AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
9.506

M5 E39 -99 Vanos problem

Sida 1 av 2
jo
86
jollejo
540ix G31 -18
130 E87 -07
M5 E60 -05

Tjenare!
Bilen lät konstigt en morgon och jag åkte och kollade felkoderna och fick dessa:

75 = Insugnings-Vanos rad 2
113 = Funktion insugnings-Vanos rad 2.

Mekanikern vill att jag byter magnetventilerna och hjälper inte det så är vanos nästa steg. Någon som har någon bra koll på detta?

Tack på förhand.
Bilen lät konstigt, hur?
Vid kamaxelgivare som spökar eller går sönder får man ett annorlunda motorljud.

Använd Länk och sök på kamaxelgivare.
Sen kan du kolla med en kille på forumet som lött om sina magnetventiler också. Sök "magnetventiler" så lär du hitta honom och mektips.
Gör det enkelt för dig:

Magnetventiler:
Länk

Länk

Länk

Kam/vevaxelgivare:

Länk

Länk
jo
86
jollejo
540ix G31 -18
130 E87 -07
M5 E60 -05

Motorn reagerade inte när jag på vänstra luftmassemätaren märkte jag nu. Kan det ha något med problemet kanske...
Tack för era svar! Har en del att läsa nu.
Att den lät konstigt tyder på kamgivare.
Att den inte reagerar om du kopplar ur LMM (luftmassemätare) tyder på felaktig LMM.

Billiga sådana köper du här:
Länk

BYT ALLTID BÅDA TVÅ om du byter!!
jo
86
jollejo
540ix G31 -18
130 E87 -07
M5 E60 -05

Och är det fel på en LMM så kan det ge felkoder på Vanos? Glömde skriva att jag fick fel kod 209 = (Tändniningsmissar CYL 5) också.

Riktigt snällt av dig.
Stämmer bra det. Det kan bli en hel del följdfel pga LMM, exempelvis vanos. LMM-fel syns inte i en lättare felkodssökning tyvärr.

Men att bilen lät konstigt, lät den som en gammal V8-jänkare då eller?
jo
86
jollejo
540ix G31 -18
130 E87 -07
M5 E60 -05

Lät väldigt svag. Är det orginial lmm som du länkade till på tyska ebay?
Sikta på denna säljare som har 100% feedback:

Länk

Frakten för 2st blir 15€ så det är en bra deal.
Bmw-lelle: Tjenare:)

Jollejo: Som Bmw-lelle skriver så vore det väldigt bra om du försöker förklara lite mer ingående hur bilen lät/låter, vibrationer, luktar (avgaser), hur går den vid tomgång, hur går den vid gaspådrag mm.
jo
86
jollejo
540ix G31 -18
130 E87 -07
M5 E60 -05

Vid tomgång låter den klen och vibrerar en del men försvinner vid gaspådrag. Vid gaspådrag IBLAND så tappar den känns det som. Luktar inget skumt alls vad jag tänkt på.
Du säger tappar.. Menar du att den "bara" tappar kraft, eller menar du att den tappar några cylindrar?
jo
86
jollejo
540ix G31 -18
130 E87 -07
M5 E60 -05

Den tappar kraft
Hur långt har bilen gått?
jo
86
jollejo
540ix G31 -18
130 E87 -07
M5 E60 -05

19 000.
Nästan säker på att det är en lödning på kretskortet på bank 2 som släppt! Allternativt ett av benen (stiften) som gått av vid en av magnetventilerna!

Felkoderna, miltalet samt din beskrivning tyder absolut på detta! Vet inte hur händig du är, men det är ingen raketforskning att titta på detta.

Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
"Wannabedivers"

Har du upplevt i verkligheten när en magnet ventil strulat?

Alltså bilen hoppar liksom på tomgång.
Bilen går så illa så det finns inte plus att den är slö som en Volvo 240.

Tror mer på en kass lmm. Märks ju inte så extremt mycket på gången. Mer att bilen går hårt och lite slöare.

Men som sagt. Kan säkert vara massa fel så kör in den till BMW så får du svart på vitt.
/Fredrik
Fritte: Klart jag har upplevt trasiga magnetventiler. Och har vid det här laget lött ett antal.. Din beskrivning stämmer inte direkt på trasiga magnetventiler.

Klart det kan vara Lmm, men jag är tveksam! Det kostar ju inget och tar 10 min att kolla magnetventilerna.

Byte av LMM om ägaren inte vet när detta gjordes senast ser jag som bästa starten. Dessa bör förmodligen bytas oavsett. (Förr eller senare)

Lödning som "wannabedivers" säger är steg två i mina ögon.

Dessutom så kan det vara tändstiften (nåt av dom) som har gått varma med för tunn blandning under längre tid. Detta orsakar sprickor i stiften som gör att gnistan inte är konstant "rätt". Har själv råkat ut för detta då jag köpte min M5 med dåliga LMM och stiften hade tagit stryk.

Men kamgivare tycker jag är en högst sannolik orsak också men borde inte den gett felkod på det?

Tjenare på dig med Wannabedivers! :-)
jo
86
jollejo
540ix G31 -18
130 E87 -07
M5 E60 -05

Nya LMM är beställda. Stiften skall vara bytta för 1000 mil sedan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.