AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
49.295

Alla som äger 320d EDE

Sida 6 av 7
Verdi
Den nya blir dyrare att köpa då det till en början inte finns lika bra utrustningspaket. Dessutom finns det inga erbjudanden och rabatter som det gör nu.

Gå in på bmw.se och jämför erbjudanden och paket mellan 3-serien och 5-serien så får du se.
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Ja det stämmer nog. Så är det ju med femman nu; Jämför den med 2010:an jag har, den såldes ju med väldigt bra paket på slutet.
Det var en bra synpunkt detta med rabatter och erbjudanden.
Modellen skall tydligen presenteras i September, då borde priser och annat klarna. Så jag avvaktar.
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Nu börjar det närma sig...fick ett telefonsamtal från min handlare igår som meddelade att min beställda 320d EDE Touring nu finns inne för avhämtning. Synd bara att semestern sätter käppar i hjulet...har inte möjlighet att hämta bilen förrän första veckan i augusti, men det får väl klassas som ett typiskt i-landsproblem...

/J.I.
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Äntligen! Hämtade ut den nya bilen igår; har hittills hunnit köra ca 15 mil och so far, so good! Ett riktigt lyft att återigen få köra BMW!! Ser fram emot helgens lite längre tur...har en bit kvar på inkörningen så det är läge att lägga lite extra mil nu i början.

Instruktionsboken plöjdes i sin helhet igår kväll enligt föreskrifterna. Inte lika inspirerande läsning som förr; har en instruktionsbok till 1602-2002 från 1970 liggandes och i jämförelse med denna saknar jag mycket handfasta råd & tips som man förr fick avnjuta.

USB-anslutningen funkar som en dröm nu när jag efter lite intrimningsproblem lärt mig hur det hela fungerar. Måste säga att jag är positivt överraskad av originalljudsystemet i motsats till många andra här på forumet. Jämfört med systemet i F10/F11 låter det definitivt bättre i E91.

RFT-däcken känns ok än så länge, bullriga på grov asfalt men som helhet bedömer jag ändå ljudkomforten som bättre än i den Saab 9-3 jag körde innan. Noterbart är en viss spårkänslighet...får se hur länge det dröjer innan det blir aktuellt med ett byte till "vanliga" däck.

Som en extra guldkant på körningen har vi den låga bränsleförbrukningen som förhoppningsvis sjunker alltmer framöver. Växelindikatorn gör ett bra jobb, det är svårt att inte snålköra när man konstant påminns om att det finns en mer bränsleeffektiv växel att ta till.

/J.I.
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
En liten uppdatering så här efter 180 mil avverkade:

Glädjs varje dag åt den låga förbrukningen och framförallt chassit och de suveräna köregenskaperna!

Utrustningsmässigt saknar jag egentligen ingenting, möjligen skulle det isåfall vara trottoarkantsautomatiken för höger ytterbackspegel.

På pluskontot:

+Underbart chassi
+Stark och dragvillig motor (kanske onödigt stark?)
+Bränsleförbrukningen
+16-tumsfälgarna, måste vara en av de snyggaste som någonsin designats
+BMW:s sportstolar (härligt att vara tillbaka...)
+Detaljkvalitén interiört

Minus:

-RFT-däcken bullrar en hel del på grov asfalt
-Det sänkta chassit gör insteget något lågt
-Farthållaren, har inte riktigt vant mig vid placeringen av spaken

/J.I.
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Men du valde alltså inte elspeglar? Jag tog automatiskt avbländade speglar inne och ute och har automatiken du skriver om, så den finns att tillgå i alla fall.
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Elspeglar har jag, samt avbländande innerbackspegel...men jag valde inte till "ytterspegelpaket" vilket inkluderar trottoarkantsautomatiken, alt. elstolar med minne som väl också inkluderar denna funktion.

/J.I.
Ba
3
Bandido6900
Bmw 320D ED E90 -11
Mazda 3 MPS MK1 -08
Köpte min 320 ede i sydtyskland och snittade 0,53 på ca 100 mil i snitthastighet 130. När jag däremot kom in i Sverige började förbrukningen snabbt öka. Bilen har nya vinterdäck 16" Blizzak och bilen har rullat 1000 mil ca. Idag ca 2 månader efter bilköpet ligger min svenska förbrukning på 0,63 beståendes av stadskörning enbart och dessutom svensk fuldiesel grova svenska vägar samt snö på det. Jag kör ganska försiktigt kan tilläggas och gasar bara på enstaka ggr för att spara på dropparna i stadskörning.
Jämfört med min MPS med 300 hk så drar 320 ingenting nästan, men kan även tänka mig att den inte är i sitt rätta element i stadstrafik med mycket gas broms o uppförsbackar där den tunga svaga dieseln får kämpa. Shit vilken lång mening så feel free att ta luft mitt i.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Lyfter denna tråd då jag är ägare av en 320d EDE 2012 sedan en månad Tillbaka. Har problem med lite ljud från kamkedjan som ska åtgärdas om en månad annars är jag mycket nöjd med bilen. Brukar alltid göra nån blunder med utrustning men denna gång satt det.

