|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Vissa bilar hade förr en kuggkrans som roterade framför givaren, numera är det en slät yta med ingjutna små järnstavar som skapar pulserna tillsammans med hallsensorns inbyggda magnet. Kuggkransen samlade gärna salt och smuts som gjorde att det blev driftstörningar, slät yta är tämligen okänslig. Det är när man borrar ut fastsittande givare som det finns viss risk att borra lite för djupt. FP |
|
|
Behövde inte borra ur den. Drog ut den lätt med handen |
|
| ja den ligger tydligen längre in i själva hålet där abs-givaren skall sitta,har för mig att den delen heter/kallas för "krans" | |
| oj läste inte på andra sidan innan jag svara :p | |
| oj läste inte på andra sidan innan jag svara :p | |
|
Hej. Skäms över att berätta detta men i hastigheten köpte vi en andrabil till familjen. En blänkande fin 523 E39. Kollade upp bilen för dåligt och på vägen hem slutade Hastihetsmätaren fungera. Även Bränsleförbruknings indikatorn samt ABS lampan började lysa. Allt funkar en liten stund men felet kommer igen. Läste någonstans att detta med största säkerhet är styrboxen som felar och inte den induktiva givaren VB. Någon som kan detta? |
|
| hej jag hade precis samma fel,de började med att krångla bara då och då,men med tiden så blev det allt vanligare och till slut lös abs,antispinnlampan,hastighetsmätaren funkade inte och bensinmätaren visade inte rätt,gjorde en felsökning och dem konstaterade att det var vänsterbak-absgivare.så jag skulle råda dig att göra en felsökning t.o.b.m | |
|
Tackar. Har läst så mycket om att styrboxen klappar ihop när det blir varmt i motorrumet. Verkade stämma på våran bil så jag bara förutsatte detta. Men kan det vara givaren ändå skulle det ju vara förträffligt.. |
|
|
Gensköts i fredags. 3 av fyra givare funkar inte. Så dem ska fixa nästa vecka. En givare hade ja bytt själv förra veckan men gav ändå felkod. Förmodligen kabelbrott sa mecken. |
|
|
3 givare som lagt av samtidigt? Låter inte så troligt, mera troligt att det är någon gemensam nämnare, styrboxen t.ex. FP |
|
|
Inget som säger att dem lagt av samtidigt. Problemet fanns när ja köpte bilen för mer en ett år sedan. Så mycket kan ha hänt. Felsökte för första gången nu. Och han såg ju på datan att det inte va fel på styrenheten. Det är ytters sällsynt pä e39 efter 99 det är fel på boxen |
|
|
Det är ju strålande att man kan läsa av precis vad och var felet på bilen är.. Lite mindre fantastiskt att det verkar vara ett lotteri om dessa uppgifter stämmer.. Das Auto. |
|
|
Äntligen! Problemet är löst. Åkte till Englunds i Luleå förra veckan och lämnade in den på kodning av styrenheten. Dom kodade in den beggade enheten som jag köpte från skroten för 1300:- och nu funkar allt som det ska. Kostade bara 700 spänn. |
|
|
Haj. Va gôtt Davv-e. Känns väl som en lottovinst? Våran bil håller just nu på att fungera hela tiden. Kallt... Detta måste ändå tyda på styrenhetem och jag skickar gärna den på rep om jag bara tror att detta är felet.. Var under bilen och såg att det mesta var bytt undertill. Skivor länkarmar (ABS givare VB) m.m. Känns som någon tröttnat då det varait massor av ägare de senaste. Dålig dokumentering dock.. |
|
| väldigt tråkigt om det skulle vara styrenheten, får önska dig lycka till och hoppas att det inte blir för dyrt, sök delen på bildelsbasen.se | |
|
Hej, det går att lämna den gamla på reparation. Då krävs ingen omkodning och du får dessutom garanti på lagningen. Reparationen kostar ca 2700:- inkl frakt. Den skickas med fördel till Innosund. Lycka till! /H |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.