AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.901

Är rostproblemen på e39 så stora?

Sida 2 av 2
//
469
///Mike B
523iM Limo -00
På e39 sedan: kolla i skarven mellan bakre kofångare och plåten mellan bakluckan. Sitter två plastpluggar undertill som det gärna rostar i. Börjar krypa fram och synas när det egentligen är för sent. Man får kolla noga i springan för att se något.
ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Själv har jag hittat en e39 -02 som faktiskt är helt rostfri och är på väg att köpa den. Har gått igenom den ordentligt två gånger och inte kunnat hittat nån antydan till rost nånstans. Tanken är att lämna in den på rostskydd direkt efter attt köp är klart alternativt att gå på och rostskydda själv med linolja. Fundrar dock på om detta verkligen hjälper för att stoppa rost i kitt falsar som ju verkar var det som är problemet med e39:orna? Och om man väljer linolja, funkar det ihop med det rostskydd den har från fabrik..?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
kahn-d: Inget dåligt rövarpris på den importerade 04-an du tittade på.

-------
//Lövet
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Lövet: Priset på den räcker till om man så säger... Att den var dassig också i skicket gör ju inte saken bättre...

Mvh Martin
La
147
Lasse I
M3 3.2 Coupé -96
Jag bytte baklykta på min 528:a och hittade till min förvåning en rostros där. Kanske att vibrationer orsakat rörelser mellan plåt och lykta som så småningom skavt hål på lacken. Hyffsat lätt åtgärdat dock.
Th
57
The Dragon
540iA Touring -94
Har kommit över en SKITFIN e39 (540)..där det till 99,9% saknas rost.
20000mil, -98.....beror nog på hur de sköts...men miltalet på den där såg ju lite lågt ut om det finns rost på den ...eller har jag fel...kanske stått på en gräsmatta för mycket..
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Min 528 har inga fläckar, endast antydningar och det är förmodligen tack vare att den gått på Gotland senaste 7-8 åren :)

Visa användare
273
Skillz
325i Cab -88
Polarens 530d iM -03 har gått 25'000mil och det finns endast rost på vänster bakskärm stor som en krona ungefär. Vilket är acceptabelt enligt mig.
Jag har synat den flera gånger om. Beror väl också på vem som äger bilen om hur rostig den är..

Har även en pre-facelift 523 -96 som faktiskt är i princip rostfri... trots att den gått på vintern också.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Det verkar finns hopp för denna "utsatta" modell :-)
Kör själv en e39 -00:a kombi, 15 000 mil och bakluckan har sjukt mycket rost i skarvar och vid spolmunstycket som man ej kan skylla ägaren för. Sen är det väl lite rost efter stenskott och så på huven men det är ju mer logiskt.

under till så är den ju nästan helt rostfri och det är väl viktigast men trist att tvätta bilen och dra svampen över bubblig och rostig lack. Hade en opel astra 00:a för ett år sen och den hade fakstikt mindre rost än bmwn med samma mil och årsmodell.
sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
tror det handlar mycket om plåtkvalitet och lackkvalitet.
Hade en 523 98a år 2003. den var rostig överallt. inte mycket, men överallt.
Har nu en 523 96a. väldigt lite vid tanklocket, och som en lillfingernagel på bagaget (tror det kommit från att man klämt något där)
Alltså, min 98a var 5 år gammal. Rost.
96an är 14år gammal. Nästan ingen rost alls.
Tror inte att skötsel är det enda som spelar roll som sagt. Vissa ställen kommer man inte åt, och då ska det inte rosta. 523an jag har nu var mycket bra skött mekaniskt, men uselt tvättad.
Th
57
The Dragon
540iA Touring -94
ni som hittat rostfria pärlor...vilka färger har ni?
och har det använts kupevärmare flitigt?..brukar ju ge en del kondens som lägger sig i skarvar och sedan fryser igen...och spräcker lacken ...kanske..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.