|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Kombi med lite kräm står också på min inköpslista, så här kommer några kommentarer: R36 - Som god vän och nyfrälst VW-entusiast så har BCR talat varmt om denna vagn vid ett flertal tillfällen. Härlig motor och motorljud och man får en relativt ny bil för dessa pengar men det som oroar är ju att den är bullrig. Har själv en GTI och trots att det är trevlig bil så går det inte att komma ifrån att den är rejält bullrig. 300hk gör den till en snabb bil men inte till det där lilla extra som flera av ovan nämnda bilar har. 550iT - Prestanda som R36 eller något bättre dock betydligt bättre komfort. Utan beteckning ser den ut som vilken 525 som helst vilket är på gott och ont. Går snålt med tanke på motorvolym och effekt. För samma pengar får man jämfört med R36 välja en något äldre bil som rullat lite mer. 07:or börjar från ca. 300' M5T - Här är en bil som har det där lilla extra. 0,5-1s snabbare till 100 än de ovanstående två och betydligt snabbare i farter över 100. Har även en exteiör som inte är lika diskret. Dock ger detta även en markant höjning av ägarekostnaderna. Priserna på 07:or börjar på knappt 400' men man får nog upp på en 450' för en fin bil, men priserna rör sig markant nedåt. 335iT - Är väl i standardutförande i nivå med R36 prestandamässigt men mindre, tystare och dyrare. Har man intresse för motoroptimering så finns ju här stora möjligheter att få en bil som verkligen rör på sig. 3-serien håller som vanligt värdet bättre än de större modellerna och en 07:a hittar man för ca. 300'. 3 år gamla och hyffsat likvärdigt utrustade 335iT och 550iT kostar idag ungefär samma pengar medan det skillde uppåt 200' när dom var nya... Audis modeller har jag ingen större erfarenhet av annat än att jag tycker dom lyckas få sina S- och RS-modeller att låta bättre än BMW's motsvarande. Detsamma gäller även för AMG's modeller som i regel också låter rejält manligt... En dark horse som är lätt att glömma i dessa sammanhang är ju annars Alpina B5. Prestanda som en M5 och komfort som en 550. Bör gå att hitta en fräsch för 400' ___ //Ulf |
|
| En brandfackla här då...... En Skoda Octavia och en 10-årig 996:a :) Det mesta av slantarna kvar om två år. | |
|
Programmer: Du sammanfattar det hela ungefär som jag gjort! Ringde till VW och pratade med en mycket sympatisk säljare. R36 säljs inte längre. Istället kommer nya versionen av faceliftade Passat nu alldeles snart. R36 kommer att ersättas ev en mer bekväm och mindre extrem variant tydligen. Samma motor om jag fattade det hela rätt, men bättre optimerad och därför snålare. Dessutom billigare än R36 enligt säljaren. En annan sak är rädslan för att inte få ha sakerna ifred om man har en M5 eller RS6. Min gode vän har haft inbrott i sin bil inte mindre än 4ggr mitt i centrala Stockholm. Inte kul! Misstänker att det är betydligt mindre risk för detta om man åker Passat... |
|
|
Du kan alltid dekaltrimma Passaten åt "fel håll" 2,0 FSi är väl den klenaste varianten? Eller finns 1,6? *haha* |
|
| E55 AMG som någon nämnde tidigare. Riktigt bra och med ok utrymme. | |
|
Vidhåller att Audi S8 är ett bra val i denna kategorin - 450 hk V10 som tävlar med B&O-systemet i ljud skojar man inte bort.. :) Men annars finns det en till som (jag tror?) inte nämnts: Porsche Cayenne Turbo S (521 hk) kan du få för dessa pengar; alt en faceliftad (-08) "vanlig" Turbo. |
|
|
Lloydan: För egen del så gissar jag att mitt val kommer att bli en 550iAT M-sport (face lift) men man vet aldrigt vad som händer på vägen dit. Jag var för någon månad sedan väldigt nära att slå till på en M5T -07, nästan maxutrustad och med 2400 mil på mätaren men lyckades inte riktigt övertyga mig själv om det förnuftiga med denna bil ;) även om priset var bra. ___ //Ulf |
|
|
Hade inte en tanke på Cayenne Turbo, men det måste väl ändå vara det ultimata bilen. Utrymmen för familjen, 4wd, +500hk, under 5s till 100 och toppar norr om 250 knyck. Nackdelen är väl bränsleförbrukningen. |
|
Verdi |
