AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.899

Är rostproblemen på e39 så stora?

Sida 1 av 2
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Är det verkligen så himla stora problem med det egentligen?
Min har i dagsläget ingen rost, och den har såvitt jag vet gått varje vinter sen den hämtades ut.
Den har lackbehandlats regelbundet med undantag för 2 tillfällen. Tvättas 1ggr/vecka under vintertid med undantag vid sträng kyla.
Då tror jag man kan klara sig undan rosten rätt så bra under längre tid.

Men undrar om vissa lackbehandlar sina bilar regelbundet? hur ofta tvättas dom under den kalla delen av året?

Vi hade en liten diskution på jobbet i vintras om hur ofta vi tvätta bilarna under vintern, och kom ihåg att en sa typ att "nja, blir ju inte så ofta eftersom den bara blir skitig direkt igen, eller att allt bara fryser fast"
Så tror jag allt för många resonerar...
to
402
tomtebloss
E60 530D LCI, tuned.
E61 520D LCI,
E39 530IAT
E46 M3 cab
tvätta en bil på gds förra vintern och då blev de ett lager is chassi på bilen:P
men min e39 har bara rost vid bensinlocket där bensinen droppat ut när man dragit ut slangen
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
De flesta som inte hittar rost på en E39 har letat för dåligt ;) Rost i tankholken beror inte på bensin, bara vatten som står kvar. Plåten är ogalvad under allt kitt och fukt tränger genom den tunna lacken och kittet.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Jag var för ett tag sen och tittade på denna: Länk!

Mest av nyfikenhet. Det var en hel del rost på den alltså. Bakruteramken, bakluckan, tankholken var det en hel del rost på. Såg väldigt trist ut. Jämfört med vår bil som har nån mm rost på bakkluckan kändes den jag länka till som ett ras måste jag säga.

Sen kan jag väl tillägga att vi lånade en Astra kombi från 2007 nu i helgen då vi flyttade. Det är en tjänstebil som enbart körts nån gång i automattvätt. Men rostbubblor hade uppstått tydligt mitt på bakluckan. Visst det är Opel, men vad jag förstått så ska Opel bättrat på sitt rostskydd en hel del det senaste. Det jag vill få fram är att inte bara BMW rostar.

Mvh Martin
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Anders
Så du påstår att alla e39 har någon form utav rost?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nej, kanske inte alla, men många har det om man bara letar lite. Lyfter på gummilister och tittar lite på dolda ställen. En riktig miss med materialval och metod vid kittade skarvar. Men när det väl krupit ut på runt kittsträngarna går det faktiskt ganska sakta med tillväxten då rosten får jobbba mot lite galv. De som inte har någon synlig rost än, har troligen lite antydningar under kittet. 1,5 år tog det på min utbytta huv innan det började bubbla runt kittet. Vill inte ens ha en till sån huv. Bättre att sprätta skiten och göra ett bättre jobb än BMW´s produktionslinje gjorde från början ;)
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Under kittet kan jag inte svara på,får plocka ner allt och kolla :)
Bytte dämpare och lite annat får några månader sen, och då kommer man rätt nära delar man aldrig annars tänker på, tex nedtagning av innerskärmar mm..hitta inget anmärkningsvärt då heller.
Men jag får väl ta tillbaka mitt uttalande tills man gått igenom alla delar :)

Tänkte på de här med galvningen...i fabriken doppar dom ju bilen i 2 olika bassänger/bad innan den plockas ihop.
Den första är ju någon typ av grön vätska,vad är det? sen är de ju den mer gråaktiga som jag antar är grundfärgen som läggs på innan lackningen?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Generellt har E39:an ett bra rostskydd om man borser från kittfadäsen. Kaross med dörrar o luckor doppas i betbad först (det gröna) där plåten syrabetas helt ren inför nästa bad ED-lack eller elektrolytisk galvning. Vid baden ligger kittet redan på och förhindrar effektivt att plåten därunder blir galvad. Hade kittningen skett efter dessa bad hade E39/E46 varit riktigt bra rostskyddade. Det är ju mest av irriterande art detta, så pilla inte något som hänger ihop ;)
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Jag tycker problemen verkar vara större på facelist modellerna än på dom tidigare,
jag har ägt två stycker pre-facelift och det har inte funnits någon rost alls på dom.

// Mvh Andreas

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Lacken har nog genomgått en miljömässig revidering på senare årgångar. Tycker oxå det verkar vara mer problem på senare facelift-årgångar.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Varför har man valt att göra kittningen efter detta då? finns det någon annan positiv fördel med att göra så? eller handlar det som i så många andra fall om kostnadseffektivisering?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Menade såklart varför man gör det innan och inte efter...var är edit-funktionen? :-)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kittningen görs nog av åtkomlighetsskäl innan dörrar o luckor monteras. Sedan vill man kanske ha med luckorna i badet med karossen för att slippa ytterligare hantering och smutsrisk innan lackering samt även för att slippa flera jiggar som ska vändas runt i baden.
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Min ex bil, 525-03 fick jag rost på bakluckan i våras känner att om jag hade behållt bilen så skulle jag nog fått mera rost på bilen.

Motorhuvet är bytt också, gick under garantin.

Da
222
Daniel N
530D XDrive G31 -18
Jag säger som någon tidigare i tråden: Hittar du inte rost på E39 så har du letat på fel ställe... Har själv tittat på ett 20-tal E39 de senaste åren, enligt ägarna har samtliga varit rostfria. Vid närmare inspektion har det funnits rost på alla.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Eftersom jag är ute på jakt och jagar bil för fullt så kan jag inget annat än hålla med Daniel N till fullo.

Det du skriver stämmer till 100%

BMW M-POWER
Min uppfattning är i alla fall att de tidigare årsmodellerna klarar sig bättre.

Min pappas 523 -97 som han köpte ny var rostfri i alla kittskarvar fram till förra året då den lämnade oss hastigt och den hade rullat varje vinter R.I.P!

Nu börjar bilarna bli gamla men jag vet att de faceliftade bilarna rostade efter bara några år men problemen verkar till stor del vara relaterade till årsmodell 01-03.

Mvh Philip
Da
222
Daniel N
530D XDrive G31 -18
Jag kan hålla med om att pre-facelift klarat sig bättre.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Då är väl min också rostig då...
Men ni som säger att alla e39 är rostiga, vart sitter den oftast någonstans?
Kollade min noga idag, och hade ingenting i hjulhusen, nedre/undre delen av dörren, backluckan eller på huven.
Är det på några andra ställen som är svåra och se som det ofta rostar?
"Dörren, backluckan eller på huven". Överallt där det är kittat ska man granska!

Mvh Philip
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Det fattar jag, kanske är lite luddig :)
Alla kittade delar är mer utsatta...men det måste ju finnas vissa av dessa ställen som är mer utsatta än andra? alltså där rost kommer oftare/fler bilar..?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.