|
Sida 5 av 7
|
|
|---|---|
| Ska kolla vad färddatorn säger, men den brukar stå på 0,51 :) | |
| Jacky Ickx: På min sitter det Bridgestone RFT, hittar ingen noggrannare modellkod. | |
Roffa1 |
Förmodligen är det: Bridgestone Potenza RE 050 A. |
|
Tack för informationen! En följdfråga - vad tycker ni om däcken? I något test i Teknikens Värld nyligen påstods de vara "hala". 320d EDE klarade "bara" 72 km/h som ingångsfart till "älgtestet" mot 73,5 km/h för en 318d med 225:or. /J.I |
|
|
Jag har ju inte älgtestat bilen än, tack och lov, och 1,5 km/h känns som inom felmarginalen för den typen av ej perfekt upprepningsbara test. Jag tycker trots hetsen mot RFT satt dom är helt okej. Men jag tycker även 18 tum RFT på 520:n är okej. Micke |
|
Roffa1 |
Använde tidigare Bridgestone Potenza RE050A (RFT) visserligen i storl 18" men det var underbara däck att åka på, lättrullade och extremt tysta dessutom med riktigt bra väggrepp. Byte senare till 19"Dunlop Sport Maxx och dessa däck framkallar ett oljud som närmast påminner om en svarv. |
| Bridgestone Potenza RE050A är det garanterat inte då 320D EDE har däck med lägre rullmotstånd. De bilar jag tittat på har haft Bridgestone Turanza ER300 Ecopia. | |
|
Bridestone Turanza RFT sitter orginalmonterat på 320d EDE. På tal om det, är det bara jag som upplever min bil som bullrig? Väldigt mycket däcksljud jämfört med andra E90, min förra 318d jag hade för några år sen rullade på 17" med 225 fram och 255 bak men var betydligt tystare, och en 318d touring med dynamicpkt och 17" jag åker i ibland rullar även den tystare. Jag trodde det berodde på dessa däck, men däckljudet är lika högt med de Hankook friktionsdäck jag köpte i vintras. I övrigt går min bil perfekt och har nu 1700 mil på mätaren. Förbrukningen enligt färddatorn ligger stabilt på 5.7 sen bilen var ny, vilket stämmer bra med verkligenheten. Verkligen imponerandetycker jag då jag inte sparar och håller konstant minst +30 km/h på styltad hastighet BMW CS #5139 |
|
| 320d EDE är ju väldigt tyst på ny fin asfalt men märkbart bullrigare på sämre asfalt än min 520d (18 tum RFT), men det är ju en viss skillnad på bilarna. 320:n låter det skrånk om när jag stänger en dörr medan femman säger tjoff. | |
|
En liten fråga till er som kör 320d EDE; utväxlingen är ju lite speciell på just EDE-modellen (växellådan är väl densamma men bakaxelutväxlingen avviker från vanliga 320d), hur upplever ni detta i normal körning? Provkörde en 318d och en 320d EDE häromdagen och tyckte det var lättare att få "tjuvstopp" med EDE-modellen, exempelvis när man skall iväg från stillastående eller vid start i motlut. Vet inte om det berodde på slumpen för jag har tidigare upplevt samma sak med 318d. J.I. |
|
| Ettan från stillastående på EDE är ibland lite lurig, vet inte varför, men det händer att jag får tjuvstopp eller varvar onödigt mycket. Inte alls samma sak om man rullar jättesakta. Allt annat med växellådan är underbart, den är så makalöst bra på att sega sig fram på tomgång (även femman!) utan att hosta. 520d som jag har är märkbart annorlunda och går inte alls att "slököra" som man kan med EDE, som nästan är en automat :) | |
|
Kan också tillägga att växedllådan verkar bli "inkörd" efter sådär 1000 mil. Den är väldigt smidigt och distinkt nu, bara kopplíngen som är lurig i fallet stillastående. Sedan får man vänja sig vid att det inte går att lägga i fyran och rulla genom en sväng i trettio. Den kommer själv se till att du kör 40 då utan att du ger gas, den drar bilen i motlut på femman vid tomgång (800 varv) utan problem, men det gör också att det "tar kommando" på ett lite ovant sätt när man är ny med bilen. 3:an - 30 km/h 4:an - 40 km/h 5:an - 50 km/h 6:an - 60 km/h Det är tomgångsfarterna. |
|
|
Förundras varje dag över hur bra HK-systemet i bilen är. Underbart ljud. Det ihop med en suverän styrkänsla, bra respons i motorn och en skön växellåda gör att jag är väldigt nöjd med bilen. Idag testade jag även ventilationen när jag egentligen skulle motionera dieselvärmaren. Eftersom det var så varmt hade den i stället dragit igång ventilation av kupén så den var betydligt svalare än vanligt. Skönt! |
|
|
Jag håller med om motorns smidighet, den drar väldigt snällt utan protester redan från 1000 rpm. Man har svårt att tro att det är en 4-cyl diesel man kör, ett klart lyft från dom äldre motorerna. Annars upplever jag inte 320d EDE som mer svårkörd än någon annan dieselbil. Jämfört med 318d känns 320d EDE som ett rejält lyft maskinellt sett, betydligt mer kraft och bättre prestanda, och i prakitiken nästan 1 deciliter snålare BMW CS #5139 |
|
|
Tack för att ni delar med er av era synpunkter! Lutar åt en beställning av en 320d Touring EDE inom kort. /J.I. |
|
|
Så var beslutet äntligen fattat och en beställning har gått iväg på en 320d Touring EDE. Leverans beräknad till mitten av augusti, det blir en lång sommar känns det som... /J.I. |
|
| Bra två månader kvar för dig :) Jämför med alla som slåss om en Passat och får vänta ett halvår eller mer. | |
|
Jo, jag har hört talas om VW:s leveransförseningar. Hade det varit aktuellt med en Passat hade dock leveranstiden inte varit så noga för min del, väntan på en BMW är alltid lite värre, kanske för att förväntningarna är något större... J.I. |
|
| Går även jag i bilbytartankar,fick ett bra pris på en 320d touring EDE men har nog bestämt mig för att vänta tills den nya 3 serien kommer.Den kanske inte blir så mycket dyrare än nuvarande modell. | |
| Varför skulle den nya bli så mycket dyrare? Men du får inte en bil förrän om tidigast 12-18 månader, om en det. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.