Bilen drar 0,62 med 2x9km pendling. Är det ok? Bilfan blir ju knappt varm.

Gillar inte den höga utväxlingen. Säkert bra på autoban, men i Göteborg får jag kärringstopp.
Ba
3
Bandido6900
Bmw 320D ED E90 -11
Mazda 3 MPS MK1 -08
Utväxlingen är bedrövlig i min mening. Har nu ägt min bil nästan 3 år och stör mig kraftigt på den långa utväxlingen. I stadstrafik i Göteborg får man tvinga upp den i varv istället för morsans 118d som trots mindre kusar lätt rullar iväg på tvån trean över gupp. Väldigt låg även om den är sportig samt förbrukningen hamnar 0.62 med 44km pendling varje dag 50/50 stad samt huvudled. Idag önskar jag att jag valt den vanliga 320d.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Skönt att höra att det är fler som har problem med denna bil i Göteborgstrafiken (eller stadstrafik för den delen). Har kört i dryga månaden och fortfarande inte vant mig. När jag lämnar barnen på morgonen och kör i villaområdet är det vanskligt att ligga på tvåan. Der blir för hög fart bland lekande barn. Men att ligga och halvrusa på ettan är inte heller optimalt. Hmm, minst sagt lurig utväxling. Och att ligga i en bilkö är inte att tänka på. Som grädde på moset stänger bilen av sig när man släpper upp kopplingen. Inte unikt för denna dock, men det ökar irritationen, jag sitter därför och spänner hela kroppen med kopplingen nere. Det gäller helt enkelt att åka hem tidigt eller sen från jobbet.

Vet inte om jag hellre hade haft den vanliga 320d. Kanske, men det är lite fräckt ändå med alla tekniska lösningar som håller förbrukningen nere. Låter som jag ska vara glad över att få 0.62 med 2x9km pendling, bara stadstrafik. EDEn är ju snygg som fasen också tycker jag, sänkt och 16 tummarna ser ovanligt maffiga ut med sitt turbinmönster trots bara 16 tum. Jag fick ett väldigt bra pris också. Byter jag bil blir det ändå inte en 320 utan jag är den typen som alltid drabbas av bilbytarsjukan när jag väl köper bmw, har kört volvo i 6-7 år och då dör bilintresset automatiskt. Så det blir nog en 325/330i nästa gång :-)
"...jag sitter därför och spänner hela kroppen med kopplingen nere."

Tips: Det går att stänga av auto start/stop :)
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Inte på e90/91 vad jag vet. Nyare bil ja. Avaktivering i mjukvaran kostar drygt 2000 spänn.
Det finns en knapp om du tittar efter en bit ner på mittkonsolen.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Hur skulle man klara sig utan autopower? Varför sa dom inte detta på bmw? Nä flis ville dom ha istället.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Tack så mycket alltså! Ska prova detta imorgon.
Ba
3
Bandido6900
Bmw 320D ED E90 -11
Mazda 3 MPS MK1 -08
Ja man får sitta med foten på kopplingen särskilt vid dragläge i uppförsbackar där det gäller att rusa motorn för att komma iväg. Snygg är den absolut även med 16" fälgar! Jag lider också av bilbytarsjukan, hade MPS 300 hk innan men ville ha motsatsen alltså snål och elegant. Nästa bil lutar åt automatlåda efter allt kopplingstramp samt lite mer komfort över gupp kanske.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Intressant att 320d 184 hästarn och EDE:n har identiska prestanda i verkliga test.

Länk

Alla eventuella skillnader i inom felmarginalen. Vi kan bortse från tiderna när man ej får växla då EDE.n har annan utväxling och därmed straffas om man ej får växla. I verkligheten väljer man ju själv optimal växel.

Undrar hur det blir så att 184 hp och EDE.n är identiska? Har BMW gjort detta medvetet och bara klippt effekten lite på höga varv (av skattemässiga skäl) där det ändå inte spelar praktisk roll och i övrigt behållit bilen som original eller är det EDE:ns högre utväxling som ger fördel i racet?
Oz
121
Ozzikatten
BMW 530e sedan -20
Har tankar på en ny 320d EDE Sedan som tjänstebil. Skulle gärna vilja få lite input på fördelar och nackdelar mot en konventionell 320d Sedan (förutom den lägre bränsleförbrukningen). Ska bli spännande att läsa!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.