AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
49.293

Alla som äger 320d EDE

Sida 4 av 7
Roffa1
Måste nog hålla med Beolab om att det "LUKTAR" avskyvärt illa om dieseldrivna bilar. Hamnar jag framför en illaluktande diesel så finns det två alternativ: köra om fort som fan eller ta en annan väg;-) Tål inte lukten av diesel.
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Luktar ju en svag doft av klor (?) om min när den är varm. När den är kall dock så luktar den tändvätska.
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
greendriver: Du kan hålla koll på förbrukningen på det gamla hederliga sättet. Nollställ trippmätaren vid varje tankning och använd miniräknaren (i mobilen).
Personligen har jag funnit att BMW's färddator generellt visar ca. 2dl/10mil för lite.
Har kört E46 samt E92 som gett ungefär samma diff.
/J

Surf Or Die!!!
gr
33
greendriver
320d EDE (Beställd)
surfjanne: Tack, Jo jag gör det nu på hederligt vis, var bara ny ägare av ifån som ville hitta appar för att fixa allt här i livet nu är smekmånaden med fånen över och jag kör på vanligt vis :D

Diskussionen om diesel eller inte, jag är nöjd med min bil och dissar inga andra, om ni vill klaga på doft, kan ni inte börja med cigarettrök och jobba er neråt :D
Gott nytt!
// Greendriver - närmar mig 0,43 i blandad körning mest motorväg 110 km...
Mi
1.167
Micleg
Jag kör så mycket dieselvärmare och det är så kallt i Linköping mest hela tiden att förbrukningen ökar pga kallstarterna att jag tankar med ungefär 100 mils mellanrum. Samtidigt visar bilen ca 0,51. Detta med ca 50% motorväg.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Vad ska man med vridmoment till när det är hästkrafterna som påverkar accelerationen? Det är endast om man ligger på 6:an o inte orkar växla ner då man har en fin segdragningsförmåga, men vilken tråkig karaktär det är på en diesel om man gämför mot en pigg och rapp bensinare med fint högvarvsregister med sjönsång! Mvh

BMW CS #07491
Mi
1.167
Micleg
Haha vilket skämt! Hästkrafterna säger inget annat än bilens maxfart. Ge dig nu, det är klart att det som knuffar på bilen är det som får den att byta fart.
Verdi
Tyvärr har du fel Micleg. Det är hästarna som accelererar bilen.

Däremot har du i regel hästarna lägre i varvtalsregistret på en bil med högt maximalt vridmoment och det gör att man har kraften vid varvtal som man använder till vardags. Dvs, en diesel känns starkare än motsvarande bensinare vid vanlig bruksanvändning.
g.
26
g.o
Bmw 120 d
Var inte detta forum ni som äger 320 D ede? Vridmoment, lukt avgaser hör inte till detta forum
En till som inte vet att det är effekten som ger acc... folk brukar fatta när man pratar om lågvarvseffekt (diesel) och högvarvseffekt (bensin). Skrämmande när tom bilreportrar och journalister säger att man åker med vridet i en dieselmotor. Fel, fel, fel!

Nu tillbaka till topic grabbar och tjejer.
Wh
19
Who´sYourDaddy
325d -09
323i banbil -99
Hej, funderar på 320 EDE som firmabil, hur är det med mappning och andra fälgar - skulle nog vilja ha lite mer effekt och gärna lite större/snyggare fälgar på bilen.. Nån som har fixat till sin 320 EDE lite??

--------------
// Johan
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Mappar du bilen så förlorar du avsikten med låg bränsle förbrukning. då dessa är nog så pass hårt mppade för att gå snålt. Du lika gärna köpa en vanlig 320d om du ändå ska trimma.

BMW CS #07491
Wh
19
Who´sYourDaddy
325d -09
323i banbil -99
Skattebefriad + bara miljöbilar på företaget..

--------------
// Johan
Verdi
Nej då, den kommer fortfarande att dra mindre än en vanlig 320d. Det är inte bara i motorn som de gjort förändringar. Det är en annan utväxling på högsta växeln, den har ett annat svänghjul så att den ska klara att gå på lägre varv utan vibrationer, den har lägre luftmotstånd... Iofs till viss del tack vare fälgarna men den är även sänkt...

Framförallt slipper man skatten i fem år? Iofs såg jag nu att min skatt sänktes från 2475:- till 1576:- så det är väl inte så mycket att bråka om heller.

Har dock inte sett nån som erbjuder trim till EDE men det kommer säkert.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
okej, men dom har väl slopat miljöbilspremien iaf?

BMW CS #07491
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Miljöbilspremien är slopad och ersatt med 5 års skattebefrielse ja
Årsskatten är annars 1168 kr efter sänkningen, vilket får sägas är riktigt billigt.

Visst är dom snålare än en vanlig 20d, gissar att min är knappt 1 deciliter snålare än min förra 120d-09, vilket inte är så illa.

BMW CS #5139
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Efter drygt 800 mil har förbrukningen på min bil börjar sjunka ordentligt. Jag hade svårt att komma under 0,6 tidigare, men senaste tankningarna har varit 0,57 resp 0,56 vilket inte är illa alls med tanke på att jag oftast håller på +30 km/h på skyltad hastighet.

Däremot tändes den gula motorlampan även på min bil i fredags, och därmed blev en lång svit av 100% felfritt BMW-ägande bruten =(
Däremot går den precis som vanligt. Får se om jag hinner in till BMW för diagnostisering nästa vecka, kanske är samma problem med tempgivare även här?

BMW CS #5139
gr
33
greendriver
320d EDE (Beställd)
Har kört ca 800 mil
Min drar enligt display 0,45 i snitt men matte mellan antal liter hällt i tanken och rullade kilometer visar att 5,0 är en riktigare siffra.
Då ligger jag mest på motorväg och kör ca 50 km per körning. Däremot så ligger jag inte sällan lite + skyltarna så att säga samt att jag använder kupevärmaren.
Någon mer som ser diffen mellan display och verkligheten?
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
En liten undran; vad är det för däckfabrikat/typ som sitter originalmonterat på 320d EDE?

/Ante
Mi
1.167
Micleg
Senaste tankningen knappt 0,52 och då kör jag E4:an och stad mestadels; dock inte för fort särkilt ofta. Har kört 1550 mil nu och denna tankning innehöll fortfarande lite kupévärmarkörning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.