|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
| Är det nån som har erfarenhet av standarstolen i F10? Duger de? | |
| Jag har inga problem med standardstolarna. Fungerar mycket bra och jag kör ca 5000 mil per år. Har nu passerat 2000 mil med min F10. Jag var nöjd med standardstolarna i min förra E60 också för den delen.... | |
|
Hej igen, lånade hem en manuell f11 520d ett par dagar. 17" friktionsdäck. Reflektioner: Plus och minus: drivlinan grymt bra, stark, tyst, inga problem att köra och växla utan ryck, t.o.m. mellan ettan och tvåan. Känns mycket bättre än den e61 auto 520d jag hade tidigare avseende ljud, kraft och vibrationer. Växellåda utan gummi/fjäderkänsla, nästan för lättföst. Bilen drog 6-6,5 l/100 under tiden jag hade den. Interiör finish, mittkonsol etc påminner mkt om e39 är snygg, ser dyr ut. Standardratten skön med tunn krans, dock ful. Instrumenten plottriga jämfört med förra generationen (blå text, grön text, orange text, allt ganska tätt). Idrive-skärmen för ljus, måste regleras ner manuellt. När interiörbelysningen dimmas ner, dimmas också mysbelysningen i dörrar etc ner så att den blir osynlig även på kvällen = meningslöst att betala för detta. Bilen är mycket tyst. Standardstolarna i tyg var mycket sköna, ryggstödet kändes brett och platt, lårstödet helt ok trots att jag är 187 cm lång. Trots att tyget är fint hade jag valt läder, lättare att byta sittställning, snyggare, inte så murrigt. Rattjusteringen något bättre än e61, inga problem att få ratten tillräckligt nära och tillräckligt lågt utan att skymma instrumenten. Man ser den veckade motorhuven när man sitter inne i bilen och kör. Bilen känns ganska stor, man vill gärna sitta ganska högt för att mittkonsolen ska funka som armstöd. Rejäl slaglängd på blinkersspaken, lite konstigt. Jag gillade fathållarspaken på e61 bättre, knapparna på f11 funkar ok men ibland kommer man åt dem när man svänger och jag gillade känslan i den gamla spaken. Besviken på att den effektiva bredden i baksätet är exakt samma som e61, 102 cm. Exteriören förbryllar, jämfört med e61 ser den väldigt tung ut och lång. Bakifrån ser den tung, svullen och bred ut. Lite som en A6 Avant. Taklinjen påminner en del om e39. En e61 med m-paket ser närmast lätt och ärtig ut i jämförelse, mer smal och högbyggd. Däremot tycker jag f11 är roligare att köra, trots att den känns stor är den extremt mycket med på noterna, ingen understyrning, den känns stor men lätt. Man kör lätt alldeles för fort. Summa e61 vs f11: Ska man ha en 520d manuell är f11 ett givet val. Tydligt bättre än e61. Drivlinan är grym och bilen egentligen helt ok redan som standard + comfortpaket. Bra tillval tycker jag är 18", läder, navi pro, panorama, parkvärmare och kanske EDC. Man hamnar under 500kSEK. Å andra sidan, har man 500kSEK att lägga på kombi kanske man ska titta på en 525d eller 530d e61 med ett par tusen mil på mätaren, man förlorar inget i utrymme, bilen är fortfarande modern, underbar och kanske något mer avantgarde. /M |
|
| Bra summering tegel: jag har också retat mig på den bristfälliga inställningen av instrument/mys/Idrive-belysning, hur man än justerar vredet kvällstid blir resultatet aldrig riktigt bra. Vill man ha dörrpanelbelysning ("mys" ;-)) kvällstid blir man bländad av instrumentbelysningen, vilken blir chockbelyst! Borde vara 2 separata inställningar/vred för detta. | |
|
Länkar till ett test från AMS: "BMW är inte tillräckligt komplett, speciellt inte längst bak. Dock är 5-serien fortfarnde den drivne chaufförens val" Jag väljer alla dagar i veckan en bil som ger körglädje än en som lastar lite bättre. Länk Sen ser man också att kostnaden per mil är lägst för BMW:n. Allt är inte pengarna man betalar för bilen. En av de största faktorerna är värdefallet. /Rikard |
|
| Melzen: testet du länkar till handlar ju om förra generationen, e61, och inte om den nya f11:an. | |
|
Men resultatet av en test med F11 kommer enbart visa ett ännu mera positivt resultat eftersom den är bättre på i princip alla punkter än E61. Har under de senaste veckorna haft tillgång till en Audi S5 -09 och även en Mercedes E 500 4-matic -10. Jag kan bara prisa BMW för vilken körglädje den har och hur mycket enklare det är att manövrera en BMW när det gäller alla reglage och knappar. Se ex. vis länken ovan på bilder från instrumentering och mittkonsolerna. Jämför Mercans "miljoner" olika knappar, Audins alla knappar runt växelväljaren som gör att man måste släppa ögonen från vägbanan. Till och med komfortmässigt har nu BMW gått om Mercan. Det är som en dröm att sjunka ner i BMW-s komfort "fåtöljer" jämfört med stolen i Mercan för att ta ett exempel. /Anders |
|
| Oj, ja det gjorde det ju, helt fel av mig. Får skyllla på att jag inte vaknat till riktigt vid den tiden. Undra om det inte var i senaste nummret av AMS de testar BMW, Volvo och Mercedes men det låter jag vara osagt tills jag kommer hem och kan kolla. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.