AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
28.659

F11 stöddigt dyr

Sida 1 av 3
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej,
har tre barn, är ute efter en skön långresekombi efter ett par år med familjebuss. Finns tre alternativ:

1. BMW 5-serie
2. Mercedes E-klass
3. Volvo XC70 (stor rabatt genom jobbet)

Först konstaterar jag förvånat att BMW är absolut dyrast i inköp: ca 530,000kr får man betala för en vettig spec 520dT inkl. comfort, m-sport, navi, blåtand, panorama, p-värmare, DDC. Då räknar jag med 6% rabatt på hela bilen. Motsvarande 220cdi Merca kostar ca 490,000kr, 40,000 mindre. Volvo ca. 450,000kr och då får man med 4WD. Både Volvo och Merca har integrerade barnstolar vilket BMW saknar, Volvo saknar panoramatak men har läder etc. Som det känns nu, lutar jag mot Mercan. Någon som har dåliga erfarenheter av nya e-klass?

/M

Har tidigare inte varit särskilt intresserad av E-klass, men S212 imponerar stort med bagageutrymmet. Jag har läst en del om modellen och varit och tittat på den. Tycket inte att inredningen ser särskilt exklusiv ut, men bilen känns ändå välbyggd och det är det viktigaste.
Vilken navi är det du räknar med i kalkylen? Vet att den billigare navigatorn är basic och att t.ex. en Navigon för 3000 kr är bättre. Den dyrare varianten Command är däremot bra och den uppdaterad varianten som finns i S-klass kommer snart till E-klass. Förberedelse för mobiltelefon är billigare än hos BMW.
Stor nackdel med E220 är att automaten är femväxlad och manuellt växlade E-klassbilar är mycket ovanliga. Enligt flera inlägg på Motor-talk.de kommer 7-växlade lådan till våren. E220 är enligt tester törstig jämfört med 20d, om det beror på automaten vet jag inte.
Även om du får mycket rabatt på Mercedes så behöver det inte vara en bra affär eftersom de tycks vara allmänt generösa med rabatterna. Mer än 70'kr på en E220 2011 utan speciellt mycket utrustning är tydligen inget problem. Bilen är visserligen registrerad men ändå en "ny bil". Länk Länk
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Grundpriset på BMW är ju rimligt men utrustningen är dyr ja, men frågan är om det är rättvist att jämföra en M-pkt utrustad bil med MB och Volvo? Eller har E-klassen för 490.000 AMG-pkt, R-design finns väl mig veterligen inte till XC70?

Jag tror nya E-klassen är en bil man inte blir besviken på, den är riktigt läcker i Avantgarde- eller AMG-utförande och speciellt kombin väcker habegär. Fast för min del hade nog en F11 vägt över i alla fall...

BMW CS #5139
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
De integrerade barnstolarna i MB och Volvo är inget jag skulle sätta mina barn i. Duger kanske till lite äldre barn som snart klarar sig utan kudde. Mindre barn behöver mer ordentliga sidoskydd för kropp och huvud. Har fyra stycken sådana här, två i varje bil:

Länk

Väldigt praktiskt med isofix. Kostar 1500:- om man beställer över nätet från Tyskland.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
J.L, Mercan har Avantgarde, tycker det räcker, lite av "komfort/sportpaket" och det ingår adaptiv xenon, mysbelysning interiört etc. Vill man ha AMG lägger man till 9000kr, (panorama + AMG = 29000kr), men måste då stå ut med 265 breda däck bak. BMW måste nästan ha M-paket annars får man ändå lägga till en massa pengar för 18", bättre stolar, bättre klädsel, snyggare ratt etc etc. Men det är klart, tar jag bort M-paket blir BMW:n ungefär lika dyr som Mercan.

Navigatorn jag har räknat med är navi pro för BMW och comand APS för Merc. Verkar som om enda nyheten i närtid är att 250 cdi kommer som 4-matic dock till rätt kraftigt merpris eftersom automat ingår, inte ett ljud om att comand aps ska uppgraderas.

Listpriserna mellan Merc och BMW är nästan på öret lika, det som gör att Mercedes är så mycket billigare är att ÅF kör "business" och "business +" kraftigt rabatterat vilket innebär att tillvalen ur prislistan blir få, jämfört med BMW där allt måste väljas från listan. Intressant att se hur BMW svarar eller om de bara surfar vidare på framgångsvågen.

Återstår att se vilken bil som bäst klarar tre kids därbak.

/M

Kunde inte hitta någon information som stödjer vad jag skrev tidigare om COMAND APS. Troligtvis har jag blandat ihop det med något annat jag läst.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Enligt senaste Tekn. Värld så är baksätet i F11 i det närmaste tvåsitsigt...

Mvh
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Jo, det var därför jag sålde gamla e61-an....den nya kanske har fått några extra millimeter?

Länk

/M

BMWn är för ny för att ge frikostiga rabatter på F11. Man får nog vänta ett år eller så innan de börjar med kampanjerna till F11.

Men jag tycker du gör lite fel som jämför M-sport mot endast Avantgarde, det skall absolut till AMG-pkt till MBn för att göra den likvärdig mot en M-sport. Och då är priset i princip detsamma som du säger.