Ett råd bara. Stirra dig inte blind på inköpspriset. Försök göra en kalkyl om vad bilen verkligen kostar istället. Förbrukning, försäkring, service, reservdelar osv... Det blir ju lite skillnad på en M5T och en 335iT om man säger... Även om båda har samma prislapp. Vad behöver du för storlek på bilen? Räcker det med C-klass/A4/3-serie eller måste du upp på E-klass/A6/5-serie? Behöver du en kombi eller funkar det med en sedan? En C63 AMG (456hk) Länk skulle jag själv välja om jag skulle upp på den nivån. Klart brutalast! Audi RS4 (420hk): Länk Eller en M3 E90 (420hk). Länk Sen hittade jag den här Jaguaren (420hk) Länk när jag sökte på de andra. Lite annorlunda och ganska snygg. |
|
Programmer: Kan mycket väl bli så att jag landar där jag med, dvs en 550iAT M-sport. Finns inget förnuftigt över en en M5T men det är just det som är hela grejen, att låta passionen och begäret bestämma en gång i livet. Tänk om det är så illa som mistafrizz skrev, att man bara lever en gång... Marin: Cayenne Turbo - För dyr, för stor (suvig) och för hög "profil" för mig. Dessutom är den väl gräsligt ful?! Eller tycker jag om den ibland...jag vet inte...;) |
|
|
Cayenne. Är det inte alltid den bilen man ser parkerad på handikapparkeringen utan tillstånd? Känns som att ju vräkigare bil desto mindre sympatisk förare. En helt irrelevant passus egentligen. Låt mig inte kapa tråden ;) ------- //Lövet |
|
|
Lloydan: håller med dig och mistafrizz helt och hållet, det var mer att jag inte lyckades övertala mig själv just då...Det går fler tåg hoppas jag. M5:an i fråga finns kvar till salu dock vet jag inte om det pris jag var erbjuden fortfarande gäller. Länk ___ //Ulf |
|
|
Verdi: Du har helt rätt, det är lätt att glömma ägandekostnaderna. Värt att ta i beaktande absolut! Programmer: Ajdå, dyrt med bil i Norge... Men inte tänkte du köpa den där (i Norge)? Fin bil annars! |
|
|
Alpina B5 på Blocket: Länk |
|
|
Lloydan: Bilen är inte reggad i Norge än så priset i annonsen är vad den kostar inreggad med alla avgifter i Norge. Ska man köpa den så är det för ett betydligt lägre pris ex moms sen får man vid införsel till Sverige betala 25% svensk moms och 10% tull. Slutnotan skulle utifrån det pris jag var erbjuden sluta på ca. 470'. Sen tillkommer ju sedvanlig reg besiktning i Sverige. ___ //Ulf |
|
BCR |
Lloydan: En annan brasklapp är VW Paethon med W12 (V12, 6 liter och 450 PS) vilket gör denna bil till en raket på Autobahn. Paethon är ju tekniskt egentligen en Bentley. Dessutom väldigt kul att åka ifrån de tyska bröderna i vad många tror är bara en vanlig Passat.... Här ett ex som ligger i din prisgrupp: Länk /Håkan - BMW är roligast på två hjul - |
|
Håkan: nu vet jag inte vilka tyska bröder du syftar på men någon riktig raket är inte Paethon W12 trots sina 6 liter och 450hk. Hittar dåligt med tester med den nyare motorn men med 420hk ligger den en bit över 6s till 100 i alla tester jag hittat och behöver 22-23s för att nå 200. Den nyare motorn är säkert något snabbare men den lär inte köra ifrån 335i eller 550i något nämnvärt. Sen att bilen erbjuder en hel del annat som du inte får i en 335i/550i är ju en annan femma. Mycket lyx och komfort men också en bensinräkning större än ägarna till M5 E61... ___ //Ulf |
|
| Håkan: Jag har faktiskt tittat på Phaeton, men utbudet av dom här hemma är skralt och import är inget som lockar. Sedan är det ju mer en komfortracer än en racer, men ett spännande alternativ är det! | |
viobebe |
Mina val hade varit 1. VW Phaeton W12 2. VW Phaeton V10 TDi 3. M-B E55/E63 AMG W211 Köper du Phaeton så får du otroligt mycket bil för pengarna, mera välbyggd bil för dom pengarna finns inte! Vilken fabrikant handbygger bil på detta sätt? Länk |
BCR |
viobebe: makalösa bilder från produktionen, man får nypa sig i armen :-) Ulf: Du vet nog vilka fina bröder jag syftar på ;-) Phaeton är kanske inte snabbats men vem bryrs sig om man åker i Mach 1 eller Mach 2... /Håkan - BMW är roligast på två hjul - |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.