AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.960

Byta bromsrör E39

Sida 2 av 2
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Har bytt rör bak på flera e39, både sedan och kombi, och varken kardan eller tank måste ner, inte ens om man drar som original. En sak som underlättar är att man lossar på de fyra bultarna som håller bakvagnsbryggan, man kan lossa dom ungefär en decimeter utan att släppa ner helt och då kommer man åt allt lite lättare.Min erfarenhet är att de inte bara rostar vid bakhjulet utan mer eller mindre överallt, e39 börjar bli till åren och rören rostar rätt friskt.
Det går att fiska nedeller röret med en bit böjd ståltråd.
be
270
beemwepaouer
523A Touring -98
Alfa Romeo 75 3.0 America -90
Alfa Romeo 156 2.0 TS -98
Köpte biltemas kopparrör och drog det hela vägen från nedanför torpedväggen, inga problem alls.
Provade även att kona orginalstålrören med biltemas billiga koningssats och det funkade inte alls för mig, ens med örrbiten på en arbetsbänk!
Tror även jag återanvände nipplarna från
be
270
beemwepaouer
523A Touring -98
Alfa Romeo 75 3.0 America -90
Alfa Romeo 156 2.0 TS -98
Köpte biltemas kopparrör och drog det hela vägen från nedanför torpedväggen, inga problem alls.

Provade även att kona orginalstålrören med biltemas billiga koningssats och det funkade inte alls för mig, inte ens med rörbiten på en arbetsbänk!

Tror jag återanvände nipplarna från stålrören, men minns inte riktigt, kan även ha använt något jag haft liggandes hemma.

Så byt hela vägen mot koppar om ni ändå är igång, inte svårt alls!
Jag har båda de längsgående rören(original BMW), tanken var att byta de när allt var nere men de var kalasfina så vi lät bli då det är svårt/omöjligt att få lika snygga krökar/böjar som från fabrik. Så vill nån ha de så är de till salu :D.
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Kommer inte ihåg vad den hette men den låg vid Ärna gård strax norr om Uppsala.
Tackar MR banan85! Ska kolla upp det!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.