|
Sida 3 av 7
|
|
|---|---|
| Nikeman. Spec?, Helt ny eller lagerbil? | |
| Macckan: En lagerbil med Comfort, sportstolar, xenon och lite annan små lagomutrustning. Inget lyx alls utan bara förnuftig utrustning. | |
|
Hej, har någon testat någon "Förbrukningsapp" till ifånen? Dvs koll på hur mycket bilen drar osv... i fånen. // Greendriver |
|
|
Vilken tur jag valde rattvärme! Det är ju helt otroligt bra, speciellt nu när det är så himla kallt. Då har jag ändå en v arm bil tack vare kupévärmaren (diesel) men den förslår ju inte att värma sportratten tillräckligt medan den är igång. Kurvljusen är också mer användbara än jag först trodde, men under 50 km/h verkar den rikta om vänstra strålkastaren så långt åt vänster som den kan. Vid snäva svängar (närmare 90 grader) så tänds en extra glödlampa åt det håll man svänger. Ljudanläggningen är jag också väldigt nöjd med, men det är vikigt att ställain EQ:n rätt, annars låter det burkigt och dåligt. Jag är van vid Saab 9-5:s stora stereo med en rejäl extra baslåda i bagaget men den här anläggningen låter klart bättre (har den snäppet ovanför HiFi, tidigare kallad Logic7). |
|
|
Attans, jag valde inte rattvärme men jag bor ju i söder så man får ju hoppas att kupévärmaren räcker till. Använde du instruktionerna från sidan i denna tråden? till EQ justeringar menar jag... Jag har också beställt det paketet (Logic7) och är van vid Bose i min Audi så jag hoppas på iaf lika bra ljud men gärna bättre :D |
|
|
Japp, dom inställningarna fast jag plussade ett vid 2k eller något sådant. Synd på rattvärmen, inget du hinner speca om? Den är ju billig i förhållande till nyttan. Kupévärmaren verkar helt klart koncentrera sig på kupén och motorn får bra del av värmen som finns i lilla slingan när man startar motorn, men jag har börjat tycka detta är bra för det värmer kupén väldigt fort och motorn går igång ögonblickligen vid minus 28 ändå. Kupévärmaren gör också att man får ett 90 Ah batteri från fabrik. Jag installerade även en Defa 1204 som stödladdare. |
|
| Det där slutröret på avgasröret var ju blankt länge; säkert ett par dagar. Troligen är faktumet att bilen går på tändvätska ett av skälen, men en kollega med en 325i rapporterade samma sak om hans när bilen var ny. | |
|
Njae, jag tror inte jag kan lägga till det då jag har fått uppgift om att den fraktas till Sverige just nu :D Men å andra sidan innebär ju det att min väntan snart är över... :D Ang. kommentaren om värmaren, menar du att den värmer motorn också eller inte? 28 minus har vi inte kommit upp till ännu :D Du måste bo en bra bit norrut... |
|
|
Det går att hitta hitta en pdf på nätet som visar hur slingorna ser ut. Den värmer bara kupén men när man slår på tändningen eller startar motorn så öppnas slingan och värmen sprids till motorn, men det är förstås inte så mycket vatten det handlar om. Har inte lyckats utreda om det går att hålla värmaren igång under körning. Det verkar som att det går via fjärren i alla fall. Värmaren stängs alltid av när motorn stängs av. På en eftermonterad värmare är det alltid stora slingan och värmaren går även när bilen är avstängd. |
|
|
Jag har aldrig haft någon Kupévärmare men om jag har förstått rätt så står bilen och "puttrar" under tiden värmaren är igång eller gör den detta bara på batterikraft (du nämnde ovan att man fick större batteri från fabrik.) Jag frågar för att jag har den i källargarage över natten och då får man inte ha motorn på... Tack för alla info! |
|
| Bor i Linköping. På landet dock. Här har varit ruskigt kallt några nätter i november, men motorn glödade inte ens vid -28. Har bara sett det vid +5. | |
| Värmaren går ju på diesel och släpper ut en hel del avgaser. Samtidigt förbrukar den ca 40 watt plus det klimatanläggningen i bilen drar. | |
| Fabriksvärmaren är en Webasto Thermo Top V. | |
|
Kan vara smart att dra igång värmaren via fjärren innan man kör iväg för hjälper den både motorn och kupevärmen. När det var riktigt kallt krävdes det hög fart för att få riktig värme i bilen. Fiskörandet fram till motorväg var inte riktigt tillräckligt. En fantastisk bil är det i alla fall och jag blir nästan lite nojig för att den tycks bra felfri från fabrik trots alla tillval. Så var det aldrig med Saab. |
|
|
Misär! Efter typ tio minuters körning tänds gula motorlampan utan att jag märkt någon förändring vare sig före eller efter vad gäller motorn. "Förhöjda avgasvärden." Kan det bero på kylan och det relativa meskörandet som halkan leder till? Kör 12 mil om dagen, det mest på E4:an (men den går ju på 1600 varv ca vid 110 så det blir ju inte så bra drag genom katten av det). Ska åka förbi BMW i morgon bitti om den fortfarande lyser. Annars ringer jag nog bara. Avgaserna var osynliga, i princip luktfria (lite klordoft) och "lagom" varma när jag kom hem och hade kört lite hetsigare sista biten. Bilen har nu gått 370 mil och jag hade kört ca 13 mil sedan senaste dieseltankningen (ca 55 liter). Fuldiesel? Verkar finns ett oändligt antal anledningar till att denna lampa kan tändas. |
|
| Gula lampan nu släckt. Verkstaden har bytt tempsensor på insuget. Tydligen har ett antal sådana strulat under kylan som varit (bara dieslar). Endast tiden lär kunna utvisa om dom hittat den riktiga orsaken till gula motorlampan. | |
| Fråga till er, hur jämnt går era bilar på tomgång? tycker att min bil är orolig om man tittar på växelspaken vid tomgång så "vibrerar" den en hel del, vet ej vad som är normalt. (har åkt sexcylindriga BMW förut och där fanns inga sådana symtom) Tittar jag på varvräknaren så är varvtalet jämnt. | |
| Växelspaken vibrerar hela tiden men olika mycket beroende på belastning på min. | |
|
Är dom som köper denna bil lika snåla som von anka? En diesel är nog bland det tråkigaste som finns! Det är roligare att titta på när någon skottar 200m garageinfart än att köra en diesel! Usch!!har kört: e60 525 chippad, 330d, 740d, toareg v10d mfl.. Ja dom har bra vrid men där tannar alla superlativ! Tråkmotor !! Jag blir besviken på att de alla d, TDI, dti, crd, mfl o vet vilken skit tråkig traktormotor som sitter i den där! Hoppas regeringen sätter stop för den svartbolmande skiten! BMW CS #07491 |
|
|
Beolab, finns du på riktigt? Och har du verkligen en 320? Du verkar väldigt avundsjuk på min bils 380 Nm. Självklart har jag köpt en EDE för att den är miljöklassad. Din gamla 06:a är väl värd en tredjedel av vad denna kostar så du kastar ett helt grustag med sten i ett glashus när du anklagar mig och anda för att vara snåla. Har inget stort behov av att mullra runt i en stor sexa, men det tycks å andra sidan inte du ha heller. Gott nytt dieselår! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.