AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.959

Byta bromsrör E39

Sida 1 av 2
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Hej allihopa !

Var på besiktning idag och fick nedslag på bromsrören..

1. Bromsrör, fram höger, rostskadat
2. Parkeringsbroms, bromsverkan otillräcklig
3. Bromsrör, båda sidor längsgående, rostskadat

Så jag tänkte försöka dra nya rör själv, någon som vet om biltemas 3/16" rör är rätt storlek för detta ändamål? Nån som bytt sina egna rör på en E39T?

Bad besiktningsmannen att jucka lite extra på framvagnen och kolla länkarmarna och då såg man att, tror det var #4 Länk
rörde lite på sig i fästet #5. Nån som vet om det ska vara stumt där eller ej?

Mvh Janne
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Såg på Mekonomen att dem har bromsrör vä resp hö bak för 402 & 308kr
Vä bak har Artikelnr: 04-B5A3580
Hö bak har Artikelnr: 04-AA2800

Är altså 3580 längden på Vä bak? Antar att det är ett system av rör och inte en enda länga. Nån som handlat dessa?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
De längsgående kan du kapa och skarva i en bit vid det skadade området. Har själv gjort sådana lagningar på andra bilar. Då har det varit skarvnipplar där man konar röret lika som vid alla anslutningsnipplar, men nu har jag sett att t.ex. Biltema har koningsfria skarvnipplar. Vet inte hur tillförlitliga dom är, men gör man det gamla beprövade testet och håller i ratten och trampar på bromsen tills man är blå i ansiktet så är då i alla fall jag säker på att de klarar alla inbromsningar.
On
205
Onestorm
540iA Touring -01
525i -92
Biltemas "koningsfria" skarvnipplar fungerar bara med kopparrör.
Ska du skarva bilens originalrör (bonnjärnsrör) med nya kopparrör måste originalrören likt förbannat konas på plats under bilen.

Been there, done that.
De klankade ner på bromsrören på min förra 530 01'a också. Hört om en del andra som råkat ut för samma senaste året. Får intrycket att besiktningen blivit hårdare gällande bromsrör. Eller att de fått någon ny notis gällande E39or "kolla bromsrören noga". ,-)
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Kollade på realoem

Länk

Är det rör 4 som är det högra och 13 + 14 det vänstra längst gående på en touring? 3 ser ut att ha blivit ersatt av 13 & 14.
Nån som vet om dessa rör är bolt-on färdiga med nipplar etc, koppar? Orginaldelarna verkar ju väldigt billiga där nr4 3568mm endast kostar $14 = 100kr

Mvh Janne
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Jahapp, finns ju 2st olika bilder över bakre bromsrören..
Länk
Är den första länken ovan till sedan och den här till Touring? Eller är det olika system för bilar med ABS/ASC+T eller ASC/DSC
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Kikade lite under bilen idag. Går båda bromsrören längst vänster sida? Ligger 3st rör längst vänstersidan och dem går upp vid bensintanken.
Och gud vad jobbigt det ser ut att vara. För att komma åt dem som går upp där måste man ju lossa avgasrör, kardan? + tanken.. Eller går det att dra egna längst sidorna på tanken?

Usch
On
205
Onestorm
540iA Touring -01
525i -92
Du kan dra bromsrören som du vill sålänge de är skyddade från mekanisk åverkan.

Det är funktionen som är huvudsaken, inte utseendet.

Var noggrann hur du drar och fäster rören.

Slarvar eller fuskar du med reparationen finns risk för:

1: Bromsrör, fastsättning bristfällig.

2: Bromsrör, nöter mot annan detalj.

3: Bromsrör, läckage.

...vilket renderar i ett återbesök (igen) hos bilprovningen.
On
205
Onestorm
540iA Touring -01
525i -92
...jajustja...

Om bromssystemet inte är ordentligt luftat (mao.ingen luft kvar bara bromsvätska i rören/slangarna) kan det dessutom bli:

1: Ojämn bromsverkan. (Det får inte skilja mer än 30% mellan höger och vänster sida per axel.)

Alltså lufta ordentligt, speciellt viktigt när längsgående bromsrör åtgärdas.

Börja alltid med bromsen som är längst ifrån huvudcylindern och avsluta med den som är närmast.

Tips: Huvudcylindern finns i närheten av bromspedalen.

Med dessa råd garanterar jag INGENTING eftersom jag inte utför arbetet på bilen i fråga.

Lät allt det här besvärligt?
Lämna in bilen på verkstad, blir det nedslag igen på besiktningen så får verkstaden ta smällen. (Backjobb.)

gO
1.407
gOry
335i Touring
Är de verkligen okey på en helbilsgodkänd bil? Jag skulle inte chansa och få göra samma trista jobb två gånger.
On
205
Onestorm
540iA Touring -01
525i -92
JA, det är helt ok, även på en helfordonsgodkänd bil/mc.
Tr
51
Trollebo
525iA Touring-04 E39
Fick ett tipps av en polare som fick nedslag på just bromsrören.... tydligen (har skam å säga inte kollat ...blir vid vinterdäckbytet) så är det "ganska smart" å rostskydda/tecktyla bromsroren framför höger bakhjul där de "syns", resterande är "skyddade"....ja han kollade under å ......det blev värkstadsbesök,
Dock inte en "BMW" utan till en firma där ägaren "snacka nysvenska" ,,,å ja va inte rädd här snackar vi "bonnsmide" men ett jätte bra jobb all heder vi snackar "heders arbete kompis"...han lämnade förmodligen livstids garanti!! så mitt tipps kolla runt lite, ibland så lönar det sig att "lämna bort"

Trollet
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Hade tur och fick tag på en duktig gubbe med gott ryckte i Uppsala som kunde fixa allt för 1500:- Jag tog det direkt kan jag säga.
Ringde runt till lite aktoriserade bmw firmor, de snackade om att de behövde ta ner tank och avgassystem, runt 4500 kr

Fick det gjort för 2k och då bytte jag en del vätskor, bränslefilter m.m.
On
205
Onestorm
540iA Touring -01
525i -92
Bromsvätska är hygroskopisk, dvs.suger åt sig fukt.

Med tiden KAN därför "osynliga" bromsrör brista vid hög belastning (ex.panikinbromsning) eftersom de (järnrör) rostar från insidan av röret.

Ja, det vore smart av biltillverkarna att sätta dit kopparrör från början, men då får vi konsumenter bekosta det vid bilköpet.

...koppar som är så billigt...

...som Trollebo skrev, duscha på rostskyddsmedel där det går innan det är för långt gånget. (Inte bara bromsrör, gärna andra rost/oxidkänsliga detaljer. Tänk på att aluminium ärgar.)

Se bara till att ytorna är rena innan duschen.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
BaNaN85 du har Pm
ri
1
riksve
525i-01
Jag har fått anmärkning vid besiktningen och behöver byta bromsrör. Har PM:at BaNaN85 men inte fått något svar. Är det någon annan som kan rekommendera kompis/verkstad som kan göra det för ett rimligt pris. Allt mellan Göteborg och Stockholm längs E20/E18 går bra då jag kör där varje vecka.

Rikard

0708-870263

ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Hej riksve , jag har pratat med BaNaN85 angående det, verkstaden han använda fanns i uppsala, är det bra för dig så pma mig så kan du få dom uppgifterna av mig
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Lyfter tråden. Någon som har tips på bra ställe för detta i Umeå?
Hej, jag är en grabb som bor i uppsala, jag fick nedslag på båda bromsrören längsgående! Skulle riksve, banan85 eller capitanoats skicka adress till den verkstaden de va på? Vore supertacksam!
//ExOster

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.