AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.729

Ksport Racing Bromskit

Sida 1 av 2
pa
90
patbon
BMW 530 2001
BMW M5 2002
Hejsan är det någon som testat dessa bromskit

Japp. Sitter på min bil (M5 E34) runt-om, 356mm skivor med 8 resp 6 kolvsok. Vad undrar du över?
pa
90
patbon
BMW 530 2001
BMW M5 2002
Om det funkar bra
Jag säger så här: Skall du bruxa bilen o köra året runt i ur & skur så hoppa över grymmare bromsar oavsett om det är K-Sport, Brembo eller vad de nu kan heta. "Racing-ok" har en annan kostruktion vid kolvarna, dvs de saknar dammskydd. Min bil är en ren entusiastbil, jag har kört med kittet i ordenltigt med regn flera gånger, absolut inga problem. Men steget till att köra i saltslask är rätt stort. Med andra: oken har ett mycket större behov av underhåll, dvs att man rengör de (om man ämnar bruxa de!). Bromskapapciteten är klart bättre än original, inga vibbar, inget skrikande, mycket positivt!

PS: Brembo har "sport kit" där jag TROR att oken har dammskydd, de kostar ungefär som K-sport! Givetvis är det färre kolvar på oken men det är inte kolvantalet som avgör hur bra ett ok är...
pa
90
patbon
BMW 530 2001
BMW M5 2002
jag kör bara bilen mellan apr maj till sep okt frågan är om jag skall köpa oem ok belägg skivor. eller testa typ ksport/d2
Patbon: Oem-likvärdiga skivor inkl "värre" belägg, tex EBC Redstuff kostar ca 10" om man köper där det är billigast (tex ebay.de). Ett 356mm kit runtom med tillvala för flytande skivor landar på lite över 35". Visst kan man köpa ett 330mm kit men då får man ju mindre skivor fram än original...
En annan sak att tänka på är att Bilprovningen KAN ha synpunkter på andra bromsar än original. Jag har garderat mig o har kvar original-oken, helt nyrenoverade, blästrade och "målade" inkl nya skivor o belägg. Har ännu inte besiktigst bilen med detta kitet men ja kollade med bilprovningen INNAN jag köpte bilen, svaret jag fick i MITT fall var att det fanns ingen uppenbara anledning att underkänna bromsarna så länge de var fackmannamässigt monterade o tar som de skall, min bil är dock inte "helbilsgodkänd" understryckte han o det var därför det BORDE gå bra. Än M5 E39 lät ju va helbilsgodkänd så vill de så jävlas de med dig bara för att de kan... Givetvis kan de jävlas med mig oxå men det är en kalkylerad risk med relativt låg sannolikhet...
pa
90
patbon
BMW 530 2001
BMW M5 2002
Ok det får bli original bmw delar till m5an.
Hur stavar ja*haha*?Underströk...besiktigade...kit inte kitet..innan jag MONTERADE (inte köpte) kitet...En istället för än...Lär...Plus alla subventionerade felstavningar*haha*
sa
185
sango
M5 -99
750 highline -91
Så om man vill ha kvar OEMoken men ha värre allroundbromsar.. Vilka skivor och belägg ska man köpa då? :/ finns ju precis hur mycket som helst.
Och man borde väl klara sig långt med skivor och belägg runtom under 15k?
Original eller möjligtvis SLITSADE (ej borrade!) skivor i kombo med riktigta belägg (tex EBC Red Stuff, absolut INTE Green Stuff. Yellow Stuff funkar oxå men de är verkligen på gränsen till vardagskörning...) är en rimlig o kostnadsmässigt human uppgradering!
sa
185
sango
M5 -99
750 highline -91
vad tror ni om

Länk

tillsammans med redstuff alternativt Länk

Stoptech gör väl ganska fina prylar som jag förstått det?

ett sånt kit runt om landar ju på ca 6500 inkl moms plus montering..
sa
185
sango
M5 -99
750 highline -91
Förresten hur är red stuff kontra yellow stuff när det kommer till bromsverkan när dom är kalla, livslängd och gnissel? dammet skiter jag i.. :p
Körde Carbotech XP8 orginal OK och skivor, stålomspunnaslangar samt värre bromsvätska (minns inte märke) fungerade ypperligt att åka på fram och tillbaks till jobbet samt lite mer inspirerad körning samt lite banåka
sa
185
sango
M5 -99
750 highline -91
Får inte glömma kolfiberläppen heller. :D
sa
185
sango
M5 -99
750 highline -91
felpostat..
Yellowstuff är "på gränsen" att man kan ha på gata, ju varmare de blir dessto bättre biter de... Redstuff räcker för de allra flesta. Jag själv kör K-sport "sport belägg" o kalla biter de marginellt sämre än original, men varma är de betydligt vassare än standard. Dammar en del men jag bryr mig inte...

Länk
sa
185
sango
M5 -99
750 highline -91
så om jag nu skulle köpa yellowstuff, hur mycket behöver man bromsa för att få dom varma och behöver man bromsa med jämna mellanrum för att behålla bromsverkan?

kan man göra en lång inbromsning från låt säga 130-30 och få dom varma eller är det 200-30 med en hård inbromsning som gäller eller hur funkar det?
Sango: Kör själv "Redstuff" på M5 E39 o det funkar utmärkt, både o fisköra o "tvärnita" upprepade gånger från 200++...EBC själva påstår ju att "Yellowstuff" funkar till gata men jag nöjde mig med "Redstuff". Mina K-sport behöve ca 4-5 ordentliga inbromsningar (säg 150-70) för att få upp ordentlig värme...
sa
185
sango
M5 -99
750 highline -91
Vilka/hur stor är skillnaden mellan redstuff och oem?
Gör man "några" ordentliga inbromsningar från 200++ ner mot 70 med "Redstuff" eller likvärdiga belägg så märker man en klar skillnad. När original har "fade:at" så är det fortfarande rejält bett! Givetcis byter man bromsvätska i samband med uppgraderingen. Men som sagt fiskör du bara så räcker det mer än väl med original, om du däremot har en mer aktiv körstil o märkt av att original fade:ar så kommer ett byte till mer värmetåliga belägg resultera i en klar förbättring.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.