AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
44.646

Tips: Täckkåpa för luftintag på vintern!

Sida 3 av 9
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag har frågat flera BMW-handlare och får ej entydigt svar på om det suttit någon kåpa under bilen när den var ny. Men visst, det finns ju en artikel på realoem som är till mitt chassinr. Det finns dock inga märken på några gängpinnar att det suttit ett skydd under bilen. Har fortfarande heller inte sett någon E39 med skyddet på plats. Hade varit bra att jämföra lite innan jag börjar beställa en massa delar.
Om någon vill visa upp sin kåpa mot gratis felkodsavläsning så är ni välkomna hehe :)

Jag tror också att detta skydd gör att växellådan blir varmare=mer lättväxlad.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Antar att det är nr 22 som man behöver ta bort för att komma åt oljepluggen. Och nr 22 sitter i sin tur i själva skyddet under motorn? Länk

Det måste nån ha monterat dåligt så det lossnat alt tagit bort. Tröttsamt. Har dessa kåpor någon annan funktion mer än att skydda mot sten och skit?

Mvh Martin
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Det kan alltså vara som så att det inte nödvändigtvis ska sitta en kåpa från fabrik där... aha. Men en sån kåpa kanske kan hjälpa till att förhindra vv problem. Borde ju minska kyleffekten i motorrummet kan man ju tycka

Mvh Martin
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
I och för sig står det ju också "vid behov" och vissa specifikationer på den täckkåpan för automatvxl.... Måste kolla om den främre motorkåpan finns på vår bil.

Mvh Martin
ma
7.450
marin849
Nej, nummer 19! Iofs, där står det ju helt riktigt "bilar med automat" men jag vet att det finns de utan automat som har, men har aldrig sett nån själv. 22 ska sitta i 19.
ma
7.450
marin849
Länk
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Det jag tänkte med nr 22 var att det måste vara den lilla inspektionsluckan man ska ta bort för att komma åt oljepluggen. Men den fanns alltså inte på min bil. Och därmed borde heller inte nr 19 finnas på min bil. Det hade jag nog tänkt på. Men nr 19 borde rimligtvis skydda något för luftströmmar.

Mvh Martin
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Det har ju diskuterats olja en hel del i olika trådar som rör vv. Många som tycker mindre om Castrol och många som föredrar Mobil 1. Å så har ju jag precis bytt till Shell Helix ultra 5W/40. Undrar hur den står sig i förhållandevis till andra olja gällande just vv-problematiken. Någon som har uppfattning?

Mvh Martin
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag har nog heller inte den kåpan med luckan för oljepluggen utan bara den främre halvan.
ma
7.450
marin849
hm, så plötsligt är det ingen som har kåpan, inte ens med automatlåda?
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Finns säkert att köpa nån på skroten till rimliga pengar antar jag. Alla bäckar små kan ju hjälpa till att förhindrar att vv fryser...

Mvh Martin
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Annars får nog gullfibermattan upp tempen i ventilkåpan rätt bra om inte täckta njurar skulle räcka. Men den ska nog bort när det är varmare än -10°C skulle jag tro.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Tänker du att njurarna ska vara fria vd varmare än -10 eller att gullfibermattan ska vara borttagen vid varmare än -10?

Hur tjock gullfibermatta är att rekomendera för att den ska sitta kvar?

Mvh Martin
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Kahn-d:

Jag har använt shell helix ultra 5w40 i mina 2st E46:or under 7 års tid respektive 2 år utan problem med VV eller ngt annat, ena bilen hade gått nästan 10 000 mil nuvarande kärra har gått 9800 mil...

BMW M-POWER
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Gullfibermattan. Täckta njurar går säkert att ha upp till lite varmare temperaturer.
Har inte provat in någon matta, men 50 eller 70 mm finns ju. Inte stenull typ Rockwool/Paroc den är nog lite för hård. Byggfolie runt med silvertejpade kanter kanske...
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
GINO: Hade du förebyggt problem med VV på något sätt? Hade/har du den uppdaterade varianten av VV?

Mvh Martin
ma
7.450
marin849
täckkåpan finns ej på skroten, inte sökbar iaf. 2000 på BMW, 700 på mekonomen. Hoppas Mekonomens passar och har bra kvalitet. Sen tillkommer lucka 22 och något stag samt antagligen några fula ord vid monteringen.
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
På min E46 325 touring (bensin) finns också fästhål för en plåt på undersidan men jag har ingen plåt och lokala BMW-märkesverkstaden hävdar att det inte har suttit någon lucka där från början heller. Har en med manuell växellåda.
Men det ser verkligen ut som om det skulle kunne sitta en plåt där: en böjd fästfläns och ett skruvhål.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
kan det inte vara ett standardutförande då? att fästet finns på alla bilar men de monteras bara på de som beställs med automatlåda?

de borde ju inte vara så mkt trubbel för bmw att göra klart fästen mm så de är lätt att kasta i de som ska dit senare?

BMW ownz
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
nu har jag gjort såhär Länk fungerar 1.5 mil landsväg redan varm från början. sen lika långt till lugn stadskörning utan problem. får upp tempen dubbelt så fort nu. allt provas i ca 7- grader. de duger åt de lilla jag vanligtvis kör :)

BMW ownz
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.