcka?
vet dock inte vart man köper sånt. kanske någon jakt och fiske affär?

BMW ownz
ma
7.450
marin849
Finns de i Sterling grey tror du? :)
ma
7.450
marin849
Hm, iofs, svart ska det ju vara förstås!
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Tyvärr var ju sittunderlägget grönt som jag hade liggande, men vad ska man göra när man kommer hem efter jobbet och vill fixa snabbt. Får köpa ett svart vid senare tillfälle och göra om. Men här kan ni se hur jag gjort. Funktion före design kan man väl säga :)

Länk

Mvh Martin
ma
7.450
marin849
Jag blev lite inspirerad igår, men hittar inga liggunderlag (el. dyl) i svart. Var hitta?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ungefär samma material som i ligg-/sittunderlag används i byggsvängen för att täcka betong med när man gjuter i kyla. Det brukar vara svart och lite glatt på ytan. Sånt har jag haft på en gammal Merca tidigare.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
En rulle räcker till några hundra BMW ;) Länk
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Här hitta jag ett som ser ut att kunna passa Sterling Grey;)

Länk

Mvh Martin
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
JYSK hade billiga också:

Länk

Mvh Martin
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Till njurarna så får man väl köpa två st tre-pack för att kunna få två svarta :)

Länk

Mvh Martin
me
73
metallicats
E36 320i Coupé '97
Har nån några bilder på E36 "lösningar"? Skulle vara intressant att se ifall man skulle fixa något liknande..
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
metallicats: kolla längst ner sida 3 eller så kikar du på de andras lösningar bara. principen är den samma.

BMW ownz
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Ni är inte rädda att liggunderlag ska smälta och kleta ner eller ännu värre börja brinna?

Jag kör med DEFA kontaktvärmare på touringen och det hjälper lite grand - och med kupevärmare så slipper man skrapa också och varmt innan nyckel sitter i urtaget.

Jag tycker era experiment låter lite vanskliga och särskilt på E46an tycker jag det blir varmt enligt tempmätaren hyfsat snabbt även utan värmaren - några enstaka km (mestadels 70) och temp-mätaren pekar rakt upp. E36an brukar ta lite längre på sig - någon km längre.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
ma
7.450
marin849
Det tycker inte jag.
Jag loggar (automatiska skärmdumpar) kylvätsketemp, oljetemp och radiatorreturtemp så jag tänkte hålla lite koll när jag sätter dit isoleringen.

Radiatorreturtempen visar hur mycket kylkapacitet man nyttjar och nu (utan isolering) är det MASSOR med kylkapacitet kvar vid 0 grader ute.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.