Eftersom du har 3 barn skulle jag nog skippat F11 och tagit en MB men med 7-stegs automat (om möjligt dvs) och lagt på AMG+panorama.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej, tycker att Avantgarde är en bra match för M-paket, de fyller ungefär samma syfte. Vill man ha AMG pack lägger man till 9000 kr. Andra grejer som kostar extra till BMW (blåtand, automatisk baklucka) är standard på Merc. Minns jag rätt var det inte alls såhär 2006, när jag köpte e61. Då låg motsvarande Merc 50-100kSEK upp. Fördelar BMW: mysig, tyst, bra nav, smart fällning av baksäte, bättre styrning och körkänsla, rolig, billig i drift Fördelar Merc: rymligare, massa smart förvaring, bekväm, rimligt pris Fördelar Volvo: 4WD, bredd i baksäte, bredd i bagage, smarta tillbehör, lågt inköpspris /M
an
95
andyswed
330iA Sedan -07
VW ID.3 Tour -20
Får pengarna tala så är volvon bästa val vet inte vilken motor men troligen har du tittat på D3 ( 163 hkr ) men för att körmässigt kunna jämnföra överhuvudtaget måste nog V70 vara en R design som inkluderar sportchassie. En hög V70 är inte rolig att köra inte heller en med std chassie och de övriga du jämför med har sportchassie.

Med tre barn är utrymme och komfort viktigt så valet borde ligga mellan V70 och Mercedes. är inte nya 9-5 combi på G borde vara spännande val ...

Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Jag har räknat med D5 på 205 hästar och four-c chassi till XC70.
/M

Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Vill inte vara gnällig. men F11 är en helt ny bil och redan F10 har sålt bra och man räknar med att även F11 kommer göra det. Det finns alltså ingensomhelst anledning för BMW att anstränga sig för några större rabatter, paketerbjudanden etc i dagsläget. Man har medvetet hållit nere grundpriset för att ist höja, i vissa fall rejält på utrustningen. Bara för att kunna säga officiellt att man "inte" höjer priserna. MB låg alldeles för högt innan nya E lanserades och var helt enkelt tvungna att bli mer prisvärda för att sälja.
Var inne på Audi och frågade på en A6 avant 3 liters diesel för några veckor sedan. Det var brallorna nere direkt och massor av rabatt och utr på köpet eftersom den är i slutet av sin livstid.
Om bara ett år kommer det säkert tillkomma flera paket på F11 samt mer förmånligt comfort mm. Kanske även prissänkningen på Navi prof som nya X3 får (19900:-) och nya 3 serien säkert får.
Om du känner att du vill ha en F11 hellre än konkurrenterna och kan vänta så tycker jag du ska vänta tills det värsta nyhetens behag har lag sig.
Vill dock minnas att BMW vunnit samtliga biltester i de svenska tidningarna i konkurrens med Mercedes och Volvo. I prisjämförelsen ska du som flera påtalat jämföra mot AMG-paket och även tänka att BMW har ex. vis fri service 3 år.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
BMW är dyrare i inköp, men milkostnaden är oftast vara lägre än konkurenterna i segmentet. Mest beroende på högt andrahansvärde, låg bränsleföbrukning, samt fri service de första 3 åren.

Men visst känns det trist att betala 400' för BMWn, när konkurenterna kostar 50'-100' mindre....bortsett från Mercedes.
Marin
Men att jämföra BMW och Volvo är ju som att jämföra äpplen och päron...

Har också idag ex. vis fått hem en MB E500 4-matic -10 som jag hjälpt en vän att importera. Att köra den jämfört med att jag också samtidigt hade en BMW 535dM F10 som lån är också skillnad. BMW har numera Mercans komfort, men har högre kvalitetskänsla än Merca idag och även oerhört mycket mera körglädje. Väljer BMW sju dagar i veckan före Merca i motsvarande modeller. Har svårt att tro att Mercan dessutom skulle vara billigare. Det är ju ständigt en av de punkter MB får kritik på i biltesterna, att den är för dyr jämfört med BMW och Audi.
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Ang. jmf Volvo med BMW så hade vi en V70 2.5T som lånebil en vecka. Trots starkare motor än vår 523 Touring så skulle jag välja BMW alla dagar i veckan. Förutom starkare motor var det ingenting som var roligare/bättre hos volvon. Det är en annan klass på bil. Automotorsport körde bla nya Saab 95 mot bla F10 523. En av slutsatserna var att BMW både kostar och känns 50k dyrare än Saaben. Man får alltså vad man betalar för helt enkelt.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
"Har svårt att tro att Mercan dessutom skulle vara billigare. Det är ju ständigt en av de punkter MB får kritik på i biltesterna, att den är för dyr jämfört med BMW och Audi."

Jo det var ju därför jag startade tråden, för att visa att listpris är en sak och priset hos handlare en helt annan. I vart fall när det gäller Merca. Ska låna hem en f11 och testpacka.

Sedan inser jag att Volvo är något helt annat än Merc/BMW. Har kört en hel del Volvo i jobbet och gillar inte någonting med dem. Så det står mellan Merc och BMW.

/M

Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Har MB några motorer och växellådor som kan matcha BMW? Kollade även på R klass och de hade inga motorer som liknade något. Bluemotion verkar göra dem än tröttare och törstiga.
ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
Har också svårt för att tro att BMW´n är dyrare än mercan, jag provkonfigurerade en E220T cdi samt en 520dT, med motsvarande dina önskemål, kan ha missat något. manuell låda, m-pkt + amg-pkt. panorama, navi, hifi prof, metallic, mm. (AMG krävs på mercan i mitt tycke...)

Mercan: 535tkr
BMW´n: 534tkr

Antar att man får ca 10-11% rabatt på båda bilarna, som tjbil.

E250cdi vore kanske mer jämförbar mot 520d? Då stiger mercans pris med ~35tkr.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej, jag kanske var otydlig. Jag pratar inte om priserna i konfiguratorn utan i verkligheten, offererade priser. Rabatt till privatperson, oförhandlad, i båda fallen, 6% /M
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.