|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
jollejo: Hoppas att det är felet på din för då kommer du snart hitta 50-100hästar till i bilen. Det gjorde nämligen jag :) Oavsett vilket så ser du på en gång om LMM är felet och annars kan du sälja dom vidare för i princip samma peng på Blocket eller här på Börsen. Då letar du vidare bland det som nämnts, glöm inte uppdatera tråden bara! |
|
| Lovar att uppdatera här. Kommer jag behöva nollställa felkoderna när jag bytt lmm? | |
|
Lite mektips om kamgivarbyte blir aktuellt. Länk Länk |
|
|
Rätt säker på att det inte är nödvändigt. Däremot är det bra om du drar bort batterikabeln en stund och sedan sätter tillbaka. Sen tar det en stund innan motorstyrenheten adapterar de nya (...och korrekta?) värdena som de nya LMM ger. Upp till 50 mil sägs det kunna ta. |
|
| Jo, kamaxelgivarfel brukar generera tydlig felkod. Så den tror jag inte heller riktigt på! | |
|
"wannabedivers" Verkar som du bara varit med om dåliga lödningar, eller? En kass magnetventil medför att kammarna inte ställs om alls och de står i samma läge över hela registret. Det medför att bilen blir trött som synden. Här är misständningarna fruktansvärda. Dåliga lödningar är inte alls så stora problem som en trasig m-ventil,lite misständningar plus en aning tappad kraft. Men jag ska inte säga att det är såhär i alla fall men i mitt var det de. När lmm:en pajja så gick den som sagt bra mycket slöare men ingen "jätte" dålig tomgång men absolut ingen bra. |
|
| Jag bytte precis en trasig magnetventil på ena banken där pinnarna till lödningarna gått av och jag hade inte en uns till effekt-tapp. Dålig tomgång däremot! Kunde knappt ligga i morgontrafiken utan att hoppa in i bilen framför.. :p | |
| Min blev tog slö men min är en m3 med enkel vanos så det upplevdes nog värre när min enda vanos sluta att fungera. | |
| Nu är luftmassemätarna skickade. Prövade att starta bilen häromdagen och den låter som en jänkare. | |
| Har nu bytt båda LMM och motorn reagerar fortfarande inte på om man rycker kabeln på den vänstralLMM (framifrån sätt). Varför reagerar den inte på vänstra? Kabelbrott? | |
|
Har du testkört och låtit DME:n adaptera de nya värdena? Uppemot 50 mil sägs det ta. |
|
| Vet inte om jag vill åka med bilen om det är tändningsmissar. Men motorn borde väl även reagera på vänstra lmm om man rycker kabeln? | |
|
Spontant skulle jag tycka det, men jag vet inte hurvida DME:n behöver tid för att märka att den inmatas med nya värden. Detta är ren spekulation från min sida dock. Tog du av batteripolen en stund för att ev. "nolla" DME:n på det sättet? |
|
|
Tändmissar som du nämner; De påverkas inte av LMM utan då är det något annat. LMM kan göra att bilen går snålt och att du får en tändavstängning för att skydda motorn men om motorn "tändmissar" så ligger felet troligen som tidigare nämnts på kamgivare alt. lödning/magnetventil. När du säger att motorn låter som en jänkare så har det i tidigare fall varit just kamgivare som varit fel. Men det betyder ju såklart inte per automatik att det är samma fel på din. Dock så lutar det ditåt. |
|
| Allt har löst sig. Bytte magnetventiler och den går precis som den ska. Nu måste han in i garaget innan han fryster ihjäl. | |
|
Jag sa ju att det var magnetventilen till Vanos;) Bra jobbat!! Ja in med den i garaget nu. Mvh |
|
|
Absolut skall in direkt! Glömde säga tack till alla som hjälpte mig! Hoppas flera har nytta av denna tråd (fast ändå inte, ni förstår vad jag menar). Bug och Bock! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.