AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
44.647

Tips: Täckkåpa för luftintag på vintern!

Sida 2 av 9
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Nja, men i spoilern är isoleringen bara måttanpassad, den sitter kvar bra.
Samma sak för njurarna, det är två delar som jag "sticker in" bakom den svarta plasten (men framför kylaren) som INTE följer med huven upp.
Jag kanske gör en ny design till i vinter o tar några bilder. :)
ma
7.450
marin849
Med svart färg på isoleringen hade det ju knappt synts.
RV
141
RVR_II
E12 518 mintgrün -1975-
E36 328Ci bostongrün -1997-
F11 530dT Carbon Schwarz -2013-
Någon som har koll på ifall man behöver täcka njurarna på en e36 328?
ma
7.450
marin849
"behöver" är ju relativt, men det ger ju samma fördelar på vilken bil som helst.
RV
141
RVR_II
E12 518 mintgrün -1975-
E36 328Ci bostongrün -1997-
F11 530dT Carbon Schwarz -2013-
Tänker ifall problemet med att får ordentligt varmt är större på e46 än e36.

Vad jag menar med behöver är ifall motorn inte kommer upp i rätt arbetstemp vid normalkörning (blandad körning, landsväg/motorväg och lite stad) under vintern.

Kan i vilket fall vara kul att testa när det börjar bli kallare ute, än så länge tycker jag motorn blir varm snabbt.
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Fasen va fint "VoidMain"!! Bra tänkt alltså=)

Dom skulle man kunna lägga ett formanpassat klistermärke på, föreställande njur-galler som motiv och sedan ta patent på och börja sälja..
Går ju montera en elektrisk rullgardin, likt den som finns på nyare 320d, där gardinen öppnas och stängs beroende på motortemperaturer.
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Re: Chris87
Gardinen på 320Ede är framtagen för att styra luften över bilen = mindre luftmotstånd, det är huvudsyftet sen att man får detta ¨på köpet¨ är en annan femma. Mvh
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Åkte runt en stund i stan och hade tryckt fram vattentempen i färddatorn. Tycker det tog lång tid innan motorn nådde 96c. Hade 23 grader varmt i bilen. När jag körde i 70 km/h med mkt lätt eller ingen gas i lätt nedförslut minskade tempen ner mot ca 93-92c. Var tvungen att testa ställa in max temp i bilen och stå på tomgång, då sjunk motortempen återigen till ca 92c. Den gick inte upp till 96c förän jag sänkte tempen inne i bilen. Vädret är rejält blåsigt, regn och ca 5-6 grader varmt. Detta kan tyda på två saker, fel på min bil av något slag, alternativt bränsleeffektiv motor som inte klarar att hålla arbetstemperaturen. Jag kände på motorn efter jag stängt av den och kan inte säga att jag brände mig direkt på ventilkåpan, men varm va den ändå. Den lilla slangen längst fram på ventilkåpan till vv var nästan varmare kändes det som.

I vilket fall som helst kommer jag ganska snart att täcka njurarna på ett eller annat vis men samtidigt köra med tempmätaren framme i färddatorn så jag kan hålla koll.

Mvh Martin
Passo222: Den gardinen finns även på den vanliga 177hk versionen.
ma
7.450
marin849
Kahn-D: Det är normalt!

M54B25 drar på tomgång ca 1 l/h (uppvärmd). Det betyder att sisådär ungefär 3-4kW hamnar i kylvätskan. Jämför då "full värme i bilen" jämfört med en 2000W elfläkt (utomhus alltså!) så inses att man enkelt kan plocka ut mycket mer värme än vad motorn ger på tomgång, då en 2kW elfläkt utomhus knappt märks.

Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
ja täckte aldrig för min i vintras men jag stod på tomgång länge och väl många gånger utan fläkt i kupen så den fick chans att bli varm och få bort allt klet mot ventilkåpa och i vv..
blev mycket skit där på 1 vecka när de va som kallast. spelade ingen roll hur länge eller långt man körde. va tvungen att ställa den medan man käkade en halvtimme innan de försvann.

BMW ownz
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Vår bil verkar inte ha fått vv uppdaterad. Jag vet också att den endast är sporadiskt körd på vintern. Märkligt att vår bil klarat sig hitills. Hade vv blivit täppt borde ju vv ha uppdaterats till den isolerade varianten. Den har gått nere på västkusten och där är det ju som bekant ofta ganska rejäla väderomslag med fuktig luft vilket borde vara mindre bra för bilen så att säga. Däremot har de allt som oftast stått i varmgarage om nu det är till fördel eller ej. Motorvärmare har den inte heller. Så är vår bil undantaget som bekräftar regeln eller är det ren tur att inget hänt än...kan man väl ge sig på att jag råkar ut för det i vinter :(

Mvh Martin
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Inte alls dumt! Och för de som tror att det räcker med en rejäl långkörning kan jag bara säga att är det og kallt fungerar M54:an kontinuerligt som en destillationsapparat oavsett hur långt du åker. Har kommit hem med kall ventilkåpa o klegg i ventilationen efter 10-milaturer. Efter en kvarts stillastående tomgångskörning är kåpan varm och klegget i slangen borta.
Lite OT kanske, men ska man vara orolig för vevhusventilationen även på en svensksåld 320 -03?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Inga bilar med M54-motorn före 2004 hade någon "cold-climate-ventilation" vare sig de är svensksålda eller importerade.
ma
7.450
marin849
Var ute och åkte en sväng på E4an och kollade olje+vattentemp samtidigt. Returen från kylaren låg stadigt på 10 grader, trots 7 grader ute. Vid fullgas gick returtemp upp till 25 eller så. Kylkapacitet finns alltså över. Oljetempen smög ner till runt 92C vid lugn körning och steg till 100C efter acc från 70 till 170. På sommaren ligger oljan alltid på 100C. Det tog ett bra tag att komma upp i oljetemp.

Alltså: Jag måste få dit en täckkåpa under bilen som inte kyler tråget så mycket och täcka njurarna.

Ska göra samma mätningar med annan utetemp och olika kåpor.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Jag tror faktiskt inte att jag har täckkåpa under motorn, brukar ju finnas på de flesta bilar tycker jag. Vår Audi från 1995 har en plastkåpa under motorn som ex. Kan det finnas som tillbehör till BMW? Börjar bli lite komplicerat att täcka in hela bilen så att säga... Men att täcka njurarna redan nu kan knappast ställa till problem för kylningen. Jag menar när det är si så där 4-5 grader ute som nu.

Mvh Martin
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Då har den nog ramlat bort ;) Det ska sitta en täckplast under motorn på en E39:a.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Ja det kan man väl ge sig på.. Jag är nästan helt säker på att jag inte har någon täckplast under bilen. Men vilket dåligt minne man har, bytte ju olja för inte längesen och då behövde jag inte demontera nån täckplast under motorn inte. Så då antar jag att den ramlat bort. Typiskt.

Mvh Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.